Gå til innhold

Å ta imot gaver med et smil som man ikke vil ha

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følger med på tråden om å takke nei/ja til bunad til konfirmasjonen.

Jeg har en historie om å få bursdagsgaver:...

Da jeg ble 16 år, skulle jeg få en gave av bestemor og en tante. De hadde valgt ut to gaver som jeg kunne få, og jeg ble med på butikken for å velge.

Der stod valget mellom en joggedress eller et par sko.

Skoene var gyselige, og jeg likte de ikke,

og joggedressen var grei nok. Fargen var fin, men den passet ikke kroppsfasongen min.

Jeg valgte likevel joggedressen, siden jeg kunne late som om jeg brukte den i gymmen.

Men jeg skjønner den dag i dag ikke hvorfor jeg kunne fått penger, eller hvorfor jeg ikke kunne fått en joggedress som passet meg bedre?

Jeg brukte jo aldri joggedressen, da den var ubrukelig, så jeg ga den bort.

Sikkert mange som syns det var frekt av meg, men når jeg har en timeglassfigur, og bruker en joggedress som er for de med epleform, så gikk det ikke.

Den var for vid og lav i livet, så rumpa mi syns når jeg bøyde meg,

og den var for tett i halsen, så jeg fikk de puppene ...

Jeg følte rett og slett at de var ute etter å såre meg, eller å ødelegge selvtilliten min, for jeg har alltid slitt med å finne klær.

Jeg fikk et slag i tryne da jeg stod i butikken og prøvde joggedressen, og følte tårene komme da jeg ikke så ut da jeg tok den på.

Ikke noe som passet meg i det hele tatt...dressen fikk meg til å se ut som en kjempe uten midje eller mål.

Jeg hadde så lyst til å si at jeg ikke ville ha den, men bet det i meg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kunne du ikke bytte joggedressen da?

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som rett og slett ikke har kunnskap om kroppsformer som uten å mene noe stygt ville kjøpt feil fasong i gave. Hvis du ser deg rundt på matbutikken er det nok av eksempler på folk som burde valgt annen passform. Jeg hadde nok også smilt høflig og tatt i mot joggedressen. Jeg har veldig høy terskel for å klage på gaver.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kunne du ikke bytte joggedressen da?

Bestemoren min og tanten min bor i en liten bygd, der de har en klesbutikk som ikke fins andre steder, kan du si.

Var ikke noe merkeklær jeg fikk, og det var salg eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som rett og slett ikke har kunnskap om kroppsformer som uten å mene noe stygt ville kjøpt feil fasong i gave. Hvis du ser deg rundt på matbutikken er det nok av eksempler på folk som burde valgt annen passform. Jeg hadde nok også smilt høflig og tatt i mot joggedressen. Jeg har veldig høy terskel for å klage på gaver.

De er ganske nøye med å kle seg selv, og de kler seg etter sin fasong, men så er de mer slanke, ikke så formfull som meg, så de kler det meste.

Det gjør ikke jeg ...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det er litt utenfor temaet dette, men jeg synes det er vanskelig å forstå at man begynner å grine over en joggedress man har fått på salg, fordi den ikke kledde deg. Jeg brukte styggejoggedresser på ungdomskolen jeg også, med svære tskjorter over. Grøss og gru hvor fæle de var :P Jeg har også fått ting av mamma og andre som jeg aldri har brukt. Pytt, det skjer. :)

"Men jeg skjønner den dag i dag ikke hvorfor jeg kunne fått penger, eller hvorfor jeg ikke kunne fått en joggedress som passet meg bedre?"

- Du kunne jo ha sagt, vet dere hva - helt ærlig- fargen var fin, men denne passet ikke fasongen min altså. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var tankeløst av dem - eller om det lå en tanke bak så var det ikke en fin en, for å si det sånn! Hadde noen gitt meg det valget (og jeg var 16 år, da hadde jeg lavere selvtillit enn nå som jeg er sent i tjueåra), hadde jeg blitt ganske lei meg og mest sannsynlig reagert på samme måte selv. Resultatet er at "gavegiverne" kan klappe seg selv fornøyd på skulderen selv om det eneste de har gjort er å gi deg et umulig valg.

Skrevet

Ærlig talt så synes jeg du leste litt mye inn i den joggedressen. Hvis den var så fæl så kunne du jo bare droppe å bruke den, eller si "beklager, men det passer ikke så godt, kanskje vi bare kan dra på kino sammen for disse pengene i stedet?"

Vet at man er litt hormonell i tenårene, men likevel... :sjenert:

• Liker 5
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at det var et bevisst forsøk på å bryte deg ned.

Det er ikke alle som tenker så mye over passformen til klær. Jeg fikk en regnjakke av bestemor, som hun hadde liggende i skapet, i størrelse L her forleden, og når jeg har på meg den ser jeg rett og slett mager ut fordi den er så stor og jeg ser enda mindre ut enn vanlig. Men jeg tror ikke hun ga meg den for at jeg skulle se jævelig ut, hun ville bare gi meg en regnjakke fordi jeg ikke hadde en fra før.

Det er forøvrig helt greit å si på en pen måte at klærne ikke passer hvis du får prøve de på forhånd. Det er jo også slik at ikke alle synes det er like gøy å gi bort penger, de vil heller kjøpe noe. Hvis man får prøve klærne før de kjøpes, og ikke sier ifra at tingene ikke passer så er det litt dumt å syte omd et i ettertid.

Er det uansett så big deal? Du fikk en ubrukelig gave, velkommen i klubben.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke helt at bestemoren og tanten din har gjort noe galt. De ga deg valget mellom to gaver, og så valgte du den ene. At du syntes gavene var stygge og ubrukelige kunne vel ikke de vite hvis du ikke sa noe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett å si noe alltid, i alle fall ikke når man er ung. Disse slektningene virker dessuten litt i overkant bestemte når de i stedet for å spørre henne hva hun ønsker seg til bursdagen (noe jeg trodde var heelt normalt) gir henne valget mellom to ting de har bestemt seg for på forhånd.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at det var et bevisst forsøk på å bryte deg ned.

Det er ikke alle som tenker så mye over passformen til klær. Jeg fikk en regnjakke av bestemor, som hun hadde liggende i skapet, i størrelse L her forleden, og når jeg har på meg den ser jeg rett og slett mager ut fordi den er så stor og jeg ser enda mindre ut enn vanlig. Men jeg tror ikke hun ga meg den for at jeg skulle se jævelig ut, hun ville bare gi meg en regnjakke fordi jeg ikke hadde en fra før.

Det er forøvrig helt greit å si på en pen måte at klærne ikke passer hvis du får prøve de på forhånd. Det er jo også slik at ikke alle synes det er like gøy å gi bort penger, de vil heller kjøpe noe. Hvis man får prøve klærne før de kjøpes, og ikke sier ifra at tingene ikke passer så er det litt dumt å syte omd et i ettertid.

Er det uansett så big deal? Du fikk en ubrukelig gave, velkommen i klubben.

Du har fått deg en egen fan klubb

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=654370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...