Gå til innhold

Leger, opplysninger og angrepiller!

Fremhevede innlegg

Gjest anonym nå
Skrevet

Hei.

Jeg gikk nå nylig til en privat lege for å få resept for angrepillen, siden det da haster ganske mye for å få fatt i denne.

Jeg betalte 400 kr. for timen, og fikk resepten min.

I dag leser jeg at angrepiller har vært reseptfrie i 3 år!!!

Hvorfor opplyste ikke legen meg om dette?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Jeg gikk nå nylig til en privat lege for å få resept for angrepillen, siden det da haster ganske mye for å få fatt i denne.

Jeg betalte 400 kr. for timen, og fikk resepten min.

I dag leser jeg at angrepiller har vært reseptfrie i 3 år!!!

Hvorfor opplyste ikke legen meg om dette?!

Om du gikk til en privat lege er han ikke nødt til å informere deg om at den er gratis, men er du sikker på at det ikke er timen du betalte for?

Kan jo hende jeg tar feil, men jeg har ikke studert det med angrepillen så nøye da jeg er imot den.

Skrevet

Trur du misforstod litt her Ronja-Mag. Reseptfri er ikkje det samme som gratis. Reseptfri betyr at du kan gå på apoteket og kjøpe angrepille uten å gå til legen og få resept først. Den anonyme som starta denne tråden hadde altså ikkje trengt å betale 400 kr for ein legetime i tillegg til det angrepillen kostar. Eg syns legen burde gitt beskjed om dette. Men han meiner vel at han har krav på betaling når ho først har møtt opp til ein legetime. Ho har jo gjort beslag på tid som han kunne brukt på ein anna pasient.

Gjest Anonymous
Skrevet
Trur du misforstod litt her Ronja-Mag. Reseptfri er ikkje det samme som gratis. Reseptfri betyr at du kan gå på apoteket og kjøpe angrepille uten å gå til legen og få resept først. Den anonyme som starta denne tråden hadde altså ikkje trengt å betale 400 kr for ein legetime i tillegg til det angrepillen kostar. Eg syns legen burde gitt beskjed om dette. Men han meiner vel at han har krav på betaling når ho først har møtt opp til ein legetime. Ho har jo gjort beslag på tid som han kunne brukt på ein anna pasient.

Riktig, Hermione.

Legen brukte ikke ekstra tid på meg...

på dette legesenteret er det drop-in, og jeg spurte henne i resepsjonen hva det kostet, samt hva det gjaldt (jeg trenger angrepiller - har du en ledig time nå?) før jeg hadde bestilt time.

Nå ble jeg faktisk litt provosert.

Andre..?

Skrevet

Det er forresten jeg som er "Gjest" her, nå har jeg registrert meg, så kan jo like godt skrive under dette nicket.

Skrevet

Skjønner godt du ble provosert, og det var rart at du fikk resept og ikke beskjed. Dette ville jeg klaget på. Kontordamen kunne jo ikke vite om du skulle snakke med legen om noe annet mens du var der. Timen må like fullt betales for.

Skrevet
Skjønner godt du ble provosert' date=' og det var rart at du fikk resept og ikke beskjed. Dette ville jeg klaget på. Kontordamen kunne jo ikke vite om du skulle snakke med legen om noe annet mens du var der. Timen må like fullt betales for.[/quote']

Mener du at jeg bør klage, eller at jeg ikke har noe å klage på?

Skrevet

Hm, det var ganske dårlig gjort.

Men, legen fikk pengene sine. Og var fornøyd.

Du kan jo prøve å klage, men tviler vel på at du kommer noen vei med det.

Men du kan jo spørre hvorfor i helvete kontordamen ikke opplyste om at angrepiller er reseptfritt.

Skrevet
Hm, det var ganske dårlig gjort.

Men, legen fikk pengene sine. Og var fornøyd.

Du kan jo prøve å klage, men tviler vel på at du kommer noen vei med det.

Men du kan jo spørre hvorfor i helvete kontordamen ikke opplyste om at angrepiller er reseptfritt.

Det skal jeg gjøre.

Jeg synes det er dårlig gjort ja, og helt feil etisk - en ting er at det ikke er ulovlig - det er jo jeg som ikke har fått med meg at det er reseptfritt - men har ikke også leger visse retningslinjer å forholde seg til?!

Skrevet

Jeg reagerer på at legen skrev ut en resept på noe H'n burde visst var reseptfritt. dette burde legen ha opplyst om, eventuelt kontordamen (men jeg vet ikke hvor mye de "skal" vite om slikt).

Betaling av time synes jeg ikke du kan klage på, pga du ba selv om å få time og de kunne ikke vite hvorfor du ba om det (hender folk tar opp saker uten å si det til resepsjonen).

Men uansett så kan du jo klage på det du vil!

Skrevet

Når jeg bestiller legetime spør de alltid hva det gjelder på telefonen.

Skrevet

Joda, det jeg bare reagerer så veldig på, er at jeg sa veldig enkelt & greit hva jeg skulle ha - FØR jeg bestilte timen - og uttrykte også at jeg var bekymret for at det ble en dyr time, i og med at det var privat (spurte derfor hvor mye det kostet).

Jeg sa: jeg trenger en angrepille.

I og med at jeg faktisk sa dette til resepsjonsdamen, ville jeg nok gå ut i fra at jeg også hadde sagt ifra om det var andre ting jeg også lurte på.

I det minste så synes jeg faktisk at hun burde opplyse om at jeg ikke trengte å snakke med legen for dette.

Legen hadde da altså ledig, og fikk inn et skriv med at jeg trengte angrepille, før jeg kom inn.

Dette vet jeg fordi han åpnet med "så du trenger en angrepille?".

Han kunne helt klart gitt beskjed til respesjonsdamen om at dette var unødvendig, dersom ikke hun visste det selv.

Derfor VISSTE de altså meget godt hvorfor jeg var hos legen, nettopp pga noe DE visste at jeg ikke trengte å være der for.

Og jada, visst kan jeg klage på hva jeg vil, men jeg synes det er greit å høre andres formening også.

Takk for svar.

*fortsatt provosert*

Skrevet

Jeg reagerer på at legen skrev ut en resept på noe H'n burde visst var reseptfritt. dette burde legen ha opplyst om, eventuelt kontordamen (men jeg vet ikke hvor mye de "skal" vite om slikt).

Men uansett så kan du jo klage på det du vil!

Det er vel legesekretærer som har rollen som "kontordame" hos en lege, så de burde da ha kunnskaper om slikt.

Skrevet

Helsesekretærer / legesekretærer ( please - ikke si "kontordamer"... ) bør kunne si ifra om sånt ja! Jeg hadde aboslutt sagt ifra til førstemann at hun ikke trengte legetime til dette, og at det var reseptfritt.

Det er ikke vits i å søke lege når man kun skal ha et reseptfritt legemiddel og man ikke trenger noe øvrig info eller har en problemstilling.

Jeg synes du, Lava, bør kunne klage på dette.

Ikke alle helse / legesekretærer er like effektive og hyggelige - som i så mange andre yrkesgrupper - og feil skjer. Denne på ditt legekontor har bommet totalt i sitt arbeid i ditt tilfelle - mener jeg. ( er helsesekretær selv, om noen lurte :lol: )

Legen burde også selvfølgelig sagt ifra!!!

Er man i helsevesnet, kan man vel fint både ta imot ris og ros ?

Det er vel legesekretærer som har rollen som "kontordame" hos en lege, så de burde da ha kunnskaper om slikt.

Absolutt, ~Moon~ - heldigvis er de fleste helsesekretærer veldig oppdatert i sitt yrke.

Skrevet

Takk Diva - fint å høre fra noen inni systemet også.

Jeg kommer til å klage, men kan jeg forvente å få noe mer ut av det enn et dumt blikk fra legesekretæren?

Skrevet

Bare hyggelig :D "We aim to please" :ler:

Hmf.

Er hun en real person, så tar hun kritikk.

Om du evt får refundert noe, er egentlig opp til legen.

Ønsker deg lykke til :)

Synes det er viktig å si ifra om det er noe som er skvatt gærn`t !

D :briller:

Skrevet

:D

Opp til legen?

Han nevnte jo heller ingenting.

Men jeg skal prøve.

Det er tross alt 400 kroner som jeg helt direkte like gjerne kunne hevet i do....

Skrevet

Synes du bør si ifra til begge to jeg,- så får de jatte og snakke sammen og se hva de kommer fram til.

Synes det er sært å ha en sånn holdning når de vet hva du er der for...

Håper det årnær sæ ;-)

Skrevet

Ja... det synes jeg også. Det var veldig klart hvorfor jeg måtte ha legetimen, altså!

Jeg skal klage, så skriver jeg her om hvordan det gikk... :wink:

Skrevet

Jeg var der i dag, og jeg fikk ikke pengene igjen (hadde vel ikke ventet det heller).

Men jeg sa at jeg syntes dette var uheldig, og det var hun som satt på kontoret (legesekretæren?) enig i.

Snakket ikke med legen, men med henne, og det er greit for meg.

Jeg kan jo også være mer obs neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...