Gå til innhold

Stemor og foreldresamtale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en stund siden skulle pappan til sønnen min ha foreldresamtale med sønn og lærer. Dvs. jeg ble tilfeldigvis opplyst av læreren hans at stemor hadde bedt om foreldresamtale ettersom jeg hadde hatt det noen uker før. Det var kun stemor som hadde møtt, hun hadde sagt at pappan ikke rakk hjem fra jobb.

Stemor har alltid hatt et markeringsbehov ovenfor min sønn, dukker opp på absolutt alt av tilstelninger, som bl.a. innskriving på skolen, første skoledag osv. Jeg syns forsåvidt det er greit, men når jeg ser meg rundt ser jeg ikke mange andre steforeldre på sånne ting. På første foreldremøte kom hun også alene, selv om jeg også var der.

Pappan syns tydeligvis dette er helt greit, for da slipper han å ta ansvar og jobben med å følge opp. Stemor har selv barn fra et tidligere forhold.

Men hva syns dere? Er ikke det litt spesielt å komme på en foreldresamtale når du bare er stemor? Kan jeg si til læreren at jeg vil at pappan skal i det minste være med på sånt, ellers får de utsette det om tiden ikke passer for ham?

Videoannonse
Annonse
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Høres litt rart ut, men hadde vært verre med en stemor som ikke engasjerte seg i det hele tatt.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel litt hvordan forhold du har til stemor,men jeg personlig hadde aldri godtatt dette.

Barnet har en mor og en far.Er dem som skal følge opp barnet,ikke en stemor som teknisk sett kan være ute av livet til barna imorgen.

• Liker 1
Skrevet

Det er bra med steforeldre som engasjerer seg synes nå jeg. Å kalle hennes interesse for ditt barn for markeringsbehov når hun møter opp på tilstelninger, sier kanskje litt om at du har et problem med henne.

Jeg synes ikke du skal blande lærer inn i konflikter mellom deg og stemor.

Dette bør du ta opp med far til barnet.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en veldig lik problemstilling i forhold til stemoren til mitt barn. På min skole er reglene slik at stemor ikke kan delta på foreldresamtaler eller foreldremøter uten min godkjennelse. Heller ikke på egen foreldresamtale med bare far og lærer. I likhet med deg ser heller ikke jeg andre steforeldre på disse tingene. At steforeldre stiller opp på sosiale tilstelninger o.l. (hvor det også er vanlig at noen har med tanter, besteforeldre) er noe annet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er stemor, og for barnas skyld stiller jeg opp på forestillinger, skoleavslutninger osv.

Foreldresamtaler/foreldremøter osv er det de to foreldrene som tar seg av, der har jeg ingenting å gjøre.

Ingen som har sagt til meg at det er sånn altså, men det er min oppfatning! Jeg tipper at dersom det skulle være et foreldremøte som ingen av dem kunne delta på, så hadde de spurt meg eller barnas stefar om en av oss kunne gå, men ikke sånn som du beskriver her, nei!

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Her inne på KG er det slik at det er galt alt hva en stemor gjør, og enda galere med alt hun ikke gjør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en stund siden skulle pappan til sønnen min ha foreldresamtale med sønn og lærer. Dvs. jeg ble tilfeldigvis opplyst av læreren hans at stemor hadde bedt om foreldresamtale ettersom jeg hadde hatt det noen uker før. Det var kun stemor som hadde møtt, hun hadde sagt at pappan ikke rakk hjem fra jobb.

Stemor har alltid hatt et markeringsbehov ovenfor min sønn, dukker opp på absolutt alt av tilstelninger, som bl.a. innskriving på skolen, første skoledag osv. Jeg syns forsåvidt det er greit, men når jeg ser meg rundt ser jeg ikke mange andre steforeldre på sånne ting. På første foreldremøte kom hun også alene, selv om jeg også var der.

Pappan syns tydeligvis dette er helt greit, for da slipper han å ta ansvar og jobben med å følge opp. Stemor har selv barn fra et tidligere forhold.

Men hva syns dere? Er ikke det litt spesielt å komme på en foreldresamtale når du bare er stemor? Kan jeg si til læreren at jeg vil at pappan skal i det minste være med på sånt, ellers får de utsette det om tiden ikke passer for ham?

Jeg hadde blitt flyforbanna om hun kom på foreldremøter, foreldresamtaler osv. Jeg hadde blitt glad om hun kom på skoleavslutninger, bursdagsfeiringer osv.

Jeg hadde også tolket det som at hun hadde ett markeringsbehov om hun hadde vært frekk nok til å gå på foreldresamtale alene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det bare er positivt at stemor bryr seg om barnet, men så lenge hun ikke har et formelt foreldreansvar synes jeg ikke hun kan kreve foreldresamtaler på egen hånd. Da burde faren møtt opp, eller så burde de avlyst. Det samme gjelder f.eks. avgjørelser om barnets helse.

For øvrig synes jeg det er en uting at mor og far går på foreldresamtaler hver for seg. Dere burde gått sammen, slik at begge vet hva som blir sagt og gjort.

• Liker 11
Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du ikke har godkjent det så har skolen et stort problem, fordi de da har brutt taushetsplikten og kan anmeldes for det.

Jeg hadde aldri akseptert det.

• Liker 3
Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Det høres ut som at du har et problem med denne stemoren. Dette burde du for barnets del ordne opp i. Når jeg gikk på barne/ungdomsskole pleide av og til min stefar å være med på foreldremøter. Jeg syns det bare var fint at han kunne være med jeg. Bedre det enn en stefar/mor som ikke bryr seg og ikke gidder å stille opp.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Stemor har overhodet ikke tilgang til foreldresamtale da hun ikke har foreldreansvar.

Jeg har blitt rasende for å si det slik både på far og skole. Skole SKAL vite og far bør vite om dette. Dette så sant dere begge foreldre har gjort dette klart for skolen er dette i orden. FY FY til skolen de har brutt noen grenser de ikke har lov til.

Hilsen en mann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri akseptert det.

Ikke jeg heller. Fint om stemor bryr seg, men det er faktisk ikke hennes barn. Jeg er helt enig med TS at hun har ett markingersbehov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen har ikke lov til å gi stemor informasjon. Lærer burde da ha avlyst møtet.

Jeg har vært stemor. Jeg var på tilstelninger fordi barnet ønsket det og fordi det var helt ok for mammaen. Jeg var aldri på et foreldremøte eller foreldresamtale. Det var faktisk ikke mitt bord. Det gjald et barn og dets foreldre.

Gjest O___o
Skrevet

Høres helt fint ut for min del. Hadde jeg vært "stemor" - ville jeg forsøkt å følge opp barnet så langt det lot seg gjøre. Om det kalles "markeringsbehov" eller " å være sjefete" so be it.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har ingen problemer med at hun er på skoleavslutninger og sånne ting. Men jeg syns foreldresamtale er forbeholdt foreldrene, derav navnet.

Dere skal vite at jeg har svelget MANGE kameler når det gjelder den dama der. Det går mye på beskyldninger om at jeg er en dårlig mor, at jeg tenker bare på meg selv osv. Siste begrunnet hun med at jeg hadde glemt å sende med gymtøy på skolen en gang, når barnet skulle ha gym en av dagene han var hos far (han var ikke engang hos meg den morgenen, jeg må sende med gymtøy om barnet skal ha gym en av dagene det er hos far).

Jeg hadde i utgangspunktet ingen problemer med dama, bare fordi hun er fars nye dame. Men hun har virkelig gjort sitt til at vi ikke akkurat har en god dialog oss i mellom. Og dette med markeringsbehov er ikke bare noe jeg innbiller meg oppi hodet mitt. Det er noe alle rundt oss ser.

Men jeg var egentlig bare ute etter synspunkter fra dere på hvor dere syns grensen går, om jeg faktisk kan si til læreren at jeg ikke ønsker at hun alene skal ha foreldresamtale, eller om det er urimelig av meg. Jeg har aldri hørt om noen steforeldre som gjør sånt, annet enn om "biomor" eller "biofar" ikke er i livet til barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det bare er positivt at stemor bryr seg om barnet, men så lenge hun ikke har et formelt foreldreansvar synes jeg ikke hun kan kreve foreldresamtaler på egen hånd. Da burde faren møtt opp, eller så burde de avlyst. Det samme gjelder f.eks. avgjørelser om barnets helse.

For øvrig synes jeg det er en uting at mor og far går på foreldresamtaler hver for seg. Dere burde gått sammen, slik at begge vet hva som blir sagt og gjort.

Vi hadde foreldresamtaler sammen det første året, men plutselig hadde far bedt om seperate samtaler med lærer. (De jobbet på den tiden for å bygge en sak mot meg for å kreve foreldreretten, og ville vel prøve på å få noe negativt ut av læreren uten at jeg var der. De gjorde dette for et par år siden, men han kom bare til første rettsforberedende møte før han måtte trekke saken sin fordi han ikke hadde noen sak.) Det var ihvertfall det læreren sa til meg, at de ville ha det sånn.

Jeg skal på foreldresamtale igjen nå snart, kanskje jeg skal høre med far om han vil være med på den...?

AnonymBruker
Skrevet

Stemor har overhodet ikke tilgang til foreldresamtale da hun ikke har foreldreansvar.

Jeg har blitt rasende for å si det slik både på far og skole. Skole SKAL vite og far bør vite om dette. Dette så sant dere begge foreldre har gjort dette klart for skolen er dette i orden. FY FY til skolen de har brutt noen grenser de ikke har lov til.

Hilsen en mann.

Så skolen har ikke lov til dette? Det visste jeg faktisk ikke... Dette skal jeg sjekke opp. :)

Forresten, de to innleggene over her er også meg, TS.

TS.

• Liker 1
Skrevet

Juridisk kan ikke skolen gi ut info om barnet til andre enn foreldrene og de begge foreldrene godkjenner. Dvs at stemor må ha godkjenning fra deg og far for å få info som f.eks ved foreldresamtale.

• Liker 1
Skrevet

Dette har ikke skolen hjemmel til. Du kan nå lage et sant helvete for både skole, far og stemor om du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...