Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar denne som anonym...

Jeg gikk ut fra vgs for seks år siden med gjennomsnittskarakterer.

Etter dette har jeg forsøkt å studere, men jeg har ikke klart å finne roen i et universitet. Har 140 studiepoeng totalt, men det henger ikke nok sammen til et årsstudium, og fagene kan ikke kombineres til en nestenferdig bachelor. Det er fag innenfor arkeologi, kultur, religion og også 1. avdeling rettsvitenskap.

Jeg holder på med 2. avdeling nå, men har hatt problemer på hjemmefronten, og har nesten ikke fått lest noe som helst siden jul, og jeg ser nå at eksamen kommer til å gå fryktelig dårlig. Jeg skal jo delta på eksamen, men kommer ikke til å fortsette uansett om jeg skulle bestå.

Jeg vil ha en jobb, for jeg ser at jeg trenger strukturen rundt det å MÅTTE stå opp klokka sju, og å være på jobb klokka 8. Etter å ha snakket med min mor, kunne hun fortelle meg at hun ser at jeg er lykkeligere når jeg har den rammen rundt meg. Universitetet har ikke denne "må"-rammen.

Problemet er da; hva slangs jobber kan jeg få? Jeg ønsker jo å utnytte at jeg har eksamen i 1. avdeling juss, at jeg faktisk har bestått flere fag (selv om de ikke nødvendigvis har så mye med hverandre å gjøre).

Selv om jeg antagelig ikke kommer til å bestå eksamen i 2. avdeling, så har jeg jo likevel tilegnet meg kunnskaper i fagene - jeg klarte å lese jevnt og trutt frem til jul.

Jeg vil i jobb fortest mulig - når jeg trenger den strukturen så sier det seg selv at jeg ikke kan bli "evig arbeidssøker" på nav. Det vil jeg i hvertfall ikke trives med!

Noen som har vært i lignende situasjon og har noen tips? Eller noen som vet hvor jeg kan begynne å lete etter jobb, eller hva slags jobber jeg kan få? Jeg har jo ikke lyst til å jobbe i matbutikken selv om jeg ikke har en grad...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil ikke kunne få jobber innen feltet ditt som KREVER en grad. På den annen side kan du jobbe for å få rutine, spare penger, og etterhvert finne motivasjon til å gjøre ferdig studiene.

Jeg er krass nå, men: du er IKKE for god til å jobbe i butikk. Den tanken må du legge fra deg. Alle må jobbe for pengene. Jeg er snart ferdig med bachelor i molekylærbiologi, men må allikevel jobbe på callsenter. :)

Det du KAN gjøre er å søke på jobber som er spennende og relevante: f.eks innen administrasjon. Med en gang du har en jobb du utfører godt og får gode referanser, kvalifiserer du til MANGE flere jobber. :) Skill deg ut som en god arbeidstaker, UANSETT HVOR. Deretter har du mer frihet til å velge.

Ikke gå i fellen med å lene deg på foreldre og unngå "lave jobber". Da kan du fort sitter som 25-åring uten NOEN arbeidserfaring. Da blir det med ett vanskeligere.

Håper jeg hjalp deg litt.

Forresten, hvor studerte du?

• Liker 6
Skrevet (endret)

Nevermind :)

Endret av Solbærsaft
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke hatt jobb mens du har studert? Hvis ikke må du dessverre regne med å havne en stykke ned i søkerbunken. Det positive er jo at sommeren kommer, og behovet for vikarer øker. Da får du hvertfall arbeidserfaring og en fot innenfor, selv om det første omgang kanskje bare er for et par måneder. Meld deg opp på vikarbyråene i byen din, de vil kunne hjelpe deg. Ellers anbefaler jeg deg å ringe rundt å presentere deg. Jeg kjenner en historiker som jobber på Nav, en barnevernspedagog som jobber på sykehjem og en frisør som jobber i en bolig for psykisk utviklingshemmede.

Ofte tilfeldigheter som gjør at man havner på den veien man havner på...

AnonymBruker
Skrevet

Takk.

Jeg er allerede 24 år :/.

Men har arbeidserfaring siden jeg har jobbet ved siden av skolen siden jeg var 15 år + hadde et jobbår etter videregående. Deltidsjobben jeg har nå er på et kontor. Vil gjerne ha en tilsvarende jobb jeg har nå, bare ikke på samme arbeidsplassen (og fulltid da).

Jeg har studert i Oslo.

Skrevet

Har du ikke hatt jobb mens du har studert? Hvis ikke må du dessverre regne med å havne en stykke ned i søkerbunken. Det positive er jo at sommeren kommer, og behovet for vikarer øker. Da får du hvertfall arbeidserfaring og en fot innenfor, selv om det første omgang kanskje bare er for et par måneder. Meld deg opp på vikarbyråene i byen din, de vil kunne hjelpe deg. Ellers anbefaler jeg deg å ringe rundt å presentere deg. Jeg kjenner en historiker som jobber på Nav, en barnevernspedagog som jobber på sykehjem og en frisør som jobber i en bolig for psykisk utviklingshemmede.

Ofte tilfeldigheter som gjør at man havner på den veien man havner på...

Som jobbsøker må jeg meddele at "sommerjobb"-søkeperioden er over... hvertfall i Oslo. ;) På den annen side er mange faste stillinger ute!

AnonymBruker
Skrevet

Med kun 1.avdeling tror jeg ikke du kan få noen relevante jobber dessverre. De fleste jobbene for jusstudenter krever at en har fullført minst 3.avd. Og hva kan en så bruke et eller to år med jus på? Vel, du har mulighet til å jobbe som advokatsekretær om du også har administrativ erfaring. Ellers kan man vel bli lærer i rettslære med ett års PPU.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk.

Jeg er allerede 24 år :/.

Men har arbeidserfaring siden jeg har jobbet ved siden av skolen siden jeg var 15 år + hadde et jobbår etter videregående. Deltidsjobben jeg har nå er på et kontor. Vil gjerne ha en tilsvarende jobb jeg har nå, bare ikke på samme arbeidsplassen (og fulltid da).

Jeg har studert i Oslo.

Så bra!! Da er det bare å løpe rundt til alle vikarbyråer og ringe rundt til alle steder du kommer på som kan ha bruk for deg... :)

Lykke til, ts!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...