AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #1 Skrevet 4. mai 2012 Jeg og samboeren min leier et rekkehus til 19 000 i mnd med 3 soverom og en tv-stue, utenom kjøkken, stue, bad, bod, vaskerom, sammen med mine to døtre. Hun eldste betaler 3000 i mnd til meg, og hun betaler maten sine selv, men hun yngste går fortsatt på vgs. Jeg lurer på å flytte til en billigere leilighet til 11 000 i mnd. Det er da kun 2 soverom, bad, stue og kjøkken, da må eldstedatteren min flytte for seg selv. Hva er mest økonomisk? Å bo som vi bor nå, eller å flytte?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #4 Skrevet 4. mai 2012 11 tusen er 8 tusen mindre så det er jo mer økonomisk... selv med de 3000 som hun betaler så er det fortsatt stor forskjell. skjønner ikke hvorfor du lagde denne tråden egentlig. ganske enkel matte. 12
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #5 Skrevet 4. mai 2012 11 tusen er 8 tusen mindre så det er jo mer økonomisk... selv med de 3000 som hun betaler så er det fortsatt stor forskjell. skjønner ikke hvorfor du lagde denne tråden egentlig. ganske enkel matte. Når jeg leier til 19 000, og datteren min betaler 3000, så betaler jeg og samboer 16 000. Om vi leier den til l1 000, så blir det 5000 mindre. Men poenget var at den til 19 000 (16 000 etter at min datter har betalt 3000) er hel ny og fin, og det er veldig koslig inne og ute. Bra beliggenhet. Mens den til 11 000 er ikke så fin, og det ligger i en kjeller, og det er kjøkken/stue i ett. Det jeg lurte på var om det var en god ide å flytte, eller om det er greit å betale det vi betaler for standarden. 1
Aeternitas Skrevet 4. mai 2012 #6 Skrevet 4. mai 2012 Hva er mest økonomisk? Å bo som vi bor nå, eller å flytte? 16000 eller 11000? Vel, kanskje flytte da eller? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 16000 eller 11000? Vel, kanskje flytte da eller? Hehe, men det jeg tenkte mest på var også at vi bor i et trygt og godt område, og vi trives veldig godt. Mens den leiligheten til 11 000 er ganske stusselig i forhold ... Derfor jeg lurte på om det var verdt å leie rekkehuset til 16 000
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #10 Skrevet 4. mai 2012 det virker ikke som du har lyst å senke standarden så det får du bare bli der. du/dere har tydeligvis råd til å betale den summen så da er det ikke noe problem. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 det virker ikke som du har lyst å senke standarden så det får du bare bli der. du/dere har tydeligvis råd til å betale den summen så da er det ikke noe problem. Jeg og samboer betaler 8000 hver i mnd, og det er ok. Vi lurte litt på å skaffe oss noe billigere, men har ikke funnet noe bra. Syns det er ille å betale 19 000 i leie, men det blir ikke så ille når man deler på 32.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #12 Skrevet 4. mai 2012 disse sitatene beviser for min del at du ikke ønsker å senke standarden er hel ny og fin, og det er veldig koslig inne og ute. Bra beliggenhet.Mens den til 11 000 er ikke så fin, og det ligger i en kjeller, og det er kjøkken/stue i ett.Det jeg lurte på var om det var en god ide å flytte, eller om det er greit å betale det vi betaler for standarden. om det er greit å betale for standarden er jo opp til hva dere synes er viktig. Hehe, men det jeg tenkte mest på var også at vi bor i et trygt og godt område, og vi trives veldig godt.Mens den leiligheten til 11 000 er ganske stusselig i forhold ...Derfor jeg lurte på om det var verdt å leie rekkehuset til 16 000
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #13 Skrevet 4. mai 2012 Så det blir sånn at vi "taper" 5000 i mnd på dette, fordi vi ikke senker standarden...?
Lady La-Laa Skrevet 4. mai 2012 #14 Skrevet 4. mai 2012 Det mest økonomiske er selvfølgelig å få ned leia, altså flytte!! Er det noe som gjør at dere ikke kan fål ån i banken? Hvis ikke, kjøp dere heller et eget rekkehus!!!! Dere vil komme langt billigere ut av det hver eneste måned, OG pengene som betales forsvinner ikke ut av vinduet, men dere betaler ned til dere selv - slik at dere eier mer og mer. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #15 Skrevet 4. mai 2012 Så det blir sånn at vi "taper" 5000 i mnd på dette, fordi vi ikke senker standarden...? ja. det er snakk om prioriteringer.dere prioriterer standard ikke økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #16 Skrevet 4. mai 2012 Det mest økonomiske er selvfølgelig å få ned leia, altså flytte!! Er det noe som gjør at dere ikke kan fål ån i banken? Hvis ikke, kjøp dere heller et eget rekkehus!!!! Dere vil komme langt billigere ut av det hver eneste måned, OG pengene som betales forsvinner ikke ut av vinduet, men dere betaler ned til dere selv - slik at dere eier mer og mer. Vi har bare råd til å kjøpe leilghet med 1 soverom, så vi tenkte å vente til yngstemann var ferdig med vgs så vi kunne flytte.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #17 Skrevet 4. mai 2012 Så det blir sånn at vi "taper" 5000 i mnd på dette, fordi vi ikke senker standarden...? Det er kjedelig å senke standarden. Men om dere går glipp av 60 000,- som dere kunne satt rett inn på sparekonto ved å velge det rimeligere alternativet. Så må dere tenke over dette og spørre dere selv om rekkehuset er verdt det. Fem år senere når dere eventuelt flytter til et annet sted og rekkehuset uansett bare er minner, så er det kanskje litt kjipt å tenke på at dere kunne hatt 300 000,- i egenkaptial til bolig eller annet som heller gikk til å ha det litt romslig for en periode. 2
Gjest Vodka Skrevet 4. mai 2012 #18 Skrevet 4. mai 2012 Hvorfor kjøper du ikke leilighet heller? Jeg ville aldri bodd i en kjeller uansett hvor mye billigere det er.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #19 Skrevet 4. mai 2012 Vi har bare råd til å kjøpe leilghet med 1 soverom, så vi tenkte å vente til yngstemann var ferdig med vgs så vi kunne flytte. Hvordan kan dere ha råd til å betale 16 000 i leie hver måned og ikke ha råd til å betjene et lån? Jeg tror du troller litt, jeg, TS.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #20 Skrevet 4. mai 2012 Hvordan kan dere ha råd til å betale 16 000 i leie hver måned og ikke ha råd til å betjene et lån? Jeg tror du troller litt, jeg, TS. Hvorfor tror du det? Det er mange i samme situasjon som ts, som må ut på leiemarkedet fordi banken mener at man ikke kan "betjene et slikt lån", selv når man har tilsvarende eller høyere leieutgifter. Det er ofte litt meningsløst, men det er nå engang slik at flere banker har blitt striktere til 15% egenkapital og betjeningsevne som gjerne er 3x inntekt som tommelfingerregel, og da spiller det desverre ingen rolle hva man har i leieutgifter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå