Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal neste uke inn på jobbintervju til flere lærerstillinger, både på ungdomsstrinn og på vgs, men jeg aner ikke hvor jeg vil trives best!

Hvor ville du helst ha jobbet? Hvorfor? Fordeler og ulemper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke lærer, men har undervist på universitet og i privat sammenheng, så håper jeg får lov å svare :)

Jeg ville gått for vgs, rett og slett fordi de som er der har valgt det selv. Vgs kan selvfølgelig være så mangt, det er nok mange vgs med dårlig miljø og mange ungdomsskoler med godt miljø, men på generell basis oppfatter jeg det som bedre å undervise folk som har tatt et bevisst valg om å være der. I tillegg kan det være mer givende å undervise på et høyere faglig nivå enn om man bare skal lire av seg det grunnleggende gang på gang.

Skrevet

Det spørs litt på hvilke fag du har.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs litt på hvilke fag du har.

Engelsk og fransk.

Skrevet

Vgs, uten tvil. En slik tråd finnes fra før.

AnonymBruker
Skrevet

VGS, no doubt.

Lykke til med jobbsøkingen :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

vgs =)

Mindre hormonelle elever, og du får formidlet mer interessant og avansert stoff. På US er det for det meste bare grammatikk det går i, er mer samfunnsfaglige språkfag på vgs.

Skrevet

Jeg ville valgt videregående. Rett og slett fordi ungdomsskoleelever kan være veldig slemme! Som jeg husker både fra egen ungdomsstid og fra jeg har vært "gjestelærer" noen ganger, er det mange som ikke gidder å følge med, som ikke eier respekt for læreren, som bare prater/hører på musikk/kommer når de vil etc. Og det er mye mobbing, og mange ordentlig slemme mennesker, både mot medelever og nye lærere. Husker det var flere elever i min klasse som fikk vikarer til å gråte ved å være ekle. Jeg opplevde aldri at noen var slemme da jeg skulle gjesteforelese, men høre etter eller bry seg i det hele tatt gadd de ikke.

Videregående har ofte havna på en linje de liker, de er litt mer interessert i å lære (og om de ikke er det viser de det kanskje mindre tydelig), og de har litt mer respekt for voksne. I tillegg er de ferdig med den verste puberteten og har muligens lært å oppføre seg bedre.

Greit nok at kanskje det er mer utfordrende å "nå fram til" ungdomsskoleelevene, altså, men det er den verste tida og den verste alderen. Hadde aldri orka!

Skrevet

vgs =)

Mindre hormonelle elever, og du får formidlet mer interessant og avansert stoff. På US er det for det meste bare grammatikk det går i, er mer samfunnsfaglige språkfag på vgs.

Har du undervist på ungdomsskole?

Gjest BabyBlue
Skrevet

Har du undervist på ungdomsskole?

Nope, men har gått der selv og går der selv nå. Merker selv på lærere og elever at ting flyter lettere, og stoffet i engelsk er spesielt mer interessant på vgs =) Kan ikke si meg bombesikker da hvor man trives som lærer er individuelt, men det er en mer rolig og profesjonell stemning på vgs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...