AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #1 Skrevet 4. mai 2012 Har gått litt rundt å tenkt på hvem jeg ønsker skal være fadder til jenta mi og har vel egentlig kommet frem til at lillesøster skal få lov til å være en av de. Men hun er bare 14 år. Samboer syns det er litt dumt å velge henne i og med at hun er så ung. Men for meg er det veldig riktig at lillesøster (som forøvrig er min eneste søsken) skal få lov. Er det noen regler som sier hvor gammel en må være? Er det dumt av meg å velge henne som fadder når hun er så ung? Ønsker litt synspunkter fra dere.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #2 Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det er litt for ungt. Hva om det skulle skje noe med dere innen det første året, så skal lillesøsteren din på da 15år stå som ansvarlig for barnet?
Sophia Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det er litt for ungt. Hva om det skulle skje noe med dere innen det første året, så skal lillesøsteren din på da 15år stå som ansvarlig for barnet? Man har da flere faddere? Dessuten tror jeg ikke det er slik at hvis foreldrene dør så er det fadderens oppgave å ta vare på barnet? Jeg ble fadder da jeg var 16. Veldig hyggelig! 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #4 Skrevet 4. mai 2012 Man har da flere faddere? Dessuten tror jeg ikke det er slik at hvis foreldrene dør så er det fadderens oppgave å ta vare på barnet? Jeg ble fadder da jeg var 16. Veldig hyggelig! Ikke? Flaut.. det har jeg alltid trodd
Sophia Skrevet 4. mai 2012 #5 Skrevet 4. mai 2012 Ikke? Flaut.. det har jeg alltid trodd Måtte dobbelskjekke nå, og fant følgende på Wikipedia: "Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold." Men er nok mange som tror det, så er ikke så rart at du har trodd dette 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #6 Skrevet 4. mai 2012 Jeg mener jeg hørte en gang at fadderne i en kristelig dåp skal være konfirmert... Mulig dette er endret på nå da... Jeg ønsket å gi min "foster-bror" en spesiell rolle i dåpen til sønnen min, men siden han ikke var konfirmert enda fikk han bære sønnen min opp kirkegulvet, samt ta av lua. På fadderbildene står han sammen med de andre fadderne (mine og mannens andre søsken), men han er ikke fadder på papiret.
AryaUnderfoot Skrevet 4. mai 2012 #7 Skrevet 4. mai 2012 Syns ikke det er for ungt, og det virker som en fin ting å gjøre med tanke på at hun er ditt eneste søsken. Men da ville jeg nok hatt hvertfall en fadder til. Om det fins noen regler for det vet jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 Faddere må være konfirmert eller gå til presten for å konfirmere seg. Slik var det her i alle fall. Jeg brukte både en storebror og en kusine som faddere i januar i fjord og begge vart konfirmert i mai.
challenger Skrevet 4. mai 2012 #10 Skrevet 4. mai 2012 Husk at hun må være konfirmert for å være fadder. Var selv fadder når jeg var 15:)
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 Ikke? Flaut.. det har jeg alltid trodd Nei, en fadder står ikke ansvarlig for barnet om det skulle skje noe med foreldrene, hvis ikke noe annet er avtalt.
Gjest chiki Skrevet 4. mai 2012 #12 Skrevet 4. mai 2012 Man må ikke være konfirmert! MEn tror kanskje man må være fylt 15år? JEg er fadder, men ingen som spurte om jeg var døpt, konfirmert eller om jeg var medlem i andre trossamfunn. Skreiv ikke under noen papirer heller
Gjest miss89 Skrevet 4. mai 2012 #13 Skrevet 4. mai 2012 man "må" ikke være konformert.. Søstereren min var 12 år når hun var fadder sammen med meg og min eldre bror, presten syntes det var veldig hyggelig at hun fikk være med som fadder.. Tror ikke dette var et engangstilfelle (?)
HvittHus Skrevet 4. mai 2012 #14 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Man må være fylt 15 år og enten være medlem av statskirken eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=210 http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3510 Endret 4. mai 2012 av zellica 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #15 Skrevet 4. mai 2012 Takk for masse svar og synspunkter. Vi skal ikke døpe jenta, det blir bare navnefest. Må man være konfirmert da også? Det gjelder vel kun i kirken vil jeg tro? TS 1
HvittHus Skrevet 4. mai 2012 #16 Skrevet 4. mai 2012 HEF praktiserer ikke faddere, så dere trenger ikke tenke på hverken alder eller konfirmasjon. 1
Mrs.Shadows Skrevet 4. mai 2012 #17 Skrevet 4. mai 2012 Vi hadde faddere som er medlemmer i HEF, det er det presten som bestemmer
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #19 Skrevet 4. mai 2012 trodde man måtte være 16+ for å være fadder....
challenger Skrevet 4. mai 2012 #20 Skrevet 4. mai 2012 Takk for masse svar og synspunkter. Vi skal ikke døpe jenta, det blir bare navnefest. Må man være konfirmert da også? Det gjelder vel kun i kirken vil jeg tro? TS De barna jeg kjenner som har hatt navnefest(altså ikke er døpt) har ikke faddere.. Tror ikke det er vanlig med faddere når barnet ikke skal døpes. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå