Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg leier ut den ene leiligheten min til en veninne. Hun får leie den til under halv markedsleie, det hun betaler dekker bare felleskostnader + renter, ikke avdrag. Hun sliter veldig økonomisk, og det er greit å hjelpe henne. Nå skal borettslaget utbedre noe avløpsgreier, og det er 5 dager (man-fredag) som man ikke kan bo i leilgheten. Eller man kan jo bo der, men har ikke tilgang til vann... Det blir satt opp provisorisk toalett og dusj i nabokjelleren.

Jeg har tilbudt meg at hun kan bo på gjesterommet mitt, men var visst ikke noe problem å bo hos faren den uka. Så kom hun i går og sa hun max vil betale halv leie for denne mnd... Synes det blir litt drøyt. Hadde egentlig tenkt å slå av 1/4, men nå får jeg lyst til å bare slå av 5 dager.... Hvem synes dere har rett egentlig??

I tillegg vil hun ikke betale mnd prisen på strøm abb (49kr) for hun mener jeg uansett hadde måttet ha ett strøm abb på leiligheten. Når jeg prøver å forklare at om hun ikke hadde bodd der hadde jeg leid ut til noen fremmede for dobbelt så mye og at de da hadde hatt strøm abb på seg selv så er hun ikke enig.... USj. Vil ikke bli uvenn med henne heller, men føler jeg blir tapende part her. Vi har ingått denne avtalen for at hun på sikt skal få mulighet til å kjøpe seg noe, hun sparer det hun normalt sett ville betalt i husleie (sentralt i Oslo), slik at hun skal få EK... Og leiligheten koster meg jo ikke noe så lenge hun bor her, selv om jeg ikke tjener annet en verdistigningen... Hva føler dere er mest rettferdig??

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg her. Jeg syntes det er utrolig snillt av deg å hjelpe venninnen din så mye og hadde det vært meg som sto i andre enden hadde jeg vært overlykkelig over å ha en slik venn og gladelig betalt og dradd den delen av lasset jeg kunne (dvs strøm, kommunale avgifter o.l).

Jeg syntes du bør invitere henne på kaffe og ta opp temet igjen, forklare det du sier over, at hun får spart utrolig mye på å bo så billig hos deg og at du forventer at hun da også betaler de utgiftene som hører med, slik som strøm. Argumentet ditt er jo at hvis ikke hun hadde bodd der, ville du leid ut leilgheten til noen andre for dobbel pris, noe som betyr at du faktisk går i "null" med situasjonen slik den er nå. At hun betaler strømabo. er helt naturlig! Jeg ville også kutten 1/4 av leien, det er helt passende.

Men har dere kontrakt? Jeg ville absolutt skrevet en kontrakt og fått inn slike småting som det som nå er blitt ett problem.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror at hvis du tenker deg om så vet du at du har skapt et monster, "mye vil ha mer"- tankegangen er jo ganske tydelig her. Jeg ville virkelig revudert å leie til henne i det hele tatt, hun virker jo veldig utakknemlig.

Hvis du absolutt vil hjelpe denne utakknemlige "venninnen" så pass nå på at du iallefall ikke taper noe.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Bra det ikke virker som om mine tanker er helt på jordet...

Vi har en standard husleie kontrakt ja, skal se ordentlig hva som står i den. Har snakket med en kamerat som driver med eiendom, og han mener at når det dreie seg om så kort tid (5 arbeidsdager) og det blir tilrettelagt med dusj/toalett i nærheten, så har hun egentlig ikke krav på noe etter loven....

Blæ, må manne meg opp til en prat med henne ja.. Hun er egentlig veldig grei, men litt rar når det kommer til penger. Hun er egentlig vant til å leve på ex eller faren så tror når hun nå må stå på helt egne bein så prøver hun å spare der hun kan...

Skrevet (endret)

Si det som det er at du leier ut til så lav pris allerede at det ikke er aktuelt. Du kan også si at du har tilbydt henne å bo hos deg de dagene, og at i et borettslag ville hun aldri fått redusert leie pga noe slikt.

Det er litt vanskelig siden det er en venninne, men ta det opp på en pen måte, si at du føler dere må snakke ut om det her så ikke vennskapet skal gå i stykker. Si at du føler at du er så snill med leien for å hjelpe henne fra før av og at du egentlig taper penger på å ikke leie ut til markedsverdi. Hvis hun enda ikke forstår at hun utnytter deg bør du si at da må hun finne seg et annet sted å bo hvis hun vil beholde vennskapet.

Endret av Sunshine
  • Liker 4
Skrevet

jeg hadde ikke gitt avslag i det hele tatt når du allerede leier ut til halv pris. Hun høres veeeldig utakknemlig ut.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

1/4 er greit avslag, siden det er ca 1/4 av måneden hun ikke kan bo der. Og leiligheten sto tom hadde du ikke behøvd å betale noe strøm. Hun høres utrolig kravstor ut, jeg hadde sagt at det er opp til henne om hun vil bo der, og dette er vilkårene. Blir hun sur for det, når hun allerede får så pen pris, er ikke vennskapet verdt noe uansett.

Gjest Quake
Skrevet

Åherrejesus.

Du er ho en engel allerede, så krever hun MER ?

Hva faan?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sliter hun veldig økonomisk eller skal hun bare spare mest mulig?

Dersom hun har råd til å leie sentralt i Oslo (siden hun sparer beløp opp til en slik husleie) - så har hun etter min mening ikke økonomiske problemer! Da utnytter hun heller deg til å betale for at hun skal spare.

5 dager av en måned er ca 16%. Jeg hadde gitt max 20% avslag! Og strømmen ingenting! Du skal minst ha dekket alle dine utgifter til leiligheten.

• Liker 3
Skrevet

Oj, hun hørtes skikkelig utakknemlig ut. Ville ikke redusert husleia noe den måneden. Hun har fortsatt tilgang på leiligheten de dagene, og at hun velger å bo et annet sted er ikke ditt problem. Hun burde være evig takknemlig for at hun i det hele tatt får leie til den latterlige lave prisen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville revurdert henne som leieboer, rett og slett fordi det aldri er lurt å blande sånne ting med vennskap. Der du er snill go stiller opp for henne, blir hun mer og mer kravstor og forvente rmer og mer fra deg. Hvorfor skal du tape penger, for at hun skal spare til sin egen leilighet?

Jeg hadde i alle fall økt husleien sånn at hun dekket dine kostnader totalt, og det inkluderer dine avdrag.

Når det er sagt, hun har ikke tilgang til vann i leiligheten i en uke (5 dager), og da er det reduksjon i husleien for den tiden hun ikke har tilgang til vann som gjelder. Hun kan ikke her komme og kreve halve husleien fritatt, og bare det sier utrolig mye om henne som person. Ser hun på deg som en like god venn, som det du ser på henne?

• Liker 1
Skrevet

Tuller du? Eller rettere sagt - tuller hun? Du sponser henne allerede med tusenvis av kroner hver uke. Du skriver ikke hva leien er, men si at markedsleie er 10 000 og hun betaler 5 000 (det er jo Oslo) så GIR du henne i praksis 5 000 kroner hver eneste måned. Og så skal hun ha avslag på leien fordi hun må i kjelleren for å dusje og gå på do i fem dager? For et utrolig utakknemlig menneske. Og du er utrolig snill - om ikke dumsnill. Jeg ser ingen grunn til å gi henne noe som helst avslag for disse dagene. Tror heller jeg ville tatt dette som et klart tegn på at her er det på tide å avslutte dette husleieforholdet og leie ut på normalt vis. Hun kan jo uansett ikke ha det så ille når hun bruker pengene hun ikke betaler i leie på å spare seg opp EK...

• Liker 1
Gjest Indra
Skrevet

Si opp leieavtalen. Her blir du bare utnyttet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide ut leiligheten min til langt under markedspris til en venninne, og den siste måneden hun bodde der måtte jeg male stua for å klargjøre til salg. Jeg malte mens hun var på jobb (og ryddet alt unna og på plass igjen etterpå), så det medførte egentlig ikke noe stress for henne. Hun insisterte likevel på å få halv husleie den måneden fordi det var så plagsomt å skulle bo med malingslukt.

Skjønner jo nå at jeg antakelig var alt for grei som godtok det.. Så alt i alt synes jeg virkelig du skal stå på ditt TS, ikke la deg utnytte!!

Skrevet (endret)

(...)

Hun er egentlig vant til å leve på ex eller faren så tror når hun nå må stå på helt egne bein så prøver hun å spare der hun kan...

Hun står jo ikke på helt egne bein! Det er greit å hjelpe venner i korte perioder, men hvorfor vil du la henne bo der så lenge?

Kunne kanskje skjønt deg om du var rik, men hadde du vasset i penger ville ikke husleiereduksjonen brydd deg noe. Dette må være en helt spesiell venn.

Endret av Eriks
  • Liker 1
Gjest alille
Skrevet

Ikke reduser leien. På tide å slutte å sy puter under armene på henne.

Si opp leieavtalen. Her blir du bare utnyttet.

Det går ikke. TS er stuck med denne leieboeren med mindre hun har en GOD grunn til å kaste henne ut (som at TS skal bruke leiligheten selv, skal selge den el.l.).

Når du har leid ut til henne i 3 år ville jeg iht. husleieloven økt husleia til markedspris. Det er litt dumsnillt å fø på henne i årevis, og du har ikke lov til øke leia med mer enn konsumprisindeksen før det har gått 3 år. Venninna di har virkelig fått seg en gullavtale!

• Liker 1
Gjest Indra
Skrevet

Ikke reduser leien. På tide å slutte å sy puter under armene på henne.

Det går ikke. TS er stuck med denne leieboeren med mindre hun har en GOD grunn til å kaste henne ut (som at TS skal bruke leiligheten selv, skal selge den el.l.).

Ja, jeg ville anbefalt henne å funnet en slik grunn. Slike «venninner» trenger man ikke sponse.

Gjest alille
Skrevet

Ja, jeg ville anbefalt henne å funnet en slik grunn. Slike «venninner» trenger man ikke sponse.

Det må jo være en reell grunn. TS kan ikke påstå at hun skal flytte inn der selv, og så ikke gjøre det. TS kan ikke bare "finne" en grunn.

Gjest Indra
Skrevet

Det må jo være en reell grunn. TS kan ikke påstå at hun skal flytte inn der selv, og så ikke gjøre det. TS kan ikke bare "finne" en grunn.

Så lenge man holder seg innenfor lovverket, jo. Husleieloven åpner for oppsigelse, man er ikke helt fanget.

Gjest alille
Skrevet

Så lenge man holder seg innenfor lovverket, jo. Husleieloven åpner for oppsigelse, man er ikke helt fanget.

Husleieloven åpner kun for oppsigelse ved visse gode grunner - og det må være reelle grunner. Det er ikke så mange gode grunner til å si opp en leietaker, det må være at TS skal bruke leiligheten selv, at hun skal selge eller at leietaker ikke betaler leie. Så lenge TS ikke skal noe av dette kan hun ikke lyve, da blir det brudd på husleieloven.

Sånn bare for å gjenta meg selv. :roll:

Å bli kvitt en leietaker er faktisk ganske vanskelig! Og derfor bør man tenke seg om mange ganger før man inngår en husleiekontrakt som er ugunstig for utleier. Setter man leie til halvparten av markedsleie må man vente i 3 år til man kan øke den til markedspris, man kan ikke bare kaste ut leietaker når man angrer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...