Tjukk Norris Skrevet 7. mai 2012 #21 Skrevet 7. mai 2012 Dette sitatet finnes verken på NRK eller VG. Hvor har du funnet det ? -hehe.. Og siden det ikke finnes på verken NRK eller vg så er det oppspinn? Prøv db.no du. - forøvrig sier jeg ikke at politiet ikke har gjort feil. Det har de, men det er forskjell på å hevde at Smetbak hadde overlevd hvis de hadde gjort ting annerledes og å si at politiet har gjort feil. Ingen av dere her har vært rettsmedisiner i saken, så da velger jeg heller å tro på uttalelser til de som faktisk har vært det. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #22 Skrevet 7. mai 2012 -hehe.. Og siden det ikke finnes på verken NRK eller vg så er det oppspinn? Prøv db.no du. - forøvrig sier jeg ikke at politiet ikke har gjort feil. Det har de, men det er forskjell på å hevde at Smetbak hadde overlevd hvis de hadde gjort ting annerledes og å si at politiet har gjort feil. Ingen av dere her har vært rettsmedisiner i saken, så da velger jeg heller å tro på uttalelser til de som faktisk har vært det. Nå må du ikke bli helt paranoid heller.. det var bare et spørsml, ikke et personangrep. ikke har du sagt hvor sitatet kommer fra heller. Rettsmedisineren støtter politiets vurdering. Det gjør rettsmedisinere bestandig. problemet er bare at skudd i foten eller skulderen sjelden er akutt dødelige, særlig ikke når den som blir truffet går omkring i etterkant og først dør av indre skader flere timer etterpå. 1
Tjukk Norris Skrevet 7. mai 2012 #23 Skrevet 7. mai 2012 Nå må du ikke bli helt paranoid heller.. det var bare et spørsml, ikke et personangrep. ikke har du sagt hvor sitatet kommer fra heller. Rettsmedisineren støtter politiets vurdering. Det gjør rettsmedisinere bestandig. problemet er bare at skudd i foten eller skulderen sjelden er akutt dødelige, særlig ikke når den som blir truffet går omkring i etterkant og først dør av indre skader flere timer etterpå. Jeg er ikke paranoid, jeg måtte bare poengtere at det finnes vitterlig flere steder man kan lese nyheter enn NRK og VG. Interessant hvis dette du sier med at rettsmedisinere bestandig støtter politiets vurdering. For hvis så er tilfelle så er jo dette en skandale, for å si det mildt. En som er rettsmedisiner av yrke kan jo finne dødsårsak, om den døde kunne overlevd hvis han/hun hadde fått hjelp tidligere osv. -men du mener altså å si at rettsmedisineren lyver under ed for å beskytte politets vurdering? Egentlig så skulle han sagt "Smetbak hadde overlevd hvis hun hadde fått hjelp tidligere"- men sa det motsatte kun for å støtte politiet? OK, hvis det er sånn det ligger an så er det bare å ringe verdenspressen med en gang! Står klar med telefonen jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #24 Skrevet 7. mai 2012 Det var ingen indikasjoner på flere gjerningsmenn. .... I timene etterpå har jeg hør og lestt at flere av de som var på Utøya sa til pressen at de observerte "minst to gjerningsmenn med nordisk utseende med våpen" på Utøya. Dette har de sagt uavhengig av hverandre. Dette ble senere avist som at de hadde innbilt seg det/at det var noe de kan ha fått for seg fordi de har vært i sjokk eller noe lignende, husker ikke helt.. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #25 Skrevet 7. mai 2012 I timene etterpå har jeg hør og lestt at flere av de som var på Utøya sa til pressen at de observerte "minst to gjerningsmenn med nordisk utseende med våpen" på Utøya. Dette har de sagt uavhengig av hverandre. Dette ble senere avist som at de hadde innbilt seg det/at det var noe de kan ha fått for seg fordi de har vært i sjokk eller noe lignende, husker ikke helt.. Påstanden om flere gjerningsmenn har vært ganske seiglivet, delvis fordi den kan brukes som begrunnelse for hvorfor politiet ikke foretok seg noen ting før over en time etter at skytingen begynte. Men det var aldri noen indikasjoner på mer enn en gjerningsmann. Husk at mange av de som ringte inn presiserte det. For eksempel gjaldt det alle på ferja samt vaktene på land som visste at kun en person hadde gått ombord i båten.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #26 Skrevet 21. mai 2012 Hun ble skutt skulderen og kneet rundt kl 17.30. Hun levde i nesten 3 timer etter hun ble skutt. I 20-tiden, da politiet ba andre AUFere passe på henne, hadde hun mye smerter og vanskelig for å puste. Hun ba hele tiden om vann. Hun ble først evakuert etter klokken 20.15, og døde mens hun ble kjørt ned til bryggen fra Kafébygget i en bil. Hun døde som følge av knusningsskader i lungene og blodtap etter de to skuddene. http://www.tv2.no/gmn/lettvint-snadder-paa-grillen-3783269.html
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2012 #27 Skrevet 21. mai 2012 Hun ble skutt skulderen og kneet rundt kl 17.30. Hun levde i nesten 3 timer etter hun ble skutt. I 20-tiden, da politiet ba andre AUFere passe på henne, hadde hun mye smerter og vanskelig for å puste. Hun ba hele tiden om vann. Hun ble først evakuert etter klokken 20.15, og døde mens hun ble kjørt ned til bryggen fra Kafébygget i en bil. Hun døde som følge av knusningsskader i lungene og blodtap etter de to skuddene. http://www.tv2.no/gmn/lettvint-snadder-paa-grillen-3783269.html Linken din er feil...
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #28 Skrevet 21. mai 2012 Linken din er feil... Beklager. Her er den riktige linken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10061923
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #29 Skrevet 21. mai 2012 Det jeg stusser på, er at det gikk så lang tid før foreldrene til Smetbak fikk vite hvordan hun døde, og ikke en gang var det korrekt. Det er først når rettsaken er godt i gang de endelig får vite den hele og fulle sannheten om datterens død. På meg så virker det som om politiet har underslått fakta. Skammelig. Og tragisk. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #30 Skrevet 21. mai 2012 Det jeg stusser på, er at det gikk så lang tid før foreldrene til Smetbak fikk vite hvordan hun døde, og ikke en gang var det korrekt. Det er først når rettsaken er godt i gang de endelig får vite den hele og fulle sannheten om datterens død. På meg så virker det som om politiet har underslått fakta. Skammelig. Og tragisk. Idag har det jo også kommet frem at de "ristet på hodet", da en AUF er merket at en av de som lå i en klynge, bevegde på foten og trengte hjelp. De mente at det ikke var håp for den skadde, men hun vitnet faktisk i rettsalen idag, i levende live. 3
Gjest Tiger Skrevet 22. mai 2012 #31 Skrevet 22. mai 2012 På generelt grunnlag er dette ikke noe man kan diskutere, fordi norsk politi gjør aldri feil. Jobben som ble utført den 22. juli av politiet var helt perfekt, og kunne ikke vært gjort bedre. De som tillater seg frekkheten å kritisere politiet etter 22. juli, vet ikke hva de snakker om. Faktisk bør politiet få medalje for å ha utført sin jobb til punkt og prikke, og uten en eneste feil.
Miss Independent Skrevet 22. mai 2012 #32 Skrevet 22. mai 2012 (endret) Idag har det jo også kommet frem at de "ristet på hodet", da en AUF er merket at en av de som lå i en klynge, bevegde på foten og trengte hjelp. De mente at det ikke var håp for den skadde, men hun vitnet faktisk i rettsalen idag, i levende live. Sa ikke hun som vitnet igår at det var en gutt da? Har du kilde til dette? Hvem var hun som overlevde? Endret 22. mai 2012 av Miss Independent
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2012 #33 Skrevet 22. mai 2012 Idag har det jo også kommet frem at de "ristet på hodet", da en AUF er merket at en av de som lå i en klynge, bevegde på foten og trengte hjelp. De mente at det ikke var håp for den skadde, men hun vitnet faktisk i rettsalen idag, i levende live. Ja, jeg leste historien om jenta som ble funnet i live med masse døde mennesker over seg. Da kom det frem at hun hørte at politimannen mente det ikke var håp for henne. Virker som om politiet tok på seg en rolle de ikke skal ha, som å vurdere og avgjøre hvem det var håp for og hvem det ikke var håp for. Jeg tenker med gru at hva hvis AUF'eren som så at jenta bevegde seg, godtok det politimannen sa? At om ikke AUF'eren hadde blitt "fly forbannet" (hennes egne ord) og stått på sitt? Hadde jenta da vrt i live? Politiet bør få klar beskjed om at de ikke skal vurdere ting de ikke har kompentanse til. 2
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2012 #34 Skrevet 23. mai 2012 Denne uken er dødstidspunktet til Smetbak justert en hel time til fordi et av vitnene bekreftet at hun var i live ved 20.30 tiden. Beviset er en mobilmelding sendt da. Dermed tror jeg obdusentense påstand om at hun døde momentant, eller etter noen få minutter ikke lenger gjelder. Politiets endeløse rekker av bløffer begynner å bli slitsom, særlig for de pårørende. Birgitte Smetbaks far har uttalt seg om dette og intervjuene er ganske tankevekkende lesning.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #35 Skrevet 23. mai 2012 Denne uken er dødstidspunktet til Smetbak justert en hel time til fordi et av vitnene bekreftet at hun var i live ved 20.30 tiden. Beviset er en mobilmelding sendt da. Dermed tror jeg obdusentense påstand om at hun døde momentant, eller etter noen få minutter ikke lenger gjelder. Politiets endeløse rekker av bløffer begynner å bli slitsom, særlig for de pårørende. Birgitte Smetbaks far har uttalt seg om dette og intervjuene er ganske tankevekkende lesning. Det skumle her, er at det gjør noe med tilliten til politiet. At de har holdt tilbake informasjon overfor pårørende er en ting, men at den hele og fulle sannheten om Smetbaks død kommer opp for dagen i rettsaken. Da er det ikke fritt for at andre kan begynne å tenke noe sånt som "hva mer kan de holde skjult" og begynne å gruble. En annen ting er at jeg vet at en av de som ble drept på Sydspissen, holdt på å skrive en sms til sin søster bare minutter før Breivik ble arrestert, men rakk aldri å sende den før h*n ble drept. Politiet kjenner til innholdet, men vil ikke gi ut informasjon om hva som stod i meldingen som var tiltenkt søsteren. Familien vet den dag i dag fortsatt ikke hva som stod i sms-en.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2012 #36 Skrevet 23. mai 2012 Denne uken er dødstidspunktet til Smetbak justert en hel time til fordi et av vitnene bekreftet at hun var i live ved 20.30 tiden. Beviset er en mobilmelding sendt da. Dermed tror jeg obdusentense påstand om at hun døde momentant, eller etter noen få minutter ikke lenger gjelder. Politiets endeløse rekker av bløffer begynner å bli slitsom, særlig for de pårørende. Birgitte Smetbaks far har uttalt seg om dette og intervjuene er ganske tankevekkende lesning. Obdusentene har vel aldri sagt at hun døde momentant eller etter få minutter? De har sagt at det ikke vet når hun døde. At det var tenkelig at hun levde i alt fra noen minutter til lenger tid. De kunne ikke si noe sikkert, og de ville heller ikke avkrefte noe.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #37 Skrevet 23. mai 2012 Obdusentene har vel aldri sagt at hun døde momentant eller etter få minutter? De har sagt at det ikke vet når hun døde. At det var tenkelig at hun levde i alt fra noen minutter til lenger tid. De kunne ikke si noe sikkert, og de ville heller ikke avkrefte noe. Det var ikke det obdusenten sa i rettssaken. Dr ble det redegjrt for at smetbak døde ganske raskt. I virkeligheten døde Smetbak flere timer etter at hun ble skutt. Hun var i live og bevisst og gikk over teltplassen og gjeemte seg i et telt. Politiet har servert en rekke versjoner av dette, alt fra at hun døde nesten med en gang til at hun druknet i vannet et helt annet sted på øya. Sannheten derimot er vel den eneste historien politiet ikke har forsøkt hittil. Kanskje på tide ? 1
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2012 #38 Skrevet 23. mai 2012 Det var ikke det obdusenten sa i rettssaken. Dr ble det redegjrt for at smetbak døde ganske raskt. I virkeligheten døde Smetbak flere timer etter at hun ble skutt. Hun var i live og bevisst og gikk over teltplassen og gjeemte seg i et telt. Politiet har servert en rekke versjoner av dette, alt fra at hun døde nesten med en gang til at hun druknet i vannet et helt annet sted på øya. Sannheten derimot er vel den eneste historien politiet ikke har forsøkt hittil. Kanskje på tide ? Nei. Det var i rettsaken de sa at de kunne ikke si tidspunktet hun døde. Det kunne være hun hadde vært i live lenge, eller kort tid. Orker ikke lete opp ord for ord fra den dagen, men det var der det stod..
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2012 #39 Skrevet 23. mai 2012 Grunnet til at de trodde hun hadde druknet var jo fordi hun hadde skader i lungene som man ser ved drukning.. Men det har tydeligvis sviktet i kommunikasjonen politiet imellom, siden noen av dem visste at hun lå i kafebygget og var hardt skadet. Helt merkelig at denne infoen ikke ble gitt foreldrene med en gang. En skam er det faktisk. Er ikke obudsentene som har gjort noe feil her..
jabx Skrevet 26. mai 2012 #40 Skrevet 26. mai 2012 (endret) Men at politiet tåkelegger saken i ettertid finnes det ingen unnskyldning for. Tåkelegger? Leste du i det hele tatt innlegget du svarte på? Der sto det: "De som obduserte henne trodde først at hun hadde druknet for lungene hennes viste samme skade som man ofte ser hos de som har druknet." Det er altså ingen tåkelegging, og spesielt ikke fra politiet. Politiet viderebrakte informasjon fra de som obduserte (og som ikke er politi). Skjerp deg. Alt er ikke en gigantisk konspirasjon. Endret 26. mai 2012 av jabx 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå