Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går nå vg1, og jeg er redd for at jeg kommer til å stryke i matte. Og da kommer jeg heller ikke inn på vg2, er det noen som sier.

Kommer man ikke inn på vg2 hvis man stryker i et fag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grense for hvor mange fag en kan stryke og fortsatt gå over til neste trinn, det er 3 tror jeg, men jeg er ikke 100% sikker. Det er i hvert fall ikke 1!

Du må ta opp faget du strøk som privatist.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

på skolen vår kunne du ta opp faget på sommer skole og ta eksamen på ny før ny skolestart :)

Skrevet

okei, takk for svar :)

skal høre med en rådgiver på skolen :)

Skrevet

Du kan begynne på VG2, men du må ha bestått alle fagene når du går ut av VG3 for å få vitnemål! :)

Skrevet

Du kommer nok inn på både 2.og 3.året, og du får vitnemål når du avslutter vgs selv om du har strøket i fag,

MEN du får ikke studiekompetanse før du har stått i de fagene du strøk i.

Det er studiekompetansen du trenger for å søke deg på videre utdanning, så har du strøket i et eller flere fag, eller på en eller flere eksamen, så får du ikke begynt på høyskole eller universitet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare spør for å bekrefte om jeg har forstått riktig, og bruker meg selv som eksempel: Jeg har bestått alle fag på første videregående, men kommer til å stryke i to fag (filosofi og gym) det andre året på VGS - får jeg likevel fortsette på 3. VGS? Men etter 3. VGS må jeg bestå alle fagene for å få studiekompetanse?

Skrevet

Dersom du går yrkesfag tilbyr en del fylker sommerskole for å få karakter.

Skrevet

Du kan begynne på VG2, men du må ha bestått alle fagene når du går ut av VG3 for å få vitnemål! :)

Åja, okei! Men det var betryggende å høre, da har jeg noen år på meg til å ta opp fag:)

Men 2 er bestått? Da bestod jeg i matte likevel, så det var en mindre bekymring, hehe :)

Skrevet

Du kommer nok inn på både 2.og 3.året, og du får vitnemål når du avslutter vgs selv om du har strøket i fag,

MEN du får ikke studiekompetanse før du har stått i de fagene du strøk i.

Det er studiekompetansen du trenger for å søke deg på videre utdanning, så har du strøket i et eller flere fag, eller på en eller flere eksamen, så får du ikke begynt på høyskole eller universitet.

Ok, takk for svar :-)

Så hvis jeg tar opp noen fag og får bra karakter i de, legger de ved vitnemålet så får jeg studiekompetanse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...