Gå til innhold

Sterilisering av kvinner har ALVORLIGE bivirkninger som legene ikke forteller deg

Gjest ødelagt

Anbefalte innlegg

Gjest ødelagt

Sterilisering av kvinner har alvorlige bivirkninger som legene IKKE forteller deg. Jeg er selv ei kvinne som valgte å sterilisere meg pga jeg ikke tålte hormonell prevensjon.Jeg har etter det fått mange plager (uforklarlig rask vektøkning uten endring i kostholdet,magesmerter,cyster i eggestokkene, smerter under samleiet,irritabel tarm, kraftigere menstruasjon osv). I begynnelsen visste jeg ikke hva det var som feilet meg.Men jeg syntes at det var veldig rart at alle disse plagene kom rett ETTER steriliseringen.Det kunne ikke være så tilfeldig? Jeg begynte å lete på nettet.Jeg fant ingenting på norske sider, men jeg fant til slutt masse sjokkerende artikler på engelske sider.Der fant jeg ut at sterilisering av kvinner har ALVORLIGE bivirkninger som legene IKKE forteller deg.Jeg har tatt det opp med flere leger og gynekologer, men det er ingen som tror meg.De lyver, de vil ikke si meg sannheten.

Her kan dere lese om "post tubal ligation syndrome" (det syndromet man får etter steriliseringen) hvis dere leter på nettet, så kan dere også finne historier av mange kvinner som lider av det samme, Kort fortalt , når man kutter/brenner egglederne , så kan blodforsyningen til eggstokkene bli skadet og eggstokkene slutter å fungere.Dette kan føre til mange problemer, og til og med en tidlig kirugisk overgangsalder.

les her : http://tubal.org/VGHPTS.htm

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å vite! Jeg har vurdert selv til litt senere i livet siden jeg har Leiden mutasjon og derfor veldig begrenset prevensjon jeg kan bruke.

Fikk meg til å vurdere andre alternativer!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ødelagt

Hei igjen, jeg er trådstarter.

Jeg har publisert min historie også her : http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4755788

Ikke alle kvinnene får plager etter steriliseringen, men mange får det.

Jeg skulle bare ønske at jeg visste alt dette FØR jeg tok operasjonen.

Nå angrer jeg pga den skaden jeg har tilført kroppen min,uvitende som jeg var,og fordi legene ALDRI sa meg sannheten.

Jeg skriver alt dette for å informere kvinnene som har tenkt å sterilisere seg.

Og jeg vil gjerne høre andres sine erfaringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om så mange som snakker om post tubal ligation syndrome her i Norge, men på amerikanske fora er det en del. Jeg tror kanskje flere kvinner steriliserer seg over there og at det er hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir vel litt feil å si at sterilisering HAR alvorlige bivirkninger? Det rette bør vel være KAN FØRE TIL?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ødelagt

Det blir vel litt feil å si at sterilisering HAR alvorlige bivirkninger? Det rette bør vel være KAN FØRE TIL?

Kanskje litt feil formulering, men uansett så er poenget akkurat det samme.Det er snakk om alvorlige konsekvenser for kvinnenes helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å reversere steriliseringen din? Jeg har lest at en del kvinner har fått mindre/blitt kvitt symptomer etter reversering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ødelagt

Er det mulig å reversere steriliseringen din? Jeg har lest at en del kvinner har fått mindre/blitt kvitt symptomer etter reversering.

Ja det er mulig.Jeg har også lest det du sier om "tubal reversal" (=refertilisering).

Før i tida tilbød de refertilisering her i Norge (i Oslo),men nå klarer jeg ikke å finne noe lenger.Jeg husker å ha lest at de ikke lenger tilbyr refertilisering av kvinner,så da må jeg reise til utlandet for å få utført dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ødelagt

Du har min medfølelse. Man burde informeres grundig om dette.

Takk skal du ha.Ja, livet mitt har blitt elendig.Disse plagene forringer livskvaliteten min betraktelig og jeg har utviklet depresjon.Selvfølgelig er sexlivet ødelagt også,siden jeg lider av voldsomme smerter ,både konstant men også under selve samleiet.Og hele poenget med steriliseringen er jo at man skal kunne nyte sexen mer enn før.YEAH RIGHT .

Jeg visste i hvertfall at man kan komme i overgangsalder av å sterilisere seg.

Var det en lege som sa det til deg?Det er jo en kjent sak at man kan komme i overgangsalder når man fjerner livmoren, men ingen lege informerer deg om risikoen som steriliseringen også medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja det er mulig.Jeg har også lest det du sier om "tubal reversal" (=refertilisering).

Før i tida tilbød de refertilisering her i Norge (i Oslo),men nå klarer jeg ikke å finne noe lenger.Jeg husker å ha lest at de ikke lenger tilbyr refertilisering av kvinner,så da må jeg reise til utlandet for å få utført dette.

Jeg TROR volvat utfører dette, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vodka

Takk skal du ha.Ja, livet mitt har blitt elendig.Disse plagene forringer livskvaliteten min betraktelig og jeg har utviklet depresjon.Selvfølgelig er sexlivet ødelagt også,siden jeg lider av voldsomme smerter ,både konstant men også under selve samleiet.Og hele poenget med steriliseringen er jo at man skal kunne nyte sexen mer enn før.YEAH RIGHT .

Var det en lege som sa det til deg?Det er jo en kjent sak at man kan komme i overgangsalder når man fjerner livmoren, men ingen lege informerer deg om risikoen som steriliseringen også medfører.

Kan være jeg blander de sammen. :) Er uansett kjipt at legene ikke forteller om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men legene kan vel utføre en reversering om det er tilstander hos deg som tilsier at det er den medisinsk forsvarlige tingen å gjøre? Slik jeg har forstått det så er det bred uenighet i legestanden om Ptls, men det burde jo ikke tilsi at de ikke kan komme til en konklusjon om at reversering er verdt å forsøke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg visste i hvertfall at man kan komme i overgangsalder av å sterilisere seg.

Man kommer ikke i overgangsalderen bare fordi man steriliserer seg. Alt funker som vanlig bare at man ikke kan bli gravid.

Er selv sterilisert og kjenner flere og ingen av oss har hatt noen problemer.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du slipper å tenke på vaginale fødsler vs keisersnitt heretter i hvert fall da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vil komme med sine erfaringer?

Kan jeg godt. Har fått det utført selv og vet om minst to av mine venninner som også fikk det gjort. Ingen av oss har hatt noen plager i ettertid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man kommer ikke i overgangsalderen bare fordi man steriliserer seg. Alt funker som vanlig bare at man ikke kan bli gravid.

Er selv sterilisert og kjenner flere og ingen av oss har hatt noen problemer.

I utgangspunktet skal det ikke skje nei. Men, det hender at arrvev ol ødelegger blodtilførselsen til eggstokkene, og de dør.

Det er antatt at Essure er mindre utsatt for denne typen bivirkning, men det er ikke utbredt i Norge ennå.

Med det sagt... jeg kommer til å ta sjansen når jeg får økonomi til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...