Gå til innhold

Ligger Førde i Møre og Romsdal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er så mange geografi-kyndige her, så kommer det nok til å komme en del pepper.

Men idag var det faktisk en 20-åring på Bjørknes i Oslo som mente at Førde lå i Møre og Romsdal! :hoho:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lol, nei... Det er det mest sentrale stedet i sogn og fjordane, for å si det slik. Alt skjer i Førde ;) Eller ingenting, jeg bor her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lol, nei... Det er det mest sentrale stedet i sogn og fjordane, for å si det slik. Alt skjer i Førde ;) Eller ingenting, jeg bor her.

Haha, ja, men skulle ikke du skrevet nynorsk, da? Eller har de begynt å skrive bokmål der også? ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Evt så har du jo Førde i Sveio, Hordaland

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Evt så har du jo Førde i Sveio, Hordaland

Jeg tenkte nok på Førde i Sunnfjord, i Sogn og Fjordane!

Sooogn og Fjordane, alle gode ting e' tre!

Nordfjord, Sunnfjord og Sogn! Nordfjord, Sunnfjord og Sogn!

TS :)

AnonymBruker
Skrevet

Ligger ikke det i Troms da? Nord-Norge altså...

Skrevet

Jeg kunne fint ha gjettet at Førde lå i møre og romsdal. Men jeg ville ikke ha påstått det da jeg ikke vet og er usikker. Jeg vet at det er nordvestlandet og ville tippet møre og Romsdal eller Sogn og fjordane. Hadde vel kanskje ressonert meg frem til Sogn og fjordane, men syns det kan være vanskelig å plassere byer jeg ikke kjenner så godt/har vært i til fylker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Florø ligger også i More og Romsdal, ikke sant?

AnonymBruker
Skrevet

Florø ligger også i More og Romsdal, ikke sant?

Florø ligger også i Sogn og Fjordane.

Førde ligger innerst i en fjord, mens florø ligger ytterst ved kysten. Er ikke så langt mellom disse to byene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne fint ha gjettet at Førde lå i møre og romsdal. Men jeg ville ikke ha påstått det da jeg ikke vet og er usikker. Jeg vet at det er nordvestlandet og ville tippet møre og Romsdal eller Sogn og fjordane. Hadde vel kanskje ressonert meg frem til Sogn og fjordane, men syns det kan være vanskelig å plassere byer jeg ikke kjenner så godt/har vært i til fylker.

Husk på at i Møre og Romsdal prater de bl.a. Møre-dialekt(slik som Kjell Magne Bondevik),

mens i Sogn og Fjordane prater de bl.a. Sunnfjord-dialet(slik som Oddvar Torsheim) og Sogne-dialekt(slik som Tone Damli Aaberge).

AnonymBruker
Skrevet

Filmen "Få meg på for faen" er bra å se om man vil høre hvordan man prater i bl.a. Sunnfjord. Forfatteren av boken som filmen er basert på kommer selv fra Førde i Sunnfjord.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja, men skulle ikke du skrevet nynorsk, da? Eller har de begynt å skrive bokmål der også? ;)

Hehe, eg lika'kje å skrive nynorsk, men kan skrive sånn som vi snakka her, berre for å gje et eksempel :D

• Liker 3
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Det er ingenting som irriterer meg mer enn dårlig geografi kunskap.

Skrevet

Husk på at i Møre og Romsdal prater de bl.a. Møre-dialekt(slik som Kjell Magne Bondevik),

mens i Sogn og Fjordane prater de bl.a. Sunnfjord-dialet(slik som Oddvar Torsheim) og Sogne-dialekt(slik som Tone Damli Aaberge).

Joda det er sant og jeg tror nok at jeg klarer å skille dialektene, til en viss grad i alle fall. Men når jeg hører "Førde" klarer jeg ikke å koble hvordan de snakker akkurat der og da er jeg jo egentlig like langt :).

Skrevet (endret)

Det er ingenting som irriterer meg mer enn dårlig geografi kunskap.

Men dårlige språkkunnskaper er greit? ;)

"geografi kunskap" skrives i ett ord, og med dobbel n -> geografikunnskap

Endret av Medlem
  • Liker 5
Annonse
Skrevet

Hmm, Bondevik prater vel strengt tatt romsdaling og ikke møring... Stor forskjell, faktisk. Men begge dialektene hører hjemme i Møre og Romsdal da.

• Liker 1
Skrevet

Hmm, Bondevik prater vel strengt tatt romsdaling og ikke møring... Stor forskjell, faktisk. Men begge dialektene hører hjemme i Møre og Romsdal da.

skulle til å si det selv.. stor forskjell det... "I kjem frå Molde" / "E kommer fra Ålesund"

• Liker 1
Skrevet

Eg har møtt vaksne folk austaføre som ikkje hadde hørt om Sogn og Fjordane, Jostedalsbreen eller Sognefjorden. Stryn Sommarskisenter hadde dei besøkt kvar sesong i fleire år...

• Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Men dårlige språkkunnskaper er greit? ;)

"geografi kunskap" skrives i ett ord, og med dobbel n -> geografikunnskap

Når det blir gjort av meg så er det greit

Og ja jeg vet jeg har mye feil når jeg skriver.

AnonymBruker
Skrevet

Til opplysning så har Terje Sporsem møredialekt:

Fant ingen god video av Bondevik, men her er Karita Bekkemellem som også har romsdalsdialekt:

Ikke bland disse, folk blir nesten fornærmet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...