Gå til innhold

Trenger litt veiledning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 19 år som rekker 173 cm over bakken.

Jeg skal ned ca 15-20 kilo og aner ikke hvordan jeg skal klare det.

Vist det er relevant så trener jeg 20 min hver dag. Hender at jeg trener 1 time noen dager.

Jeg vet ingenting om sunt kosthold.. Hva som ikke er lov å spise, hva som er viktig å spise osv.

Mitt kosthold har bestått av middag (ala taco,pizza osv) og snop.(Jeg har kuttet ut snopet og begynt å spise det jeg tror er sunt nå men går forsatt ikke ned i vekt)

Jeg sliter også med at jeg ikke klarer å spise så mye mat som jeg ser noen skriver til folk her inne som eksempler.

Så mine spørsmål er:

1.Jeg liker ikke kjøtt,fugl å fisk. Bare kjøttdeig(når det er blandet med sauser)og pølse(som ikke er sunt?) Hva kan jeg bruke som "erstaning"?

2.

Kan jeg spise frukt? evt hvor mye?

3.

Burde jeg kjøpe meg protein pulver?

4.

Hva ER bra mat for meg å spise? Noen som vil sette opp en dagsmeny for meg eller noe som kan hjelpe meg til å forstå litt mere?

Vet ikke helt om jeg har fått med alt. Men det store spørsmålet mitt er vertfall hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt.

Det ble litt mye her så håper noen vil svare meg og ellers har noen lure tips og komme med :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil også si det at ja jeg vet det er mange sånne her tråder og jeg har lest di opp og ned men føler ikke jeg har blitt noe klokere. Frykter jeg må få det inn med tskje.

Skrevet

Jeg tar de enkle:

Ja, du kan og bør spise frukt.

Nei, du trenger ikke proteinpulver.

Gjest Marmot
Skrevet

Hva spiser du da? Og hva mener du når du sier trening?

Når man ikke har gode kunnskaper om kostholdssammensetning, kan det være en god idé å telle kalorier på f.eks. vektklubb.no og liknende steder.

Du trenger ikke proteinpulver, men du trenger proteinkilder. Det enkleste er å lære seg å like kjøtt og fisk, alle voksne klarer det om de bare vil.

Skrevet

Jeg er en jente på 19 år som rekker 173 cm over bakken.

Jeg skal ned ca 15-20 kilo og aner ikke hvordan jeg skal klare det.

Vist det er relevant så trener jeg 20 min hver dag. Hender at jeg trener 1 time noen dager.

Jeg vet ingenting om sunt kosthold.. Hva som ikke er lov å spise, hva som er viktig å spise osv.

Mitt kosthold har bestått av middag (ala taco,pizza osv) og snop.(Jeg har kuttet ut snopet og begynt å spise det jeg tror er sunt nå men går forsatt ikke ned i vekt)

Jeg synes dette er en god begynnelse. Du har valgt å endre livsstil og bli sunnere. Kjempebra! Det er også supert at du har kuttet ut snopet! Jeg vet ikke hvor lenge siden det er siden du kuttet ut snopet, men vekta vil uansett ikke rase ned ei uke etter snop-kutt. Du må smøre deg med litt tålmodighet. Sammen med sunt kosthold ellers og aktivitet vil du snart se resultater.

Jeg tror nok også at du vet mer enn du vil innrømme. Du har nok en formening om at magert kjøtt (fisk og kylling) er sunnere enn for eksempel ribbe eller grandiose. Jeg tror også du vet at grønnsaker er sunt. Men det å finne frem i jungelen av god, sunn mat er en utfordring.

Jeg sliter også med at jeg ikke klarer å spise så mye mat som jeg ser noen skriver til folk her inne som eksempler.

Hvis dietten din består av snop, taco og pizza, så er det ikke så rart. Man kan ikke spise fem pizza om dagen (da skal man ha et ødelagt forhold til mat). Kroppen din sier naturlig stopp når den har fått nok usunt, det er bare bra. Hvis du spiser sunn mat, vil du klare å spise oftere og mer, da kroppen trenger dette.

Så mine spørsmål er:

1.Jeg liker ikke kjøtt,fugl å fisk. Bare kjøttdeig(når det er blandet med sauser)og pølse(som ikke er sunt?) Hva kan jeg bruke som "erstaning"?

Karbonadedeig, svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig er magre alternativer til vanlig kjøttdeig. Pølser er ikke så veldig sunt, men en gang i uken er det lov med pølsemiddag.

Du er nå nitten år og på vei til å bli voksen. En del av det å bli voksen handler om å utfordre oppfatning av mat. Det er ingenting som heter "liker ikke". Sannsynligvis har du ikke smakt det meste av maten på markedet. Derfor bør du skaffe deg noen kokebøker og gjøre en innsats for å lage deilig, sunn mat hjemme. Prøv deg frem og se. Inviter venninner og lag en kosekveld ut av det!

2.

Du kan spise inntil fem frukt og grønnsaker om dagen. Det kan være eple, appelsin, mango, banan, ananas, stilkselleri, avocado, melon, agurk, tomater, druer, physalias, sharon, bær osv osv. Prøv å blande det inn i middagsretter og andre måltider. For eksempel kan du lage fruktsalat til dessert, eller du kan mose banan eller rive et eple og ha i havregrøt sammen med ingefær eller kanel. Eple og kanel i grøten gjør at den smaker som eplekake.

3.

Nei. Problemet ditt er ikke mangel på proteiner, det får du av kjøttdeigen (og andre kjøttprodukter, inkl fisk og kylling). Du skal heller fokusere på å få deg riktig type kjøtt (mager kjøttdeig, kylling, fisk) og nok grønnsaker. Proteinpulver er et tilskudd for dem som skal bygge muskler og opp i vekt.

4.

Hva ER bra mat for meg å spise? Noen som vil sette opp en dagsmeny for meg eller noe som kan hjelpe meg til å forstå litt mere?

Du skal spise magert kjøtt. Jeg vil sterkt anbefale deg å teste ut forskjellige fiskeretter, for ingenting er sunnere enn det. I mellomtiden må du huske å ta tran for å få i deg næringsstoffene fra fisk. Du må også spise grønnsaker og sunne karbohydrater. Et eksempel på en dagsmeny på ca 1300 kalorier (dette er for dem som slanker seg på en sunn og riktig måte, andre må spise mer):

Frokost:

1/2dl 4korn, 2 1/2 dl yoghurt, 1 revet eple. I tillegg 1 grov brødskive med 1 skive kokt skinke og tomat.

eller

1 dl havregryn kokt til grøt sammen med 1 most banan og litt ingefær. Server også 1 grovt knekkebrød med 1 ss mager ost og paprika.

Lunsj:

Sommersalat med frukt og skinke, en bit baguett. Oppskrift:

1/4 salat, 1 grapefrukt eller appelsin, 1 eple, 10cm agurk, 200g kokt skinke, finhakket persille. Skyll og skjær opp grønnsakene, bland alt og server med en saus av 1/2dl lettrømme og 2ss sweet chilisaus.

eller

Pølsegryte med bønner. Oppskrift: skjær opp en halv paprika og 100g pølse (max 9%fett). Kok opp en boks knuste tomater sammen med sambal oelek-krydder (eller annet krydder du liker), ha i paprika og pølse. Tilsett en boks hvite bønner og litt salt. Dryss over koriander. Server med to skiver grovbrød.

Middag:

Lasagne med mager kjøttdeig og en salat

eller hjemmelaget taco, eller middag av fisk eller kylling, eller svinefilet. Se i kokebøker og finn inspirasjon. Kjøp for eksempel Tara Smak, et blad med massevis av gode oppskrifter. Se spesielt etter retter med fisk og kylling og som ikke inneholder masse usunt fett.

I løpet av dagen skal du også spise mellommåltider, for eksempel 1 pære, 1 appelsin, 2 rugsprø med 1 ss magerost.

Skrevet (endret)

Hvis du liker kjøttdeig, er jo kyllingkjøttdeig (spesiel den nye typen som er kun kvernet kyllingfilet) og karbonadedeig sunne alternativer. Hvor mye frukt du kan spise avhenger av hva du spiser ellers i løpet av dagen. Proteinpulver kan jo muligens være noe for deg siden du sliter med å få i deg nok mat.

Det finnes mye sunn mat. I og med at du ikke er så glad i kjøtt, er magre meieriprodukter som skyr, kesam og cottage cheese bra proteinkilder. Egg er også bra. Frukt, bær, grønnsaker, havregryn,grove kornprodukter generelt og nøtter er andre eksempler på hva jeg ser på som sunn mat. Kan også anbefale Health and fitness concept http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/ Som nevnt tidligere i tråden, kan det være lurt å legge inn maten du spiser på for eksempel diett.no for å få en oversikt.

Endret av vogue90
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du da? Og hva mener du når du sier trening?

Når man ikke har gode kunnskaper om kostholdssammensetning, kan det være en god idé å telle kalorier på f.eks. vektklubb.no og liknende steder.

Du trenger ikke proteinpulver, men du trenger proteinkilder. Det enkleste er å lære seg å like kjøtt og fisk, alle voksne klarer det om de bare vil.

Jeg spiser ryvita knekkebrød enten med ost/fårepølse eller leverpostei,grønnsaker,usunn middag og frukt.

Trening er rockering og 30 day shred annenver dag og noen fjellturer.

Jeg vil ikke lære meg og spise det desverre.

Men takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er en god begynnelse. Du har valgt å endre livsstil og bli sunnere. Kjempebra! Det er også supert at du har kuttet ut snopet! Jeg vet ikke hvor lenge siden det er siden du kuttet ut snopet, men vekta vil uansett ikke rase ned ei uke etter snop-kutt. Du må smøre deg med litt tålmodighet. Sammen med sunt kosthold ellers og aktivitet vil du snart se resultater. En måned siden

Jeg tror nok også at du vet mer enn du vil innrømme. Du har nok en formening om at magert kjøtt (fisk og kylling) er sunnere enn for eksempel ribbe eller grandiose. Jeg tror også du vet at grønnsaker er sunt. Men det å finne frem i jungelen av god, sunn mat er en utfordring.

Selfølgelig jeg blir bare litt forvirret med tanke på hva som er bra for vektnedgang, og å bygge muskler osv

Hvis dietten din består av snop, taco og pizza, så er det ikke så rart. Man kan ikke spise fem pizza om dagen (da skal man ha et ødelagt forhold til mat). Kroppen din sier naturlig stopp når den har fått nok usunt, det er bare bra. Hvis du spiser sunn mat, vil du klare å spise oftere og mer, da kroppen trenger dette.

Karbonadedeig, svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig er magre alternativer til vanlig kjøttdeig. Pølser er ikke så veldig sunt, men en gang i uken er det lov med pølsemiddag.

Du er nå nitten år og på vei til å bli voksen. En del av det å bli voksen handler om å utfordre oppfatning av mat. Det er ingenting som heter "liker ikke". Sannsynligvis har du ikke smakt det meste av maten på markedet. Derfor bør du skaffe deg noen kokebøker og gjøre en innsats for å lage deilig, sunn mat hjemme. Prøv deg frem og se. Inviter venninner og lag en kosekveld ut av det!

Du kan spise inntil fem frukt og grønnsaker om dagen. Det kan være eple, appelsin, mango, banan, ananas, stilkselleri, avocado, melon, agurk, tomater, druer, physalias, sharon, bær osv osv. Prøv å blande det inn i middagsretter og andre måltider. For eksempel kan du lage fruktsalat til dessert, eller du kan mose banan eller rive et eple og ha i havregrøt sammen med ingefær eller kanel. Eple og kanel i grøten gjør at den smaker som eplekake.

Nei. Problemet ditt er ikke mangel på proteiner, det får du av kjøttdeigen (og andre kjøttprodukter, inkl fisk og kylling). Du skal heller fokusere på å få deg riktig type kjøtt (mager kjøttdeig, kylling, fisk) og nok grønnsaker. Proteinpulver er et tilskudd for dem som skal bygge muskler og opp i vekt.

Du skal spise magert kjøtt. Jeg vil sterkt anbefale deg å teste ut forskjellige fiskeretter, for ingenting er sunnere enn det. I mellomtiden må du huske å ta tran for å få i deg næringsstoffene fra fisk.Du må også spise grønnsaker og sunne karbohydrater. Et eksempel på en dagsmeny på ca 1300 kalorier (dette er for dem som slanker seg på en sunn og riktig måte, andre må spise mer):

Frokost:

1/2dl 4korn, 2 1/2 dl yoghurt, 1 revet eple. I tillegg 1 grov brødskive med 1 skive kokt skinke og tomat.

eller

1 dl havregryn kokt til grøt sammen med 1 most banan og litt ingefær. Server også 1 grovt knekkebrød med 1 ss mager ost og paprika.

Lunsj:

Sommersalat med frukt og skinke, en bit baguett. Oppskrift:

1/4 salat, 1 grapefrukt eller appelsin, 1 eple, 10cm agurk, 200g kokt skinke, finhakket persille. Skyll og skjær opp grønnsakene, bland alt og server med en saus av 1/2dl lettrømme og 2ss sweet chilisaus.

eller

Pølsegryte med bønner. Oppskrift: skjær opp en halv paprika og 100g pølse (max 9%fett). Kok opp en boks knuste tomater sammen med sambal oelek-krydder (eller annet krydder du liker), ha i paprika og pølse. Tilsett en boks hvite bønner og litt salt. Dryss over koriander. Server med to skiver grovbrød.

Middag:

Lasagne med mager kjøttdeig og en salat

eller hjemmelaget taco, eller middag av fisk eller kylling, eller svinefilet. Se i kokebøker og finn inspirasjon. Kjøp for eksempel Tara Smak, et blad med massevis av gode oppskrifter. Se spesielt etter retter med fisk og kylling og som ikke inneholder masse usunt fett.

I løpet av dagen skal du også spise mellommåltider, for eksempel 1 pære, 1 appelsin, 2 rugsprø med 1 ss magerost.

Wow, tusen tusen takk :) Setter stor pris på at du ville hjelpe meg :)

(har svart på to ting oppe i teksten)

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting jeg lurer på er

1. Er det lov med en snopedag i uka?

2. Er det sånn at jeg skal droppe den sunne maten da? Sånn at det ikke blir for mye over?

Gjest _La Femme
Skrevet

Kjøttdeig er ikke særlig sunt. Ikke forferdelig usunt heller, men det har noe fett i seg. Rent kjøtt er helt klart det beste! Men siden du ikke liker det, kan du jo prøve kyllingkjøttdeig? Det er sunnere. På Rema 1000 blant annet finner du kyllingkjøttdeig merket med nøkkelhull. Det nøkkelhullmerket kan være en god indikator på hva som er sunt/usunt. Nøkkelhullmerkingen betyr at den varen er sunnere enn de andre varene i samme kategori.

2.

Ja, det kan du, og det bør du. Frukt inneholder fruktsukker og er ikke fritt for kalorier, men frukt inneholder vitaminer og mineraler du trenger og bør få i deg. Det er anbefalt av myndighetene å spise 5 om dagen (det inkluderer både grønnsaker og frukt), så om du spiser 2 frukt og 3 grønnsaker er du jo godt på vei.

3.

Jeg skjønner ikke vitsen med proteinpulver, så lenge du får i deg nok mat og kalorier i utgangspunktet.

4.

Dette vil jo variere fra person til person, hva man mener er bra og ikke, men jeg mener at dette er bra mat:

Rent kjøtt og ren fisk (dvs filèt av laks eller torsk, kyllingfilèt, svinekjøtt)

Grønnsaker, alt av grønnsaker egentlig.

Grove kornprodukter, frø, nøtter

Noen meieriprodukter (lett kesam, yoghurt uten sukker, skummet melk, osv)

Ellers så bør du ikke kutte for mye i kosten. Å kutte godteri og store kaloribomber til middag holder i massevis, så lenge du trener på siden. Økt aktivitet vil også gjøre at du sannsynligvis trenger mer mat, og da kan du spe på kosten med f.eks. nøtter eller noe slikt. :)

Skrevet

Hei igjen! Kort kommentar til dine svar:

En måned er ikke så lenge at du kan se veldig synlige resultater. En vektnedgang på 15-20 kilo vil, hvis du gjør det på en sunn måte, ta opp mot et år, kanskje mer. Men fordelen er at du merker fremgang veldig fort på kondisjon og styrke så sant du trener! Du vil også merke det på klærne etter noen måneder.

Når det gjelder ditt mål, så skal du jo ned i vekt. Det betyr at du må spise mindre enn før, men fortsatt nok til at musklene ikke brytes ned. Så sant du spiser magert kjøtt og fisk, får du i deg nok proteiner til å bygge muskler. Bønner, erter og egg er også gode kilder til protein.

Når du trenger kondisjon og styrke, vil forbrenningen økes kraftig med riktig kosthold. Spis mye grønnsaker, magert kjøtt og grove kornprodukter, og bare sunt fett (for eksempel laks eller avocado).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...