Gå til innhold

Katt som brekker seg når hun svelger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pus som de siste dagene har laget brekkelyder når hun svelger, ikke noe voldsomt, men sånn gulpesvelging som man gjerne gjør når man har halsbetennelse og svelgevansker... Det er ikke på en nå-kommer-det-snart-en-hårball-måte heller.

Hun leker, løper ut og er i 100% god form ellers, spiser og drikker gjør hun også, men litt mindre enn vanlig.

Jeg kommer til å ringe dyrlegen i morgen bare i tilfelle, men i mellomtiden er jeg bare nysgjerrig på om dere her inne har noen tanker eller erfaringer. Søskenbarnet mitt mente jeg er hysterisk hønemor som vil ringe dyrlegen, men jeg er uenig. Tror jeg. :unsure:

Hun har også blitt ganske tynn i det siste - brekkingen har bare vært de siste dagene så jeg tenker ikke umiddelbart at det er en automatisk sammenheng selv om jeg vet det er mulig hvis jeg tenker worst case scenario, men jeg har gitt henne ormekur foreløpig i hvert fall.

Jeg lurer egentlig bare på hvor stressa jeg trenger å være... eller ikke :)

Videoannonse
Annonse
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Kanskje hun har noe sittende fast i halsen? Eller at hun er allergisk mot maten? Har du byttet merke på foret i det siste? Jeg ville nok ha ringt dyrlegen i morgen for sikkerhets skyld. :)

AnonymBruker
Skrevet

Lurt med ormekur, for noe ala sånne symptomer fikk katta mi når den hadde spolorm.

• Liker 1
Skrevet

Ringte dyrlegen i dag, skulle se det an litt, men fikk time på mandag i tilfelle det ikke går over :)

Skrevet

Er katten ute? Det første jeg tenkte var at den har satt fast et gresstrå eller lignende i nese/svelg. Det som skjer noen ganger er at de spiser gress og så nyser de og strået går opp i nesegangen (fra innsiden), der blir det sittende og irritere og skape de symptomene du nevner.

Gamlepusen min fikk to ganger operert ut strå, et av dem var 7 cm langt! Når en tenker på hvor trang denne kanalen er hos katter, er det helt utrolig at det i det hele tatt går an å få et gresstrå inn der.

Hvordan er katten når den spiser? Virker det som det er litt plagsomt å spise?

Det kan jo selsagt være flere ting, men jeg synes iallefall du skal nevne det for veterinæren. Jeg vet om mange veterinærer som ikke engang ville ha tenkt på muligheten. Men har du med en smådyrsklinikk å gjøre, så har de nok erfaring med det. :)

Skrevet

Er katten ute? Det første jeg tenkte var at den har satt fast et gresstrå eller lignende i nese/svelg. Det som skjer noen ganger er at de spiser gress og så nyser de og strået går opp i nesegangen (fra innsiden), der blir det sittende og irritere og skape de symptomene du nevner.

Gamlepusen min fikk to ganger operert ut strå, et av dem var 7 cm langt! Når en tenker på hvor trang denne kanalen er hos katter, er det helt utrolig at det i det hele tatt går an å få et gresstrå inn der.

Hvordan er katten når den spiser? Virker det som det er litt plagsomt å spise?

Det kan jo selsagt være flere ting, men jeg synes iallefall du skal nevne det for veterinæren. Jeg vet om mange veterinærer som ikke engang ville ha tenkt på muligheten. Men har du med en smådyrsklinikk å gjøre, så har de nok erfaring med det. :)

Ja, de nevnte faktisk gresstrå på telefonen :) Hun nyste forsåvidt ganske frebrilsk i et par dager før dette skjedde, fra morgen til kveld. Usj, stakkars! er det dyrt å operere ut sånt?

Jeg måtte ty til butikkfor (Friskies) de siste par ukene, noe hun ellers aldri får - fordi jeg måtte vente til lønn neste uke med royal canin. Hun pirker bare så vidt i det, men jeg aner ikke om det er fordi hun ikke liker det eller om det fordi det er vanskelig å spise tørrfor. Våtforet jeg har liggende fra royal canin sluker hun ned, så det er det hun lever på akkurat nå. Det er bittebittelitt gulpelyder når hun spiser det.

Skrevet

Hvis det er et gresstrå som må fjernes, så må hun i narkose. Håpet er at veterinæren er fingernem nok og har det rette utstyret til å lirke det ut via munnhulen. Jeg husker min arme veterinær som holdt på i over 1 time bare for å få tak i enden så hun kunne laangsomt og forsiktig dra det ut. Jeg husker ikke hva jeg betalte for det. Men det er en svært plagsom tilstand for pus dette, og absolutt noe som må gjøres noe med så snart som mulig. Det kan også gå infeksjon i det og bli masse elendighet om det ikke taes raskt. Trøsten er jo, hvis det er dette, at det er noe som kan gjøres noe med. Og når strået er borte, er pus seg selv igjen! :) Kom med oppdatering i morgen da! Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Er dette katten din?

1qie7l.png

• Liker 1
Skrevet

I formiddag oppdaget jeg en klatt på sofaen, med en hårball og litt ymse. De gode nyhetene er at så vidt jeg har sett, har hun ikke laget noen rare svelgelyder i dag, men de dårlige er at hun fikk jo ormekur i går kveld i 11-tiden rett før jeg la meg, så jeg aner ikke om dette har blitt tatt opp eller ikke :klaske:

Så nå er det store spørsmålet hvordan dette går utover 3-dagerskuren. Det hører med at hun, bare for å gjøre ting litt vanskeligere, fikk en halv tablett dagen den første dagen - fikk ikke i henne mer, prøvde ny metode dagen etter som funket kjempebra, så jeg tenkte å begynne på nytt, altså 3 dager + den halve.

Så nå har hun altså fått en halv dag 1, og så en som kanskje ble kastet opp igjen dag 2, og så en hel i kveld, dag 3.

:bond:

Skrevet

søren, der kom det rare brekningssvelget igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...