AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Hvordan ville du reagert hvis lærer til ditt barn begynte å blande seg inn i hvilket av foreldrenes hjem den skulle bo? Og i tillegg kommer med råd om hvordan man skal organisere samvær i forhold til steforeldre..? Og når man da reagerer, blir kalt umoden? Lærer nekter og snakke med steforelder pga taushetsplikten. (Noe jeg kan forstå, men hvorfor da gå ut over sin rolle som lærer og blande seg inn i andre ting som personen ikke har noe med?) Må si jeg som steforelder er ganske sjokkert over oppførselen til denne læreren.. Jeg som steforelder har ingenting jeg skulle ha sagt, samtidig som jeg må stå på sidelinjen og kikke på "kampen" som foregår mellom forelder og lærer. Hvordan ville dere selv reagert?
Solskinnsbolla Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Hvordan ville du reagert hvis lærer til ditt barn begynte å blande seg inn i hvilket av foreldrenes hjem den skulle bo? Og i tillegg kommer med råd om hvordan man skal organisere samvær i forhold til steforeldre..? Og når man da reagerer, blir kalt umoden? Lærer nekter og snakke med steforelder pga taushetsplikten. (Noe jeg kan forstå, men hvorfor da gå ut over sin rolle som lærer og blande seg inn i andre ting som personen ikke har noe med?) Må si jeg som steforelder er ganske sjokkert over oppførselen til denne læreren.. Jeg som steforelder har ingenting jeg skulle ha sagt, samtidig som jeg må stå på sidelinjen og kikke på "kampen" som foregår mellom forelder og lærer. Hvordan ville dere selv reagert? Jeg har ikke vært oppe i en slik situasjon selv, så jeg veit ikke helt hvordan det oppleves/føles og hva man forventer av de rundt seg. Men uttrykket "Jeg seom steforelder ha ingenting jeg skulle ha sagt" er betegnende for brudd med barn og nye partnere. Steforeldre har veldig lite de skal ha sagt, så det må du bare innfinne deg i. Det kan hende læreren bryr seg for mye, men det kan også hende(Uten at du veit alt) at læreren har veldig rett i å blande seg-Det kan hende det er noe med dynamikken mellom foreldrene og barn som trengs å rettes opp i. Det beste er at barnet bor nærme skolen og ikke endrer nettverk. Du må regne med å fortsette å stå på sidelinjen.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 Du har jo faktisk ingenting du skulle ha sagt i forhold til barnet så jeg forstår læreren veldig godt. Og læreren ser jo barnet nesten hver dag så jeg kan og forstå hvorfor lærer kommer med anbefalinger i forhold til hvor barnet skal bo ettersom lærer observerer barnet og ser hvordan det har det på en annen måte enn foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Som lærer ser jeg ofte stor forskjell på et barn fra en uke til den andre. Jeg kjenner flere barn som er helt annerledes de ukene det er hos pappa enn de ukene det er hos mamma. Som forelder ser man bare barnet sitt hos seg selv. Da vil jeg anta at det bør være av interesse hvordan barnet forandrer seg, og at dette er kunnskap foreldrene bør ta med seg og bruke. I tillegg vil det ha noe å si om bosted har noe å si for nettverk. Bor foreldrene i samme nabolag, eller må barnet skaffe seg en ny vennekrets og et nytt nettverk på toppen av at det strever med å akseptere at mamma og pappa ikke bor sammen? 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Jeg vet alt om saken, jeg var fulltids steforelder og hadde mest å gjøre med barnet i det daglige. Hva angår lekser, og samvær med barnet. Men jeg leverte eller hentet aldri barnet på skolen.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Jeg har ikke vært oppe i en slik situasjon selv, så jeg veit ikke helt hvordan det oppleves/føles og hva man forventer av de rundt seg. Men uttrykket "Jeg seom steforelder ha ingenting jeg skulle ha sagt" er betegnende for brudd med barn og nye partnere. Steforeldre har veldig lite de skal ha sagt, så det må du bare innfinne deg i. Det kan hende læreren bryr seg for mye, men det kan også hende(Uten at du veit alt) at læreren har veldig rett i å blande seg-Det kan hende det er noe med dynamikken mellom foreldrene og barn som trengs å rettes opp i. Det beste er at barnet bor nærme skolen og ikke endrer nettverk. Du må regne med å fortsette å stå på sidelinjen. Skolen har blandet seg så mye at barnet faktisk må skifte skole og nettverk, foreldern barnet bor hos har ingenting den skulle ha sagt og har blitt overkjørt fra dag en. Barnet fikk forøvrig ikke den ekstra hjelpen vi har etterspurt i norskfaget før barnevernet ble koblet inn. (Skolen gjorde dette, skolen skylder forøvrig på oss at vi ikke har gjort lekser med barnet, noe vi har gjort hver eneste dag mange timer hver dag, men vi blir ikke trodd av lærer.) Synes også synd på barnet som har gått lang tid uten å få den hjelpen den trengte. Selv om den endelig kom tilslutt. PP tjenesten vil at barnet skal gå på samme skolen og ikke bytte. Ikke greit når selv de er uenige..
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Som lærer ser jeg ofte stor forskjell på et barn fra en uke til den andre. Jeg kjenner flere barn som er helt annerledes de ukene det er hos pappa enn de ukene det er hos mamma. Som forelder ser man bare barnet sitt hos seg selv. Da vil jeg anta at det bør være av interesse hvordan barnet forandrer seg, og at dette er kunnskap foreldrene bør ta med seg og bruke. I tillegg vil det ha noe å si om bosted har noe å si for nettverk. Bor foreldrene i samme nabolag, eller må barnet skaffe seg en ny vennekrets og et nytt nettverk på toppen av at det strever med å akseptere at mamma og pappa ikke bor sammen? Barnet bor fulltid hos en forelder. Jeg ser poenget i det siste avsnittet ditt.
Mamma1 Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 Jeg skjønner ikke helt hva du vil, og hvordan situasjonen er. En skole har plikt til å kontakte barnevernet om de oppfatter at noe er galt. Du er en steforelder og har rett og slett ikke noe du skulle ha sagt.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #9 Skrevet 5. mai 2012 Så du mener en lærer har all rett til å blande seg inn i hvor barnet skal bo? Diktere forelderen i barnets samvær? Det er helt greit? Lærer gjør bare jobben sin? Det synes faktisk jeg er ganske skremmende. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2012 #10 Skrevet 5. mai 2012 Hvordan ville du reagert hvis lærer til ditt barn begynte å blande seg inn i hvilket av foreldrenes hjem den skulle bo? Og i tillegg kommer med råd om hvordan man skal organisere samvær i forhold til steforeldre..? Og når man da reagerer, blir kalt umoden? Lærer nekter og snakke med steforelder pga taushetsplikten. (Noe jeg kan forstå, men hvorfor da gå ut over sin rolle som lærer og blande seg inn i andre ting som personen ikke har noe med?) Må si jeg som steforelder er ganske sjokkert over oppførselen til denne læreren.. Jeg som steforelder har ingenting jeg skulle ha sagt, samtidig som jeg må stå på sidelinjen og kikke på "kampen" som foregår mellom forelder og lærer. Hvordan ville dere selv reagert? Som "steforelder" spiller det ingen rolle hva du mener og synes. Du har ingenting med det.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #11 Skrevet 5. mai 2012 Som "steforelder" spiller det ingen rolle hva du mener og synes. Du har ingenting med det. Enig med siste taler. Slutt å blande deg, TS!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #12 Skrevet 5. mai 2012 Hvordan ville du reagert hvis lærer til ditt barn begynte å blande seg inn i hvilket av foreldrenes hjem den skulle bo? Og i tillegg kommer med råd om hvordan man skal organisere samvær i forhold til steforeldre..? Og når man da reagerer, blir kalt umoden? Lærer nekter og snakke med steforelder pga taushetsplikten. (Noe jeg kan forstå, men hvorfor da gå ut over sin rolle som lærer og blande seg inn i andre ting som personen ikke har noe med?) Må si jeg som steforelder er ganske sjokkert over oppførselen til denne læreren.. Jeg som steforelder har ingenting jeg skulle ha sagt, samtidig som jeg må stå på sidelinjen og kikke på "kampen" som foregår mellom forelder og lærer. Hvordan ville dere selv reagert? Siden du er en steforelder så har ikke du noe du skulle ha sakt
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #13 Skrevet 5. mai 2012 Jeg skjønner ikke helt hva du vil, og hvordan situasjonen er. En skole har plikt til å kontakte barnevernet om de oppfatter at noe er galt. Du er en steforelder og har rett og slett ikke noe du skulle ha sagt. Det har du helt rett i. Jeg har ingen ting jeg skulle sagt, jeg som steforelder som har hatt mesteparten av samværet med barnet siste par årene. Skole er ikke interessert i å høre fra meg om barnets situasjon hjemme f.eks. I stedet for å hjelpe barnet med det det har problemer med PÅ SKOLEN, så dikterer lærer hvor barnet skal bo når lærer ikke vet NOE om grunnene til hvorfor samværet er som det er. Barnet kan ikke bo hos den andre forelderen. Men det er i grunn det samme, jeg er ikke steforelder lenger og takk gud for det. Selv om jeg savner barnet og det savner meg. Jeg er drittlei skole som gir faen i barnet.
vinterspeil Skrevet 5. mai 2012 #14 Skrevet 5. mai 2012 Som "steforelder" spiller det ingen rolle hva du mener og synes. Du har ingenting med det. Det der blir for enkelt. Steforeldre er foreldres nye partner og familie, og man må samarbeide. 1
Gjest hermine Skrevet 5. mai 2012 #15 Skrevet 5. mai 2012 Så du mener en lærer har all rett til å blande seg inn i hvor barnet skal bo? Diktere forelderen i barnets samvær? Det er helt greit? Lærer gjør bare jobben sin? Det synes faktisk jeg er ganske skremmende. En lærer har all rett til å melde bekymring om barn. Også når det gjelder samvær og bosted. Slik jeg forstår det har læreren snakket med foreldrene og deretter er det meldt til barnevern. Læreren har gjort alt rett. Vl tro det ligger en god konflikt bak her og antagelig er du mer medvirkende enn du innser. Dèt og det faktum at du ikke er forelder ligger nok bak lærerens ønske om ikke å ha noe med deg å gjøre.
Gjest hermine Skrevet 5. mai 2012 #16 Skrevet 5. mai 2012 Det har du helt rett i. Jeg har ingen ting jeg skulle sagt, jeg som steforelder som har hatt mesteparten av samværet med barnet siste par årene. Skole er ikke interessert i å høre fra meg om barnets situasjon hjemme f.eks. I stedet for å hjelpe barnet med det det har problemer med PÅ SKOLEN, så dikterer lærer hvor barnet skal bo når lærer ikke vet NOE om grunnene til hvorfor samværet er som det er. Barnet kan ikke bo hos den andre forelderen. Men det er i grunn det samme, jeg er ikke steforelder lenger og takk gud for det. Selv om jeg savner barnet og det savner meg. Jeg er drittlei skole som gir faen i barnet. Er du TS? Hvorfor er du ikke steforelder plutselig lenger?! Skjønner godt læreren legger seg bort i dette om barnet faktisk har mest samvær med steforeldre og sliter. Skulle bare mangle at ikke noen reagerer. Vil tro at læreren har grunnlag for å tro at problemene på skolen kommer av problemer på hjemmebane.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #17 Skrevet 5. mai 2012 Er du TS? Hvorfor er du ikke steforelder plutselig lenger?! Skjønner godt læreren legger seg bort i dette om barnet faktisk har mest samvær med steforeldre og sliter. Skulle bare mangle at ikke noen reagerer. Vil tro at læreren har grunnlag for å tro at problemene på skolen kommer av problemer på hjemmebane. Barnet trenger tilrettelegging og ekstra hjelp til lesing og skriving, noe vi vet om. Noe barnet ikke har fått selv om det har vært forespurt fra oss flere ganger. Lærer skylder på at hjemmet ikke gjør lekser med barnet, noe som er feil da vi satt flere timer hver eneste dag med lekser. Er det hjemmet som skal lære barnet å lese og skrive, hva skal man med skolen da? Barnet sliter pga den andre forelderen den ikke kan bo hos, og ja det er vanskelig for barnet. Jeg som steforelder har gjort så godt jeg kan for å holde ting sammen, men synes det er veldig synd skole ikke er interessert i kommunikasjon med den som har hatt mest med barnet å gjøre. Barnet havner sikkert på institusjon nå som jeg ikke er steforelder lenger, kanskje for det beste egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2012 #18 Skrevet 5. mai 2012 Forelder kontakter skoleledelsen (rektor). Rektor plikter ta det med lærer. Skjer det ikke noe kontakt skolesjefens kontor gjærne gjennom advokat. Her blander skolen ved lærer seg inn i en rolle denne ikke har.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2012 #19 Skrevet 5. mai 2012 du skal ikke blade deg inn i noe som har med skole og slike ting å gjøre. det er kunn foreldrene som skal gjøre dette. foreldre kan skrive under på at ste forelder kan delta på skole sammenhenger og foreldre møte om begge foreldrene er enig i dette. læreren kjenner nok barnet godt og ser barnets behov og hører barnets spørsmål bedre enn en stemor!så syns hun kan anbefale bosted ,men ikke bestemme dette. barn over 7 år har utalelse rett i slike saker. barn over 12 år har bestemmelse rett.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2012 #20 Skrevet 5. mai 2012 Så. Hvis mannen min har et barn fra før, som bor her hele tiden. Som jeg spiser frokost, middag og kvelds sammen med hver dag, vekker om morgenen, legger om kvelden og tilbringer kvalitetstid med 365 dager i året. Så kjenner læreren barnet bedre enn jeg gjør? Glem det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå