Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2012 #1 Skrevet 4. mai 2012 Hei Etter å ha ventet på dette lenge, fikk vi i går innkalling til utviklingssamtale for sønn i 5.klasse. Første aktuelle dato 9.5. Altså ca 1 ukes varsel. Dersom tidspunktet ikke passet, måtte vi bytte selv. Jeg er alenemor til to skolebarn, og har i tillegg 100 prosent jobb (lederjobb). Kalenderen min fylles opp raskt, for å si det sånn. I tillegg er vi nye på stedet, og jeg kjenner ikke foreldrene noe særlig-vet derfor ikke helt hvem det er lurt å spørre om bytte. For bytte, det må jeg. Er på konferanse to av dagene- det er derfor bare en av disse dagene som er mulig for meg å komme fra jobb. Faren kan ikke gå, av ulike årsaker som jeg ikke kan ta her. Er det ikke litt vel kort tid å innkalle til samtale på? Hvordan foregår dette hos dere? Alt hadde jo vært lettere hvis vi var to fungerende foreldre... Kjenner detteøker stresset i hverdagen min- som er stressende nok fra før...,
Gjest Hanne Skrevet 4. mai 2012 #2 Skrevet 4. mai 2012 Vel, som lærer selv ville jeg ønsket at du tok kontakt med meg og tok opp problemstillingen når du synes det er et så stort stressmoment. Da kan jeg hjelpe deg med et passende tidspunkt eller sette deg i kontakt med noen det kan passe å bytte med. 1 uke er forholdsvis kort frist ja, jeg forsøker å avtale rundt 2 uker før. På den andre siden ser jeg at det er endel foreldre som glemmer avtalen når det får gått litt tid, så kan ikke avtale for tidlig heller
Furstina Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 Vi får ett brev med tilldelade tider för samtal. Det får vi ca en månad före samtalet. Tiderna är anpassade så att de föräldrar som har språksvårigheter och ev behöver tolk för samtalet får extra tid. Samtidigt som vi får listan får vi också en uppdaterad klasslista, och uppmanas att ordna byte av tid med andra föräldrar om vi behöver. Två veckor före konferensen får vi hem ett brev med utvecklingsplan för barnet. Denna läser vi igenom och den ligger också till grund till utvecklingssamtalet. 1
Gjest Gjest TS Skrevet 4. mai 2012 #4 Skrevet 4. mai 2012 Vi får ett brev med tilldelade tider för samtal. Det får vi ca en månad före samtalet. Tiderna är anpassade så att de föräldrar som har språksvårigheter och ev behöver tolk för samtalet får extra tid. Samtidigt som vi får listan får vi också en uppdaterad klasslista, och uppmanas att ordna byte av tid med andra föräldrar om vi behöver. Två veckor före konferensen får vi hem ett brev med utvecklingsplan för barnet. Denna läser vi igenom och den ligger också till grund till utvecklingssamtalet. Det der høres mye bedre ut. Skjønner ikke hvorfor alt skal skje i siste liten? Dessuten synes jeg mai er vel sent for sånne samtaler. Hvis det er noe som må følges ekstre opp er det jo veldig lite tid igjen av skoleåret....
Furstina Skrevet 4. mai 2012 #5 Skrevet 4. mai 2012 Vi har två samtal per år, ett på hösten och ett på våren. Jag tror att det är för att följa upp skolåret som har varit och för att se om det skett något med barnet i förhållande till utvecklingsplanen från hösten.
eitrande Skrevet 4. mai 2012 #6 Skrevet 4. mai 2012 Vil bare si at noen trinn/lærere har samtaler sent pga. kartleggingsprøver som kanskje skal bli gjennomgått. Disse må gjennomføres i april. Vet ikke om dette gjelder din sønn/klasse. Men hvis ikke er mai noe sent ja. Jeg er lærer selv, og skal ha samtaler neste uke pga. kartleggingsprøvene. Sendte ut varsel om samtaler for tre uker siden, og liste med tidspunkt for to uker siden. "Mine" foreldre må også bytte innbyrdes. Et så stort problem å bytte er det jo ikke. Bare å ringe foreldrene som står oppført på lista og høre. Hvis det ikke er mulig tar du bare kontakt med læreren og spør om dere kan få en annen tid. Samtaletidene er ikke skrevet i stein. Vil tro at læreren gså er interessert i å gjennomføre samtalen med dere, spesielt hvis dere er nye på stedet.
Marsipan Skrevet 4. mai 2012 #7 Skrevet 4. mai 2012 Det er stor forskjell på lærere og planleggingsevne. Her kom en telefon en sen fredag ettermiddag med spørsmål om vi kunne komme på samtale påfølgende mandag morgen...
Leanne Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 Hos oss ble det sendt rundt en liste med datoer og klokkeslett for samtaler på vårens foreldremøte. Vi valgte da selv dato og fikk i etterkant en liste over alles samtaler slik at vi kunne bytte innbyrdes hvis den datoen vi selv hadde valgt ikke passet allikevel. Du kan jo foreslå at dere gjør noe lignende til høsten. Blir mindre bytting og styr når man får velge dato og klokkeslett selv.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 Du kan jo ta kontakt å si når det passer DEG, så kan lærer prøve å tilpasse seg etter det? For samtale må hun/han ha med deg.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2012 #10 Skrevet 4. mai 2012 du må nok kontakte læreren og be m ett tidspungt som passer deg,men barnet går i 5 klasse og du er usikker på skolens rutiner??? har du sovet i timen?
Gjest Gjest TS Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 du må nok kontakte læreren og be m ett tidspungt som passer deg,men barnet går i 5 klasse og du er usikker på skolens rutiner??? har du sovet i timen? Hvorfor så frekk?! Vi er nyinnflyttede, og på den forrige skolen var ting annerledes. Dessuten spurte jeg om rutinene på andres skoler, for jeg lurer på om dette er vanlig Er det vanlig, så er det ikke så lurt å kritisere læreren. Jeg synes fortsatt at 1 ukes varsel er for lite. Men nå fikk jeg heldigvis tak i snill forelder som byttet med meg. Det er et ekstra stressmoment når jeg er alene med to barn og i tillegg har en krevende jobb. Jeg må huske på alt og ordne all logistikk alene. Så nei: jeg sover ikke i timen, jeg gjør det jeg kan for at mine barn skal få den samme oppfølgingen som barn som har to oppegående foreldre....
Allimac Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Som lærer kan jeg svare hva jeg gjør; Skriver datoene for samtaler på klassens akt.plan. Detter sender jeg ut tidspunkt to-treuker før samtalen, og de må bytte innbyrdes. Mange lager avkryssingsskjems, eller tar det på foreldremøter som en over her skrev, men det synes jeg som lærer blir mye ekstra jobb.
Allimac Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Som lærer kan jeg svare hva jeg gjør; Skriver datoene for samtaler på klassens akt.plan. Detter sender jeg ut tidspunkt to-treuker før samtalen, og de må bytte innbyrdes. Mange lager avkryssingsskjems, eller tar det på foreldremøter som en over her skrev, men det synes jeg som lærer blir mye ekstra jobb. Glemte å skrive at hvis de ikke får byttet seg i mellom finner vi et nytt tidspunkt!
Samantha Skrevet 8. mai 2012 #14 Skrevet 8. mai 2012 Eg er lærar sjølv og hadde dette skuleåret utviklingsamtaler i oktober og februar. Har 7.klasse, så difor tok eg den siste samtala såpass tidleg. Eg sender ut eit skjema med ulike aktuelle datoar og klokkeslett, der foreldra kan skrive seg på dei tidspunkta som høver. Dette gjer eg 2-3 veker før samtalene skal starte, så får dei sitt tidspunkt 1-2 veker før. Det fungerar veldig fint. Alle får tidspunkt som passar for dei, alle har møtt opp kvar gong og har ikkje fått innspel på at dei ynskjer andre måtar å gjere det på Eg har stort sett alle samtalene på ettermiddag/kveld. Ser det er verre for lærarane som helst vil ha samtalene kl.08-16. Ta ein telefon til læraren du! Er heilt sikker på han/ho ordnar det. Vi har som regel full forståelse for at foreldre er opptatt og har mange jern i ilden Ein av mine kollegaer har f.eks spredd samtalene sine over 4-5 veker, for at det skal passe for alle (1-2 "etterslengarar"). Går heilt fint det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå