AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #1 Skrevet 4. mai 2012 Jeg har et problem med min 3 år gamle steriliserte(alt fjernet) hunnkatt. Hun får royal canin "hair and skin" fòr. Våtfòr fra matvarebutikk 1 gang i uka. Fisk nå og da. Lang pels/skogskatt. Hun er mye ute. Hun drikker kanskje litt lite.. Hun har fått ormekur og vaksine jevnlig. Problemet er at jeg finner avføring inne i huset om natten, ikke om dagen. Jeg har sett før at det har falt ut avføring da hun f.eks har hoppet opp på en stol. Den er ganske hardt og kompakt. Jeg kan ikke se noen tegn til orm eller slim/blod. Hun har aldri tisset inne på noe tidspunkt. Det har hendt at bæsjen har sittet fast i pelsen. Pelsen må jeg da klippe av og til for at det ikke skal sette seg fast. Men i de siste har det blitt mer avføring inne av en merkelig grunn.. Noen tips her, før evt. dyrlegesjekk? Hun nekter å gå på do inne i kasse. Kan jeg stenge henne ute om natten? Hun pleier å vere inne hele natten, men sier i fra når hun må ut. Dette er hun veldig flink til! Første gang jeg fant avføring av henne inne gjemte hun seg i flere timer inne, fordi hun viste at hun ikke skulle gjøre fra seg inne. Det var bare fordi den hadde satt seg fast i pelsen. Har aldri kjeftet på henne. Det er ingen endringer i hjemmet. Hun har det godt og får mye stell og lek.
MissMas Skrevet 4. mai 2012 #2 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Hvis det kun er avføring inne pga det setter seg fast i pelsen, hadde jeg bare passet på å holde pelsen kort så det ikke skjer. Glad jeg har korthåret katt, hehe. Katten har nok ikke forstoppelse hvis det kommer avføring ut jevnlig og den ikke stopper å ha avføring. Hard mage kan den ha. Det at du ikke ser blod o.l. er jo også et godt tegn. Hvis du synes den drikker lite, kan du hjelpe til litt ved å gi mer våtfôr. Jeg gir våtfôr så mye som hver dag/annenhver dag. Men min drikker ved siden av så er ingen fare med henne. Forresten så skal avføringen være hard og kompakt, det skal ikke være løst og pløsete. Men mener du den har blitt i overkant hard og kompakt, kan du jo høre med dyrlegen om hva h*n synes om saken. Det er jo du som kjenner katten best, og noen ganger kan det være lurt å følge magefølelsen. Endret 4. mai 2012 av MissMas
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 Jeg ville ikke stengt henne ute om natten. Om dere bor på et veldig kattevennlig sted uten mange andre rivaler i nabolaget, lite trafikk og lite andre dyr, så kanskje dere heller kan installere en katteluke slik at hun kommer seg inn igjen om natten også? Hvor lenge har dere hatt katten, og har hun ALLTID nektet å bruke kattekassen inne? Har dere prøvd med flere kattekasser (hvertfall to stykker), annen type sand, annen plassering, med tak/uten tak? Om dere ikke ser henne drikke inne og hun hovedsaklig kun spiser tørrfôr ville jeg begynt å gi litt kvalitetsvåtfôr hver dag sammen med litt ekstra vann. Av og til bytte ut med litt kokt fisk eller avskjær av (rått/ubehandlet) kjøtt når du lager middag. Gjerne da med ekstra vann om hun går med på å spise det. Du kan også klippe/stusse buksestumpen FØR noe setter seg fast, så slipper du det problemet. Kanskje ikke så fasjonabelt det, men det gjør ingenting så lenge det blir enklere for henne å holde seg renslig
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #4 Skrevet 4. mai 2012 Jeg ville ikke stengt henne ute om natten. Om dere bor på et veldig kattevennlig sted uten mange andre rivaler i nabolaget, lite trafikk og lite andre dyr, så kanskje dere heller kan installere en katteluke slik at hun kommer seg inn igjen om natten også? Hvor lenge har dere hatt katten, og har hun ALLTID nektet å bruke kattekassen inne? Har dere prøvd med flere kattekasser (hvertfall to stykker), annen type sand, annen plassering, med tak/uten tak? Om dere ikke ser henne drikke inne og hun hovedsaklig kun spiser tørrfôr ville jeg begynt å gi litt kvalitetsvåtfôr hver dag sammen med litt ekstra vann. Av og til bytte ut med litt kokt fisk eller avskjær av (rått/ubehandlet) kjøtt når du lager middag. Gjerne da med ekstra vann om hun går med på å spise det. Du kan også klippe/stusse buksestumpen FØR noe setter seg fast, så slipper du det problemet. Kanskje ikke så fasjonabelt det, men det gjør ingenting så lenge det blir enklere for henne å holde seg renslig Vi har hatt henne siden hun ble tatt fra moren (12 uker ca. ). Den kattekassen er håpløs. Akkurat det har jeg gitt meg på. Vi har prøvd ulike typer sand, kasse osv. Ingenting hjelper. Hun blir helt gal til slutt. Hun drikker lite.. jeg vil ikke gi henne for mye av matvarebutikkfòr pga saltet. Det er vell ikke helt bra? Hun liker våtfor som er skikkelig bløte. Hun er noe kresen. Vet dere prisforskjell på den man får hos dyrebutikken/dyrlegen? Må kjøpe mye i slengen, da det er langt dit. Ja, pelsen og klippingen har sjeldent vert noe problem. Det virker mer som hun faktisk har begynt å gjøre fra seg inne, og tror det er greit..
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #5 Skrevet 4. mai 2012 Vi har hatt henne siden hun ble tatt fra moren (12 uker ca. ). Den kattekassen er håpløs. Akkurat det har jeg gitt meg på. Vi har prøvd ulike typer sand, kasse osv. Ingenting hjelper. Hun blir helt gal til slutt. Hun drikker lite.. jeg vil ikke gi henne for mye av matvarebutikkfòr pga saltet. Det er vell ikke helt bra? Hun liker våtfor som er skikkelig bløte. Hun er noe kresen. Vet dere prisforskjell på den man får hos dyrebutikken/dyrlegen? Må kjøpe mye i slengen, da det er langt dit. Ja, pelsen og klippingen har sjeldent vert noe problem. Det virker mer som hun faktisk har begynt å gjøre fra seg inne, og tror det er greit.. Hei:) Kvalitetsforskjellen på våtfor er mye mindre fra supern til dyrebutikk/veterinær enn hos tørrfor. Jeg kjøper Mjau og Bozita i Sverige, også får hankatten min Sheba med saus i tillegg siden det er favoritten hans. Han spiser kun våtfor pga at han skulle litt ned i vekt (Stilles ut). De andre kattene spiser RC Hair & Skin og kitten. Pussi og Gourmet skal også være brukbart. Siden katten drikker lite ville jeg valgt våtfor med saus, kattene slikker gjerne i seg sausen først og får i seg en del væske da. Jeg har kjøpt vannfontene, og her drikker kattene mye. Har innekatter så har kontroll på at de drikker/spiser/går på do, egentlig ganske kjekt:) 1
MissMas Skrevet 4. mai 2012 #6 Skrevet 4. mai 2012 Katten min liker forresten vann ekstra godt hvis det er høy/gress i det eller noe sånt. Skal smake litt natur
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #7 Skrevet 4. mai 2012 Hei:) Kvalitetsforskjellen på våtfor er mye mindre fra supern til dyrebutikk/veterinær enn hos tørrfor. Jeg kjøper Mjau og Bozita i Sverige, også får hankatten min Sheba med saus i tillegg siden det er favoritten hans. Han spiser kun våtfor pga at han skulle litt ned i vekt (Stilles ut). De andre kattene spiser RC Hair & Skin og kitten. Pussi og Gourmet skal også være brukbart. Siden katten drikker lite ville jeg valgt våtfor med saus, kattene slikker gjerne i seg sausen først og får i seg en del væske da. Jeg har kjøpt vannfontene, og her drikker kattene mye. Har innekatter så har kontroll på at de drikker/spiser/går på do, egentlig ganske kjekt:) Skjønner. Hun har tilgang til tørrfor 24/7. Hun slipper inn omtrent når hun vil pga en hjemmeværende person. Også om natten. Vi prøvde Pussi, men det likte ikke hun. Gourmet liker hun godt. Så den bruker vi å gi henne. Så kan jeg kanskje da med god samvittighet gi henne våtfòr annenhver dag nå f.eks? Tenker på saltet...Jeg lurer på å fjerne matskålen av og til når hun kommer inn. For å se om hun da bare drikker vann av "kjedsomhet". Hun kan ofte finne på å komme inn å bare spise, og ikke drikke. Kanskje bare en slurk. Hun drikker mest vann ute. Hun er en smule overvektig. Men det er bare pga vinteren og hennes pels som gjør at hun ikke får yte maks under vinterperioden. Om sommeren pleier vekten å gå ned i gjen, og både pelsen og hun er friskere. Kanskje vanlig? Er vann med isbiter populært kanskje? Det virker som hun vil bare vil ha kaldt vann, uansett om det er skittent..
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 Katten min liker forresten vann ekstra godt hvis det er høy/gress i det eller noe sånt. Skal smake litt natur Interessant! Ja..hun drikker bare vann ute. Vi bor ganske langt ut i skauen. Men høyt gress har vi ikke så mye av. Mye lyng. Og pga myrområde kan hun ikke ta så mange kjangser.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 Skjønner. Hun har tilgang til tørrfor 24/7. Hun slipper inn omtrent når hun vil pga en hjemmeværende person. Også om natten. Vi prøvde Pussi, men det likte ikke hun. Gourmet liker hun godt. Så den bruker vi å gi henne. Så kan jeg kanskje da med god samvittighet gi henne våtfòr annenhver dag nå f.eks? Tenker på saltet...Jeg lurer på å fjerne matskålen av og til når hun kommer inn. For å se om hun da bare drikker vann av "kjedsomhet". Hun kan ofte finne på å komme inn å bare spise, og ikke drikke. Kanskje bare en slurk. Hun drikker mest vann ute. Hun er en smule overvektig. Men det er bare pga vinteren og hennes pels som gjør at hun ikke får yte maks under vinterperioden. Om sommeren pleier vekten å gå ned i gjen, og både pelsen og hun er friskere. Kanskje vanlig? Er vann med isbiter populært kanskje? Det virker som hun vil bare vil ha kaldt vann, uansett om det er skittent.. Butikkfôr er ikke nødvendigvis synonymt med elendig kvalitet, selv om mange butikkfôr riktignok er av dårlig standard. Du må lese på innholdslisten og eventuelt gjøre en fôranalyse eller søke det opp på nett. Alle gode fullkostvåtfôr kan gis som basisdiett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå