AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #1 Skrevet 4. mai 2012 Foreldrene har delt foreldreANSVAR for et barn på 5 år. De bor ikke sammen, men bor i samme by. Den ene av foreldrene har hatt barnet 100% siden barnet var 3 mnd. Den andre forelderen har nesten ikke sett barnet (3-4 ganger på disse 5 årene). Den andre forelderen har ikke vist interesse for barnet. Selv ikke når de har møttes tilfeldig på gata. Den ene forelderen mener h*n burde ha foreldreansvaret alene på grunn av det ovenstående. Og på grunn av at h*n ikke synes den andre forelderen fortjener dette ansvaret ettersom h*n ikke viser noe interesse eller ansvar for barnet. Syns du det er riktig? Hvorfor/hvorfor ikke? OBS! Det er ikke snakk om at noen av foreldrene skal miste noen rettigheter i forhold til barnet, eller at barnet skal miste noen rettigheter til å se den andre forelderen. Les evt om foreldreansvar her. Står blant annet dette: "Det følger av barneloven § 30 at de som har foreldreansvaret skal utøve dette ut fra barnets interesser og behov. Barnet har krav på omsorg og omtanke fra dem som har foreldreansvaret. De som har foreldreansvaret, plikter å gi barnet en forsvarlig oppdragelse og forsørgelse."
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2012 #2 Skrevet 4. mai 2012 Regner med det er mor barnet bor hos. Far mister ikke froeldreansvaret uansett hvor lite han ser barnet. Skal far miste foreldreansvar må det være pga.han ikke er skikket. Det er slikt som rus og psykiske problemer som ligger til grunn for dette. Far kan komme inn i barnets liv senere og vi vet i ikke noe om årsak til at det er som det er. Flere fedre blir mobbet ut av barnets liv, det er mor som står for dette.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 Jeg har delt foreldreansvar med en far som ikke har hatt kontakt med barnet vårt i det hele tatt i løpet av 8 år.... Har ikke så mye å si av praktisk betydning at jeg gidder å gå til rettsak for å få det alene....
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #4 Skrevet 4. mai 2012 Flere fedre blir mobbet ut av barnets liv, det er mor som står for dette. En far som kutter ut barnet sitt er ikke mye verdt, uansett hva grunnen er. Mange menn mener at de blir mobbet ut av barnets liv fordi at de ikke kan ha samvær klokken 3 på natten, eller at samværet ikke tilpasses dem. Kan ikke skjønne at på samværsdagen så er det en mye viktigere fest, skjønner du. Mor er en mobber fordi at hun ikke tilpasser sin verden etter far sin. Jaja! Kommer aldri til å forstå meg på menn....... 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #5 Skrevet 4. mai 2012 TS her. Det er snakk om at den andre forelderen skriver under på et skjema, ingen rettssak. Det er ingen som blir "mobbet" ut av noens liv her, som du kaller det. Den forelderen barnet bor hos, har aldri nekta den andre å se barnet, og har til og med tatt initiativ flere ganger for at barnet skal ha kontakt med den andre forelderen. Du som faren ikke har sett på 8 år, hvordan ordner du med pass og sånt til barnet? 1
Mamma1 Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Jeg har foreldreansvar for sønnen min alene, veldig greit. Skulle ønske jeg hadde det til datteren min også, da kunne ikke pappan stikke kjepper i hjulene for oss. 1
nybegynneren Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 I gitte situasjoner blir det vanskelig og ha delt foreldreansvar hvis den ene ikke stiller opp. Skal barnet ha pass må begge foreldrene skrive under. skal det opprettes konto i barnets navn må også begge foreldrene skrive under mens bankansatte er vitner.Det fikk iallefall jeg beskjed om. Det er kansje flere ting dette gjelder også,som jeg ikke har oppdaget ennå. Noen som vet om flere?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 Mange umodne innlegg her. De som mener menn ikke blir mobbet ut av mor vet ikke bedre. De har rett og slett ikke opplevd. Klart det finnes fedre som ikke gjør som de skal. Men du verden så mange mdøre det finnes om er like ille. DET ER LIKT FORDELT MELLOM KJØNNENE. Foreldreansvar er noe en får og ikke gjør seg fortjent til. Samme hva en synes og mener om dette.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #9 Skrevet 5. mai 2012 Foreldreansvar er noe en får og ikke gjør seg fortjent til. Samme hva en synes og mener om dette. Å ha barn er noe man gjør seg fortjent til. Å knulle en dame gjør at du er en biologisk del av et barn, men det gjør deg ikke til en foreldre. Ved å være en foreldre så betyr det følge opp, holde barnet når det gråter, bysse det i søvn, tørke spy osv. En mann som mener at man får ett ansvar for ett barn, men syns det er greit å drite i ungen, ja, han er umoden han. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 TS her. Det er snakk om at den andre forelderen skriver under på et skjema, ingen rettssak. Det er ingen som blir "mobbet" ut av noens liv her, som du kaller det. Den forelderen barnet bor hos, har aldri nekta den andre å se barnet, og har til og med tatt initiativ flere ganger for at barnet skal ha kontakt med den andre forelderen. Du som faren ikke har sett på 8 år, hvordan ordner du med pass og sånt til barnet? Min mor har passet barnet en helg nå og da, og det siste året har barnet fått besøkshjem i samarbeid med barnevernet, en helg i måneden.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 Alle menn som ikke er rusmisbrukere elller er psykisk ustabile får foreldreansvar av retten om de går til rettsak. Det er slik retten vurderer dette samme hav mor og andre høner mener. Hvor mye en er sammen med barnet har ikke betydning. Farskap er ikke det samme som foreldreansvar om noen lurer på det. Samvær har ikke noe med foreldreansavar å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå