AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Litt vankelig sak... Jeg er yngst av tre søsken. Mellom meg og broren min er det 2 år, men eldste søster er 16 år eldre.. Jeg og broren min er i 30 årene mens søster er 50. Hun har kreft, og kommer antageligvis ikke til å leve mer en 1-2 år. Hun var gift med en eldre mann og er enke. Både jeg og broren min er gift og har barn, søster er barnløs. Hun har ett godt forhold til meg og mine barn (hun har skjemt de bort som h****) og var mye barnevakt før, men helsen har ikke tilatt så mye i det siste. Samtidig er min eldste der ofte på middagsbesøk ol. Nå har hun fortalt meg at hun har vært hos advokat og ordnet med testamnet, så langt veldig forståelig. Hun sier at hun ikke har noen livsarvinger, derfor kan hun fritt disponere hele formuen. (er snakk om ganske mye eiendom, aksjer og penger). Men så kommer det jeg er redd kan skape konflikt... Hun har bare begunstiget mine barn + mannens nevø(sin avdøde manns nevø). Og at jeg vil få disponere hytta så lenge jeg lever, men den skal eies av mine barn (men jeg skal ha råderett over den så lenge jeg lever eller noe sånt.) Hun har lagt det meste inn i et AS (?) som skal styres av en advokat, mene mine barn skal eie aksjene. De vil ikke ha tilgang på dette før de fyller 21 år. ER vist masse greier her, men har ikke orket å sette meg inn i det. Hun har et omtrent ikke ekstiserende forhold til vår bror (vet ikke hvorfor) ellers hans barn. Alikevel ser jeg at dette kommer til å bli bråk (min bror regner vel med å arve endel penger av søster, han har ikke sagt det direkte, men hører det ligger unner når de snakker avogtil.) Er greit han ikke arver noe, men skulle øsnke at hun tenkte på barna hans også. Mine får jo en super hjelp ut i voksenlivet, mens hans får ingen ting... Har prøvd å prate med henne om det, men da blir hun bare furt. Tror også han vil prøve å omgjøre testamentet, (han vet ikke om det). Er det sant at man ikke har krav på arv etter søsken? Og kan han omgjøre/lage bråk om testamentet i ettertid? Noen tips om hva jeg kan si til søster? Synes så synd på mine tantebarn som ikke får noe fra tante... 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Nei, det er kun av foreldrene man har krav på å arve. Hvis søsteren din ikke hadde skrevet et testamente så ville hennes eiendeler blitt fordelt på deg og din bror, så måtte dere selv valgt hvordan dere skulle fordele det videre til dine og hans barn. Men siden det eksisterer et testamente så har dere ikke krav på noe. 4
lashara Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 ikke bekymre deg. dette er hennes valg. det har alle parter med å respektere. 3
Rosalie Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Kjempesmart av søsteren din, og jeg klarer ikke å se hva som er urettferdig. 1
Gjest Doh Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Ser ikke helt hva som er urettferdig her. Det er hennes penger/eiendeler, og hadde jeg vært henne hadde jeg ikke begunstiget noen jeg ikke har noe forhold til. Man har i utgangspunktet ikke noen krav på arv fra søsken. Er man barnløs går arven over til foreldrene. Er disse døde går arven over på søsken. Du skriver ikke noe om foreldrene deres fortsatt lever, men om de gjør det er det altså de som i utgangspunktet har rett på arven. Dette gjelder imidlertid ikke når man har skrevet testamente, det er bare når man har livsarvinger/ektefelle at man har pliktarv. Ikke si noe til broren din. Dette er en sak mellom din søster og din bror, og det er derfor opp til henne å ta den diskusjonen med ham om hun har lyst. Du skal hvertfall ikke ha dårlig samvittighet, for dette er ikke noe du får gjort noe med. 1
Gjest Bobler Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Du skal ikke si noe som helst til din søster. Hun er dødssyk, og det er tungt nok å takle om ikke du skal komme å mase om arven. Det er hennes penger og eiendeler, og de kan hun gjøre som hun vil med. Hvis hun ikke ønsker å gi noe særlig til broren sin og hans barn, så er det 100% hennes valg og ikke ditt. Støtt henne i sykdommen, og ikke tenk på pengene. Og nei, broren din kan ikke krangle til seg penger etter søsteren sin død. Det er testamentet som gjelder. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Dette er hennes siste vilje, og man sier ikke i mot hennes siste vilje. Det er hennes penger, hennes ting og tang og hun ALENE skal bestemme hvem som får hva. Det er greit du tenker på din bror sine barn, men du kan ikke forlange at hun skal gjøre det samme. Hun har ikke noe forhold til de, og hvorfor skal hun da dele emd seg av sine ting til de? Hun ahr heldigvis lov til å gjøre det, og din bror vil nok ikke klare å omgjøre testamentet. Så lenge din søster var ved sine fulle fem da hun skrev det, er det hennes vilje som gjelder. Man skal respektere et testamentet, selv om enkelte ikke gjør det. Din bror har vist at søsteren ikke er viktig for han, så hvorfor skal da hennes ting og tang være viktig for han å få? pengegriskhet kalles det, og det er godt når mennesker har lov til å utestenge slike mennesker. Du skal være glad på dine barna vegne, og la din bror styre om han begynner med det. Det er han som må prøve ting og tang, og du og dine barn kan sitte på gjerde og bare slappe av. Men jeg hadde ikke gitt han noe, bare for å bevare husfreden. 3
Gjest Nuppdupp Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 om du ikke vet hvorfor, så er det vel en veldig privat grunn? synes hun skal få gjøre som hun vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå