AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #1 Skrevet 4. mai 2012 Hei! Jeg er gravid, og nylig blitt sykemeldt. Har kun en deltidsstilling, men har mulighet til å jobbe ekstra, så jobber kanskje i snitt 85 % hver måned. I fjor tjente jeg ca. 350 000.. Er nå litt bekymret for økonomien.. Hvordan regner man ut hva man får utbetalt når man er sykemeldt?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Du kan ha rett på sykepenger for ekstravaktene du har tatt, og det er viktig at du dokumenterer dette for NAV. Dokumenter med inntekt og timelister, minst 3 måneder, men aller helst 6.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 En ting til: Hvis du jobber i det offentlige på en eller annen måte, så kan det være de leverer NAV den informasjonen som jeg nevnte ovenfor, verdt å sjekke med arbeidsgiver
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Du leverer de tre siste lønnslippene dine til nav, så regner de sykepenger ut i fra det.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Arbeidsgiveren din sender inn noe som heter lønns og skattemeldingsskjema på deg. Der føres det inn hva du har jobbet de siste 3 mnd. Hjelper ikke hva du leverer inn selv for det er det skjemaet de går ut i fra.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Feil. Eller, det er det som gjøres når den sykemeldte har fastlønn og fast brøk, det stiller seg annerledes når man har ekstravakter i tillegg. Forøvrig heter skjemaet Inntektsopplysninger for (...) og har lite med skatt å gjøre..
Gjest Tidssone Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Feil. Eller, det er det som gjøres når den sykemeldte har fastlønn og fast brøk, det stiller seg annerledes når man har ekstravakter i tillegg. Forøvrig heter skjemaet Inntektsopplysninger for (...) og har lite med skatt å gjøre.. Nope. Arbeidsgiver må sende inn to skjemaer. Et til det lokale kontoret og et til det sentrale kontoret (opplysninger om feks tvangstrekk, skattekortsopplysninger og fagforeningskontingent). Det er litt ymse hva NAV vil ha. Noen avdelinger vil ha (inntekten for det du har jobbet ekstra utenom fast stilling) for seks måneder, andre vil ha for tolv måneder. Arbeidsgiver må regne snittet fra dette og så får du utbetalt en dagsats av dette. Noen har en tariffavtale som gjør at arbeidsgiver betaler ut full lønn for det du har i fastlønn når du er sykemeldt eller får foreldrepenger, så får arbeidsgiver refursjon fra NAV. De som ikke har en slik avtale, må selv sende inn skjema og så sender arbeidsgiver inn alle lønns og trekkopplysninger dit de skal. Som oftes må arbeidsgiver gjøre dette minst to ganger, siden disse skjemaene har en tendens til å "ikke være mottatt" når den gravide etterspør pengene.
Gjest Tidssone Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Hva mener du med lokalt og sentralt kontor? Det lokale kontoret er det den ansatte er knyttet til. Det finnes et kontor i Førde (mulig dette kun gjelder for vestlandskommunene), som tar seg av ymse trekk-opplysninger i forbindelse med de som ikke får utbetalt lønn fra arbeidsgiver, men som får all stønad fra NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå