Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I desember 2011 begynte jeg å ta styrketrening litt mer på alvor. Og har holdt på med tung styrketrening siden. Det er jo noen måneder nå og kroppen har strammet seg litt opp. Jeg ser litt resultater her og der, lårene er strammere, magen er smalere og armene viser litt former.

Men jeg liker ikke tallene på vekta. Før jeg begynte å trene styrke på alvor veide jeg rundt 58-59 kg, nå veier jeg stadig 60-63 kg!! Og jeg er bare 160-161 cm høy ca.

Jeg bruker s/m i klær og 36/38 i bukser. Eller den andre type str. 27/28 da. Jeg er mer fornøyd med kroppen min nå enn da, men ikke med vekta...

Vil gjerne gå mer ned i fettprosent, betyr det at jeg kanskje også går litt ned i vekt? Vil helst veie under 60 kg. Må jeg kanskje jogge mer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marmot
Skrevet

Vekta har jo ingenting å si sånn egentlig. Muskler veier mer enn fett, så det er ikke noe merkelig ved at du har gått opp i vekt. Fettprosenten din bør du få målt om du ikke alt har gjort det?

Skrevet

Når du trener tung styrke vil fettet bli borte, mens musklene blir større. Derfor har vekta ingen ting å si. Jeg er like høy som deg, bruker xs/s i topper, 27 i bukser og veier 67kg. Er ekstremt fornøyd med kroppen min, og da bryr jeg meg fint lite om vekta når jeg merker at kroppen har forandret seg. Siden januar har jeg feks blitt 13 cm mindre rundt livet, DET er sånne ting jeg heller følger med på. Damer og vekt altså :fnise:

Skrevet

Skal du konkurrere i en idrett som har vektklasser? Det er ca. den eneste gode grunnen til å bry seg om hva vekta viser, framfor hvordan man ser ut/føler seg/passer inn i klærne.

Skrevet

Kom deg på en skikkelig bodyscanning som måler vekt, forbrenning, muskelmasse i kilo og % fettprosent o.l.

DA ser du at det du ikke har lagt på deg er fett, men muskler.

Gjest alille
Skrevet

Kan du komme med en fornuftig forklaring på hvorfor det irriterer deg at du går opp i vekt samtidig som kroppen din ser bedre ut? jeg hadde skjønt problemer hvis prisen på flybilletter f. eks. var per kg man veide, men sånn er det jo ikke, og hva man veier er så utrolig irrelevant.

Nei, det er ikke sikkert at du går ned i vekt selv om du går ned i fettprosent. Det er godt mulig, men avhengig av kostholdet og treningen din kan vekta di bli stående der den er, eller øke. Velkommen til treningens verden.

Hvis vekta er det viktigste får du slutte å trene - hvis kroppens utseende og helse er viktigst fortsetter du med det du driver på med.

Det er forøvrig ikke nødvendigvis muskler du har lagt på deg, det er gjerne vannvekt, og er helt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...