AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #1 Del Skrevet 4. mai 2012 Noen her som er eksperter på dette? tenkte på de mest vanlig spørsmål som kommer opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 4. mai 2012 #2 Del Skrevet 4. mai 2012 Du kan jo begynne med å fortelle hvilken type jobb det er snakk om. Man blir ikke spurt om det samme på jobbintervju som ingeniør og kassadame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #3 Del Skrevet 4. mai 2012 Du kan jo begynne med å fortelle hvilken type jobb det er snakk om. Man blir ikke spurt om det samme på jobbintervju som ingeniør og kassadame. deier seg om stilling som krever høyskole eller universitet utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 4. mai 2012 #4 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) deier seg om stilling som krever høyskole eller universitet utdanning. Jeg vil tro at det likevel er stor forskjell på sykepleier-ingeniør-rådgiver i departement-førskolelærer-sosialarbeider. Uansett vil de sikkert åpne med: "Fortell oss litt om deg selv." Andre vanlige spørsmål: Hva kan du bidra med? Hva du synes om teamarbeid vs. arbeide selvstendig. Hvorfor søkte du på denne jobben? Hva har du arbeidet med tidligere? Hvorfor sluttet du i ditt tidligere arbeid? Hvilke sterke sider har du i en arbeidssituasjon? Hva gjorde du i den perioden du ikke har gjort greie for? Blir du lett stresset? Hva mener du om arbeid under tidspress? Foretrekker du faste rutiner eller må det være nye oppgaver hele tiden? Er du perfeksjonist? Hvilke arbeidsoppgaver trives du best med? Hvilke arbeidsoppgaver trives du minst med? Hva er det mest positive du kan si om deg selv? Hva er det mest negative du kan si om deg selv? Foretrekker du å jobbe selvstendig eller i team? Ville du helst gi eller ta imot en instruks? Hvorfor bør vi ansette akkurat deg? Hva kan du bidra med i denne jobben? Hva tror du at du arbeider med om 5 år? Hva gjør deg sint? Noen jobber har case-oppgaver og/eller personlighetstester. Svar på det du blir spurt om og jobbrelater i størst mulig grad - ikke skli over i svada. Bruk eksempler fra studieerfaring og annen erfaring for å tydeliggjøre hva du mener. Det er ikke alltid innholdet i svaret ditt som er viktig, men hvordan du takler spørsmålet. Ofte er din bevissthet og modenhet det mest interessante for den som spør. Dersom du får et spørsmål du er usikker på, er det lov å ta en tenkepause, spørre om igjen eller be om en utdyping av spørsmålet, for eksempel: ”Ønsker du å vite om jeg har problemer med å samarbeide, eller er det noe annet du vil frem til med det spørsmålet?” Under utveksling av faglige synspunkter kan du gjerne markere deg, og det er viktig å ha satt seg godt inn i virksomhetens målsetting, langtidsplaner og policy på forhånd. Karrieresenteret ved UiO har mer info og flere tips om jobbsøking og jobbintervjuer. Jeg er ingen ekspert, men håper dette likevel var til hjelp Endret 4. mai 2012 av Grønt blad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #5 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg vil tro at det likevel er stor forskjell på sykepleier-ingeniør-rådgiver i departement-førskolelærer-sosialarbeider. Uansett vil de sikkert åpne med: "Fortell oss litt om deg selv." Andre vanlige spørsmål: Hva kan du bidra med? Hva du synes om teamarbeid vs. arbeide selvstendig. Hvorfor søkte du på denne jobben? Hva har du arbeidet med tidligere? Hvorfor sluttet du i ditt tidligere arbeid? Hvilke sterke sider har du i en arbeidssituasjon? Hva gjorde du i den perioden du ikke har gjort greie for? Blir du lett stresset? Hva mener du om arbeid under tidspress? Foretrekker du faste rutiner eller må det være nye oppgaver hele tiden? Er du perfeksjonist? Hvilke arbeidsoppgaver trives du best med? Hvilke arbeidsoppgaver trives du minst med? Hva er det mest positive du kan si om deg selv? Hva er det mest negative du kan si om deg selv? Foretrekker du å jobbe selvstendig eller i team? Ville du helst gi eller ta imot en instruks? Hvorfor bør vi ansette akkurat deg? Hva kan du bidra med i denne jobben? Hva tror du at du arbeider med om 5 år? Hva gjør deg sint? Noen jobber har case-oppgaver og/eller personlighetstester. Svar på det du blir spurt om og jobbrelater i størst mulig grad - ikke skli over i svada. Bruk eksempler fra studieerfaring og annen erfaring for å tydeliggjøre hva du mener. Det er ikke alltid innholdet i svaret ditt som er viktig, men hvordan du takler spørsmålet. Ofte er din bevissthet og modenhet det mest interessante for den som spør. Dersom du får et spørsmål du er usikker på, er det lov å ta en tenkepause, spørre om igjen eller be om en utdyping av spørsmålet, for eksempel: ”Ønsker du å vite om jeg har problemer med å samarbeide, eller er det noe annet du vil frem til med det spørsmålet?” Under utveksling av faglige synspunkter kan du gjerne markere deg, og det er viktig å ha satt seg godt inn i virksomhetens målsetting, langtidsplaner og policy på forhånd. Karrieresenteret ved UiO har mer info og flere tips om jobbsøking og jobbintervjuer. Jeg er ingen ekspert, men håper dette likevel var til hjelp [/quot takk for svar, men jeg tenkte mer på SVAR på disse spørsmålene...... det er det jeg sliter med å kunne si noe fornufig som svar på nettopp disse spørsmåene:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bud Skrevet 4. mai 2012 #6 Del Skrevet 4. mai 2012 Har gjennomført endel jobbintervjuer, så her kommer mine beste tips *Vær deg selv, så arbeidsgiver ikke føler seg snytt i ettertid *Slapp av, men er du nervøs så sier du det *Opptre høflig og respektfullt! *Husk at du snakker med andre mennesker, akkurat som deg selv 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 4. mai 2012 #7 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg sier ikke dette for å være slem, men jeg håper virkelig at du også skjønner at det er umulig å si hva du bør svare når man hverken vet noe om deg eller stillingen du søker på. På generelt grunnlag vil jeg anbefale deg å være ærlig, men samtidig være bevisst på hva man velger å trekke fram. Hvilke sterke sider har du? Hva kan du tilføye bedriften? Du må vel ha tenkt gjennom dette? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #8 Del Skrevet 4. mai 2012 Har gjennomført endel jobbintervjuer, så her kommer mine beste tips *Vær deg selv, så arbeidsgiver ikke føler seg snytt i ettertid *Slapp av, men er du nervøs så sier du det *Opptre høflig og respektfullt! *Husk at du snakker med andre mennesker, akkurat som deg selv takk;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #9 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg sier ikke dette for å være slem, men jeg håper virkelig at du også skjønner at det er umulig å si hva du bør svare når man hverken vet noe om deg eller stillingen du søker på. På generelt grunnlag vil jeg anbefale deg å være ærlig, men samtidig være bevisst på hva man velger å trekke fram. Hvilke sterke sider har du? Hva kan du tilføye bedriften? Du må vel ha tenkt gjennom dette? det er nettopp det jeg ikke klarer å komme på noe, hva jeg skal bidra til bedriften, hvorfor skal akkurrat du få jobben osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 4. mai 2012 #10 Del Skrevet 4. mai 2012 det er nettopp det jeg ikke klarer å komme på noe, hva jeg skal bidra til bedriften, hvorfor skal akkurrat du få jobben osv Så du hadde egentlig ingen grunn for å søke? Og ble bare innkalt til intervju fordi ingen andre søkte eller? Noe må det da være Prøv å se for deg deg selv i stillingen om et år, hva bidrar du med da? Når du har kommet skikkelig inn i sakene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 4. mai 2012 #11 Del Skrevet 4. mai 2012 Hva skrev du i søknaden? Hvilke argumenter brukte du for at de skulle velge deg? Hva er du flink til? Hva solgte du deg inn med? Du må jo ha skrevet noe positivt siden de har spurt deg om å komme på intervju. Ting du kan bidra med kan f.eks. være bidra til godt og positivt arbeidsmiljø, bred/solid fagkunnskap, erfaring med store/krevende/relevante prosjekter, ekspertise innen et bestemt fagområde, gode resultater, nøyaktig arbeid, god kundeservice, gode sosiale ferdigheter, kreativitet, du er flink til å motivere andre +++ Tenk over hva som stemmer for deg, og hva som kan være relevant for stillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #12 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg sliter med det samme som TS. Skal på intervju på mandag og skrev i søknaden litt sånn som Grønt Blad sier i siste innlegget. Men problemet er å komme på konkrete eksempel som viser akkurat dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 5. mai 2012 #13 Del Skrevet 5. mai 2012 Ting du kan bidra med kan f.eks. Være bidra til godt og positivt arbeidsmiljø: Du er blid, utadvent, opptatt av å inkludere alle, godt likt, tidligere ledere (referanser?) har sagt positive ting om hvordan du bidrar til arbeidsmiljøet etc Bred/solid fagkunnskap: Henvis til formell utdanning, oppgaver du har skrevet/masteroppgave, kurs, erfaring fra arbeid der du har gjort x og hatt ansvar for y. Har du breddekunnskap sier du det, har du hovedsaklig jobbet deg inn mot et smalere område sier du det. Erfaring med store/krevende/relevante prosjekter: Her må du se på hva du har gjort tidligere. Hva slags erfaring har du fra tidligere arbeid? Har du vært frivillig i en organisasjon eller under et arrangement, kanskje med lederansvar? Det kommer jo veldig an på hva du har gjort og hva slags stilling det er snakk om. Ekspertise innen et bestemt fagområde: Pek på formell kompetanse og hva du har gjort i andre jobber. Har du jobbet mer med et bestemt område? Vil du si at du kan mer om et bestemt fagområde enn det mange andre kan/enn det som er vanlig? Gode resultater: Her bør du har gode resultater å vise til. Trekk fram at du er opptatt av å gjøre en god jobb, og at du oppnår gode resultater. Det kan være at du utfører "oppdrag" med høy kvalitet, der en standard kvalitetssjekk (noen gjennomgår det du har gjort) viser at du sjelden eller aldri gjør feil, samt at den jobben du du har gjort er grundig og av god kontroll. Det kan også være at du arbeider hurtig og leverer god kvalitet, samt at du er nøyaktig. Punktlighet kan også trekkes fram. Nøyaktig arbeid: Du er nøaktig i arbeidet du gjør og leverer gode resultater. God kundeservice: Du behandler kunder/klienter/pasienter/brukere på en ordentlig og god måte slik at de er fornøyde og/eller benytter dine tjenester igjen. Kanskje har du også fått høre at du er flink til det? Du er sosialt flink og god på sosiale koder. Gode sosiale ferdigheter: Går vel både på arbeidsmiljø og kunder. Kreativitet: Du er kreativ, kommer på nye "ting", enklere måter å gjøre ting på etc. Du er flink til å motivere andre: Sier vel seg selv. Du er flink til å motivere andre og kanskje dra et prosjekt i havn selv om alle er slitne og leie og vil sove. Klarer du å få elevene/klientene/brukerne/medarbeiderne til å prestere maks og/eller bedre enn de selv trodde. Det her er bare tanker jeg slenger ut, og ikke en mal. Ikke alle har alt, og ikke alle stillinger/arbeidsgivere krever eller vil ha alt. Velg ut noe man synes passer for en selv og som man tror vil kunne være relevant for stillingen man søker. Jeg må fortsatt si at jeg synes det er rart man skriver noe i søknaden uten å tenke over om det stemmer eller ei. Man tenker da gjennom hvordan man er som person og ser på tidligere erfaringer i jobb/utdannelse når søknaden skrives. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #14 Del Skrevet 5. mai 2012 Flink du er Grønt Blad. Grunnen til at jeg har skrevet ting i søknaden som jeg har vanskelig for å forklare er fordi jeg aldri har skrevet en søknad før og fordi jeg nok ikke har så stor tro på meg selv som jeg burde. For å ta et eksempel så har jeg skrevet at jeg har egenskaper som skaper godt samhold. Men jeg er ganske sjenert og bruker litt lenger tid enn andre på å slappe av blant nye mennesker. Det føler jeg er litt motstridig kanskje. Så er så usikker på om jeg burde si det som det er eller om jeg bør "fake it till i make it" om du skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #15 Del Skrevet 5. mai 2012 Flink du er Grønt Blad. Grunnen til at jeg har skrevet ting i søknaden som jeg har vanskelig for å forklare er fordi jeg aldri har skrevet en søknad før og fordi jeg nok ikke har så stor tro på meg selv som jeg burde. For å ta et eksempel så har jeg skrevet at jeg har egenskaper som skaper godt samhold. Men jeg er ganske sjenert og bruker litt lenger tid enn andre på å slappe av blant nye mennesker. Det føler jeg er litt motstridig kanskje. Så er så usikker på om jeg burde si det som det er eller om jeg bør "fake it till i make it" om du skjønner. Da leger du heller vekt på at du er hyggelig og vennlig, og at du f.eks liker å samarbeide, om det stemmer. Blir du spurt om negative egenskaper, kan du heller nevne at du kan være litt for sjenert i begynnelsen. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #16 Del Skrevet 6. mai 2012 jeg skal oxo på intervju, men gruer meg og et ikke hva jeg skal svare:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #17 Del Skrevet 6. mai 2012 noen som kan pls utdype spm og svar på et intervju mer????? mer utfyllende enn grønt blad?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 7. mai 2012 #18 Del Skrevet 7. mai 2012 Synes grønt blad har gitt deg gode nok råd. Hvis du er ute etter fasit til jobbintervju er det ingen som kan gi deg det da det ikke finnes. Utenom det Grønt blad har nevnt er det lurt å stole på egne kvaliteter og framheve disse mens man pakker sine svakheter inn i bomull. En tabbe mange gjør er å nedvurdere sine kvaliteter og ikke tro at dem er relevante. Er du flink til en ting, fortell det. Det er lov å "skryte" i et jobbintervju, du er der for å selge deg selv. Samtidig er du ikke nødt til å være dønn ærlig og brette ut om dine svakheter. Du skal ikke lyge på deg kvaliteter man ikke har, men jeg synes det er helt greit å holde skjult negative ting om deg selv. Det gjør alle, bevisst eller ubevisst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 7. mai 2012 #19 Del Skrevet 7. mai 2012 Synes grønt blad har gitt deg gode nok råd. Hvis du er ute etter fasit til jobbintervju er det ingen som kan gi deg det da det ikke finnes. Utenom det Grønt blad har nevnt er det lurt å stole på egne kvaliteter og framheve disse mens man pakker sine svakheter inn i bomull. En tabbe mange gjør er å nedvurdere sine kvaliteter og ikke tro at dem er relevante. Er du flink til en ting, fortell det. Det er lov å "skryte" i et jobbintervju, du er der for å selge deg selv. Samtidig er du ikke nødt til å være dønn ærlig og brette ut om dine svakheter. Du skal ikke lyge på deg kvaliteter man ikke har, men jeg synes det er helt greit å holde skjult negative ting om deg selv. Det gjør alle, bevisst eller ubevisst. Helt enig med Pressplay. Og når vi ikke vet noe om deg eller stillingen er det enda vanskeligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #20 Del Skrevet 8. mai 2012 dytter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå