Gå til innhold

Er hunden/katten din blodgiver?

Anbefalte innlegg

Gjest VilleMille
Skrevet

I dag var jeg og hunden min hos vetrinæren og sjekket om han egnet seg til å bli bloddonor.

Det viste seg at det var han! :)

Så da blir han tilkalt 1 til 2 ganger i året for å tappe blod som kan muligens redde en stakkars hund.

Er det flere som har hatt tanker om dette, eller har hund eller katt som er blodgivere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

Dæsken, det skulle jeg ha vurdert! :) Spørs om pusen er helt enig da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

OI! Jeg har aldri tenkt over at kjæledyr kan bli blodgivere en gang jeg! På en annen side, dyr blir jo også skadet, operert, og trenger blod.. Jøss, dette har jeg ikke tenkt på en gang.

Dessverre kan jeg ikke sjekke om min katt egner seg, hun får psykoanfall bare vi nærmer oss en bil, så det går ikke.. Det er med et nødskrik at jeg får henne til dyrlegen hvert år, det er faktisk så ille at jeg er nødt til å møte opp hos en bonde så dyrlegen kan ta henne i samme slengen som dyrene til bonden, for hun klikker så jævlig hos dyrlegen.

Gjest VilleMille
Skrevet

Hos min vetrinær så får vi gratis helsesjekk og gratis årlige vaksiner ved å være blodgiver, så det lønner seg.

Av det jeg har hørt så er det ikke så viktig med katteblod som det er med hundeblod, og noen hunder har for "normal" blod-type til at de aksepterer den.

Men det er jo absolutt verdt å sjekke! :)

Skrevet

Hunden min veier for lite + har sykdom som gjør at han er uegnet.

Flott tiltak er det uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske hunden min kunne være blodgiver, men hun har en panisk frykt for dyrelegen så det går nok dessverre ikke.

Skrevet

Jeg skulle ønske hunden min kunne være blodgiver, men hun har en panisk frykt for dyrelegen så det går nok dessverre ikke.

Samme problemet her

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg ville tatt det valget for min hund. Jeg mener, jeg vil ikke at han skal føle seg uvel og bli dårlig (det hender jo mennesker blir dårlige i etterkant!) bare fordi jeg har en ide om at JEG skal være "snill" og tvinge ham til å stresse til veterinæren og få en vond sprøytedings i seg og sånn. Snill mot hunder som trenger blod, slem mot min egen hund.

Har man en hund som driter i det og som ikke viser tegn på å bry seg om verken veterinær, det å bli tappet for blod og det å evt. føle seg uvel i etterkant, er det vel kanskje greit.......

Skrevet

Skal til veterinæren på mandag for vaksine! Må nesten sjekke ut dette da :)

Skrevet

Gamlehunden donerte blod to ganger, og reddet to hunder fra å dø. Nyhunden har også donert blod, men der gikk det dessverre ikke bra med mottakeren.

Hunder som skal donere blod på være av en viss størrelse,type over 45 kg, og ellers friske og raske.

Det er fantastisk å kunne gi litt hjelp tilbake til veterinæren, som ellers er den som hjelper oss i både innafor og utafor klinikkens åpningstid, samt faktisk kanskje redde et liv.

Skrevet

Hos min vetrinær så får vi gratis helsesjekk og gratis årlige vaksiner ved å være blodgiver, så det lønner seg.

Av det jeg har hørt så er det ikke så viktig med katteblod som det er med hundeblod, og noen hunder har for "normal" blod-type til at de aksepterer den.

Men det er jo absolutt verdt å sjekke! :)

Samme som det vi har. Bare at her er det kattefrøkna som er blodgiver. På 3 år har vi bare blitt innkalt i forbindelse med operasjon bare 1 gang.

Gjest VilleMille
Skrevet

I følge min vetrinær så må hunder som skal donere blod være over 28kg. Man må jo ha bjønnhund da, om de må være over 45kg :P

Og til deg som tror hunden din vil føle seg uvel, vetrinæren jeg har vært hos sa at de merker ingenting. Det tappes ikke nok blod til at de vil legge merke til det,slik vi mennesker gjør.

Det er jo også derfor hunden må være over 28kg, av helseårsaker.

Men om man har hunder og katter som ikke er gla i vetrinæren så er det vel ikke noe vits å stresse dem dit bare for å bli blodgiver.

Skrevet

I følge min vetrinær så må hunder som skal donere blod være over 28kg. Man må jo ha bjønnhund da, om de må være over 45kg :P

Googlet litt og ser at det er litt forskjellige meninger om antallkg. Så jeg husket nok feil ang de 45, det var tydligvis 35. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Og til deg som tror hunden din vil føle seg uvel, vetrinæren jeg har vært hos sa at de merker ingenting. Det tappes ikke nok blod til at de vil legge merke til det,slik vi mennesker gjør.

Det er jo også derfor hunden må være over 28kg, av helseårsaker.

Men om man har hunder og katter som ikke er gla i vetrinæren så er det vel ikke noe vits å stresse dem dit bare for å bli blodgiver.

Min veier 5 kg, så kan vel glemme det da, hehe..

Gjest VilleMille
Skrevet

Det er vel kanskje forskjellig fra vetrinær til vetrinær.

Min hund var akkurat 28,6 kg :)

5kg er nok litt lite ja. Får vel et lite rør med blod og hunden er blodfattig stakkars :P

Skrevet

Noen som vet hvor man kan melde på katten for det i Oslo? Min er redd for dyrlegen, og alle andre mennesker, men kunne jo sett åssen det gikk....

Gjest VilleMille
Skrevet

Kan du ikke bare ringe din nærmeste dyrlege å høre om de tar inn dyr for blodgiving?

Jeg vet ikke hvor utbredt det er med blodgiving for dyr, men jeg vil da tro at en del vetrinærer gjør det i oslo.

Skader jo ikke bare å ringe å høre da :)

AnonymBruker
Skrevet

mine hunder veier 6 og 9 kilo... er de for små da?.. jeg selv kan ikke blodgi pga psykiske helsa, men oppmuntrer sammbo til å gjøre det :P

Gjest VilleMille
Skrevet

Da er de nok for små ja. Jeg tror minste grensa er 25kg. Hos min vetrinær er det 28kg.

Dessuten må dyrene dine aldri hatt barn, og de må være helt friske og raske. Også må de være under 8 til 9 år gamle.

Jeg får ikke lov til å gi blod fordi jeg har piercinger i slimhinner.

Skrevet

Noen som vet hvor man kan melde på katten for det i Oslo? Min er redd for dyrlegen, og alle andre mennesker, men kunne jo sett åssen det gikk....

Oslo Dyreklinikk trenger i hvertfall blodgiverhunder, men vet ikke hvordan det er med katter.

Om katten din er redd dyrlegen og alle andre mennesker så syns jeg uansett at du burde spare han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...