Gå til innhold

Matfortvilelse (9 mnd. baby)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei damer.

Her kommer et lite sukk fra en småfortvilet mor som ikke får i sin 9,5 mnd gammel datter stort med mat. Hun har hele tiden vært helt hektet på pupp... og får fremdeles mye morsmelk. Føler jeg ammer og ammer og ammer. Begynte å introdusere fast føde (grøt, middag, frukt etc) ved 6 mnd alder. Hun likte grøt i starten, men nå har det dabbet av. Ved hvert grøtmåltid blir det spetakkel. Hun gråter og spytter den ut igjen. Har prøvd flere forskjellige... den eneste hun vil ha litt av nå er en fruktgrøt som jeg synes virker veldig søt. Nå de siste dagene har jeg måttet dyppe grøten i litt frukt for at hun skal ta den, for jeg synes det er viktig at hun får i seg mat. På siste kontroll (8mnd) fikk vi i tillegg beskjed om at hun ligger en god del under gjennomsnittet når det gjelder vekt:/ Hun elsker fruktmos av forskjellig typer... men kan jo ikke bare fore henne på dette?:P Hjemmelaget middag nekter hun(har prøvd mye forskjellig). Middagsglass spiser hun litt av før det virker som hun går "lei" (smiser max et halvt glass). Noen som har opplevd lignende? Går det over av seg selv med tiden? Merker jeg stresser litt med dette om dagen... hun kan jo ikke leve bare på pupp nå når hun er så gammel. Tips/råd? Prøver forresten også med brødskive med leverpostei, men da brekker hun seg. Har kastet opp hver gang jeg har prøvd... hvordan gå frem? Hun må jo lære seg til å spise klumper snart? Har ingen tenner hvis det har noe å si...

Beklager for langt innlegg:)

Gjest Marmot
Skrevet

Har hun blitt undersøkt for reflux?

Gjest Gjest
Skrevet

Fruktmos som er beregnet på sånne små er da helt kurant! Vi brukte også mye av det. Prøv å blande det med grøten? Her i huset nekter frøkna å spise Nestle-grøt, men Småfolk sine går ned på høykant. Tror hun var godt over året før hun spiste særlig mer enn et halvt middagsglass. Prøv mye forskjellig, og la henne smake på "alt".

Tror det er viktig at du ikke stresser, for kanskje hun merker din uro? Hvis du sitter og krysser fingrene for at hun skal spise, så skjønner hun at det er noe, og blir anspent.

Har du mye melk? Kanskje det begynner å bli litt lite til henne, siden hun er under normalen på vekta? (hvor har hun forresten ligget på kurven før?) Vi brukte Nan 3 som tillegg på slutten. Hør med helsestasjonen hva de tror?!

Gjest Gjest
Skrevet

Guttungen til ei venninne nektet å ta imot annet enn pupp før han var 13mnd. Hun prøvde alle flasketyper, alle tutkopptyper, alle merker mme, alle grøt/frukt/middagsmerker, hjemmelaget mat/fruktmos og sikkert 40 forskjellige skjeer og gutten nektet å ta til seg mer enn en smakebit. Han er helt fin nå.

Det beste tipset er å slutte å stresse og fortsette å tilby. Tilby samme mat til ca samme tid hver dag. Ikke tilby flere typer mat til hvert måltid, men bland gjerne litt frukt i maten. Du kan også blande litt mm i maten så det er en kjent smak i den. Vent en liten stund etter måltidet er avsluttet før du ammer, slik at hun ikke får forbindelsen "hvis jeg ikke spiser, så får jeg pupp".

Tilby også fingermat som hun kan holde på med selv, eks pastaskruer, brokkolibuketter, brødbiter. Gjerne samtidig som du/dere spiser, og ved samme bord.

Det kommer til å gå seg til etter hvert :klemmer:

Skrevet

Et annet tips kan være å ''skjule'' mer mettende mat i fruktmos dersom du ikke har prøvd det før. Det er mye middagsmat som smaker godt til all slags frukt. Avokado er jo veldig mettende og godt. Har du prøvd rene grønnsaksmoser?

Det tok forresten veldig lang tid før brekningsrefleksen kom noenlunde under kontroll her i huset også. Hun brekker seg fremdeles når hun spiser brødskive, men det er nok fordi hun prøver å putte hele skiva inn på én gang. :gjeiper: Du kan jo kanskje prøve å bløtlegge bittesmå brødbiter i MM eller MME?

Ellers støtter jeg meg til de andre som sier at du må prøve å slutte å stresse med det, selv om jeg vet at det er lettere sagt enn gjort. :kose:

Skrevet (endret)

* Feil

Endret av Meg88
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og gode klemmer... de trengte jeg:)

For det første: Hva er "Reflux"?

Vet jeg må prøve å slutte å stresse.. men huff, det er ikke så lett.

Hun har alltid ligget på normalen når det gjelder vekt. Men nå har hun strekt seg så veldig i tillegg, så da blir vel differansen så stor mellom lengde/kg.

Og jada... fruktmos er jo helt kurrant det, men føler det er dumt å gi henne så mye søtt? Da vil hun vel hvertfall ikke ha "vanlige" smaker etterhvert? Det er takket være fruktmosen at vi får inn litt grøt middag + kveld. Men merker at det ikke er like mye næring i melken min nå lenger... så det er ikke rart at hun trenger noe mer. Hmmm. Føler alle andre barn på nesten 10 mnd spiser alt mulig. Ser når vi er på treff, så får de smake på alt vi andre spiser. Har prøvd jeg også, men det blir oppkast overalt. Ikke veldig hyggelig når vi er på besøk hos andre. Ikke hyggelig hjemme heller. Skal jeg fortsette med små biter, selvom hun brekker seg... eller bør jeg bare ta en pause og prøve igjen senere?

Gjest Marmot
Skrevet

Les her.

Jeg synes ikke det er ok at et barn på 10 mnd. spiser kun fruktmos. Jeg opplevde det samme hos sønnen min, det var umulig å få i ham mat, annet enn flytende og fruktmos. Han brak seg derimot ikke, og det viste seg etterhvert at det var alvorlig forstoppelse grunnet melkeintoleranse. Jeg synes så sterk spisevegring hos et så lite barn at det fører til dårlig/ingen vektøkning eller vektnedgang bør undersøkes. Selv om det er normalt at overgangen til fast føde medfører litt "starttrøbbel" er det ikke normalt at en 10 mnd. gammel baby kaster opp hver gang den forsøker å spise brødskive. Kom dere til legen, TS, i beste fall er det ingenting, men du taper i hvert fall ikke noe på å få henne undersøkt.

Og jeg vet godt hvor frustrerende det er, jeg husker den tiden jeg jublet av lykke når guttungen fikk i seg en halv brødskive, det er umulig å ikke bli stresset. :klemmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sviskemos og avokadomos blandet gikk ned på høykant her i den alderen, og det var ikke noe annet husker jeg. (I tillegg til amming)

Introduksjon av fast føde er en spesiell fase, alle barn er forskjellig. Noen spiser alt de får, andre nekter, andre igjen spiser masse men plutselig er det stopp og tilbake til morsmelk for en periode.

Dette ordner seg :) Ungen din får nok mat tror jeg, dette regulerer de selv ofte:)

AnonymBruker
Skrevet

Avokado har overhodet ikke falt i smak her i gården, men takk for svar:)

Ble ikke barnet ditt veldig løs i magen av all den sviskemosen?

Håper virkelig det går seg til snart:)

Skrevet

Med fare for å si noe galt, så vil jeg nesten anbefale deg å droppe annen mat i noen dager. På den måten "glemmer" hun kanskje det negative hun assosierer det med nå. Det betyr vel at du mer eller mindre må ha døgnåpen servering, men sånn er det nå....

Så fortsetter du å tilby det du tilbyr til faste tider og rekkefølge liksom. Ha fruktmos ytterst på skjea når du gir henne grøt (jada, det kan du venne henne av med senere når hun har blitt "god" på spisinga). Spiser hun et halvt middagsglass, så spiser hun et halvt, ferdig med det. Ikke press og nød henne, tilby en gang til etter at hun har snudd på hodet første gang når du kommer med skjea, og la det bli med det.

Tilby mat midt mellom to puppinger,sånn at hun verken er skrubbsulten eller kjempemett, og sånn at hun ikke tror puppen er belønning for at hun nekta å spise....

Sett henne i høy stol ved bordet når dere spiser, og legg biter av det dere har foran henne sånn at hun kan fikle med det på egenhånd. Det spiller ingen rolle om hun spiser det, men hvis hun putter det i munnen og smaker, er dere på vei! ;) Ikke lag oppstyr av det heller, prat til henne på vanlig måte, men lat som om du gir fullstendig blaffen i om hun putter mat i munnen eller ei....

Virker som om dere har kjørt dere litt fast.... Greit å ta to skritt tilbake og begynne på nytt da!

Lykke til, skjønner godt at det ikke er gøy at hun går ned i vekt altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...