Sinner Skrevet 4. mai 2012 #1 Skrevet 4. mai 2012 Nå har jeg meldt en dyrebutikk til mattilsynet. En kanin og fire-fem marsvin i samme lille bur, stygg pels på dyra og en haug(klarte jammen meg ikke telle en gang)fugler i samme lille bur.I mine øyne var dette vanskjøtsel. Dette virker kanskje ikke så alvorlig for alle men for meg var det helt forferdelig å se på noe betjeningen høylytt fikk høre. Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar før mattilsynet rykker ut på slike bekymringsmeldinger? Jeg skal tilbake i neste uke så stikker innom for å se da men hvis ingenting har bedret seg er det noen andre jeg da kan kontakte? 3
Bathsheba Skrevet 4. mai 2012 #2 Skrevet 4. mai 2012 Det skal ofte mye til før de rykker ut, ja. Kontakt Dyrebeskyttelsen, og be de ta et vurderingsbesøk. De får nok ikke gjort noe de heller, men de kan også legge press på Mattilsynet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 Bra du tar affære! Mattilsynet skal kunne rykke ut raskt, håper de gjør det også i dette tilfellet! Mennesker som deg gjør verden til et bedre sted! Håper inderlig alt går bra med dyra og at de får det bra. 1
Sinner Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2012 Det skal ofte mye til før de rykker ut, ja. Kontakt Dyrebeskyttelsen, og be de ta et vurderingsbesøk. De får nok ikke gjort noe de heller, men de kan også legge press på Mattilsynet. Har inntrykk av at dyrebeskyttelsen her i området er litt "overarbeidet" men kan jo sende dem en mail og høre. Ellers vurderer jeg å informere ledelsen i denne kjeden siden det er en kjedebutikk, hvordan dyra i denne aktuelle butikken har det. For betjeningen har ihvertfall lite peiling. Dyr solgt i dyrebutikker skulle vært forbudt, skammer meg over å være menneske mange ganger.
frøkna Skrevet 4. mai 2012 #5 Skrevet 4. mai 2012 Syns det er trist at Mattilsynet er de som har dette ansvaret. Dyrepoliti i Norge! Og bra at du sier i fra! 1
Portvinpiken Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Har inntrykk av at dyrebeskyttelsen her i området er litt "overarbeidet" men kan jo sende dem en mail og høre. Ellers vurderer jeg å informere ledelsen i denne kjeden siden det er en kjedebutikk, hvordan dyra i denne aktuelle butikken har det. For betjeningen har ihvertfall lite peiling. Dyr solgt i dyrebutikker skulle vært forbudt, skammer meg over å være menneske mange ganger. Jeg synes ikke bare du skal vurdere det - men kontakt ledelsen i kjeden ved å sende en skriftlig mail så fort som mulig. Skulle ikkke forundre meg om de er raskere med å gjøre noe enn Mattilsynet. Hvor lang tid det tar ført MT kommer på banene, og OM/HVIS de har noe å anmerke kommer helt an på personen i MT er min erfaring. Noen er kjappe og tar det på alvor, andre gidder nesten ikke bry seg. Er det et lite sted er det heller ikke uvanlig at MT bare tar en prat med de på tlf eller noe. Jeg har selv meldt en oppdretter til MT flere ganger uten at de engang drar på befaring siden veterinærern og oppdretter er gode venner... Har naturligvis sagt i fra om dette lenger opp i systemet. Kjempefint at du sier i fra både til butikken og MT! Skulle ønske flere engasjerte seg litt mer, så hadde noe kanskje vært litt annerledes.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Nå har jeg meldt en dyrebutikk til mattilsynet. En kanin og fire-fem marsvin i samme lille bur, stygg pels på dyra og en haug(klarte jammen meg ikke telle en gang)fugler i samme lille bur.I mine øyne var dette vanskjøtsel. Dette virker kanskje ikke så alvorlig for alle men for meg var det helt forferdelig å se på noe betjeningen høylytt fikk høre. Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar før mattilsynet rykker ut på slike bekymringsmeldinger? Jeg skal tilbake i neste uke så stikker innom for å se da men hvis ingenting har bedret seg er det noen andre jeg da kan kontakte? Nei, dessverre tror jeg ikke de tar det på alvor. I allefall ikke med en gang. Men det går jo an å håpe! Det du beskriver er forresten helt vanlig i enkelte dyrebutikker. Sist gang jeg sa ifra om vanskjøtsel av kaniner, ble jeg kasta ut av dyrebutikken. Har boikotta den butikken siden, og advarer mot alle jeg snakker med om det blir snakk om sånt. Tusen takk for at du prøver å hjelpe dyrene i allefall!! Klem til deg for det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå