Manolo Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Dokumentaren Det Muslimske Brorskap er skremmende og alt for virkelighetsnært. Denne burde sees av alle. Spesielt med tanke på at Oslo nå har fått sin første bydel med innvandrer-flertall, og at et flertall av Arbeiderpartiets bystyrerepresentanter i Oslo har innvandrerbakgrunn. Snik-islamisering er kanskje ikke helt feil uttrykk likevel? 5
Alina X Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 hehehehehehe....ohhhhh....dere er ikke over skremselpropagandaen enda?-Det er hva jeg mener med "bitch please"... Slutt å vær så redde for alt som annerledes,redde folk lever ikke livet slik det burde leves. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Jeg er ikke noe ABB-type, jeg er fullstendig frisk og oppegående, og jeg tror at både jeg og flertallet av norges befolkning er (til en viss grad) bekymret. Stemmer statistikkene i den siste videoen? Tenk på de kulturene der islam dominerer: Først og fremst Midtøsten og Nord-Afrika. Hvordan er disse samfunnene? I hvilken grad er samfunnet og kulturen deres et resultat av religionen? (Jeg mener det som et ærlig spørsmål, ikke ment retorisk.) Hvordan blir samfunnet hvis det skal baseres på en bok skrevet av en krigsherre for 1400 år siden? Denne religionen har ikke hatt noen reformasjon slik kristendommen hadde (og som førte til stor kulturell fremgang). Denne religionen har en bok som tolkes som Guds bokstavlige ord, i motsetning til kristne sin ofte selektive holdning til sin bok. Jeg vet ikke... Kanskje det er hysteri, men noen ganger kan det være lurt å være føre var. 4
Alina X Skrevet 4. mai 2012 #7 Skrevet 4. mai 2012 Hakuna Matata kompis.. Du må kunne skille religion og kultur.Og selvom en fra Somalia er muslim og en fra Marokko er muslim,så deler ikke de akkurat den samme kulturen. Akkurat som nordmenn og franskmenn ikke deler samme kultur. Så hvordan kulturen i "disse"landene er,varierer. Islam finner hovedsakelig i Afrika og Asia,men islam i enkelte av disse landene er mer streng og ekstrem. Men verken Marokko,Algerie,Tunisia,Libya eller Egypt er spesielt strenge,ikke heller nede ved gambia,guinea og senegal,her blander de mye av afrikansk folketro i religionen.Det er mer muslimske grupperinger i sentrale afrikanske land som er ekstreme. Og når det kommer til "midtøsten"eller asia som vi også kan kalle det,så er det strengt i land som signapore,afghanistan,iran(påtvunget prestedømme) og saudi arabia++,men vi har også Libanon,Syria og og Kuwait++ så de forskjellige kulturene spiller inn på forskjellig måte,Så man kan ikke se på "hovedsakelig nord afrikanere og folk fra midt østen". Men,uff,du tråkker stygt feil i det siste avsnittet.Kan du Norgeshistorie? Kort oppsummert: -vi var vikinger og hedninger,vi trodde på flere guder som tor odin++ -vi ble utsatt for korsfarelsen som kom over Europa,der de kristnet land etter land,med blod på sitt sverd(ref: stiklestad,1030)google det.. -vikingene dro i hevntokt på plyndring til Øst Europa og angrep kristne landsbyer. -etterhvert tok kristendommen over,og folk ble brent på bål for å drive med "trolldom". -samene kan vi feks trekke opp som et eksempel på en folkegruppe som opplevde mye skit fra de kristne før i tiden. -etterhvert ble kristendommen kjent som noe fredelig... Jeg har aldri sagt du er en ABB type,det der kom du på helt selv,men jeg mener du er paranoid fordi du ser for mye på TV. Kjenner du muslimer?Nei?Ok hvordan kan du vite hvordan muslimer er?Ja?Ok er noen av de muslimene du kjenner "slemme"? Jeg er så lei noen ganger av denne frykten,mistenkeliggjøringen etc. 2
Heart Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 hehehehehehe....ohhhhh....dere er ikke over skremselpropagandaen enda?-Det er hva jeg mener med "bitch please"... Slutt å vær så redde for alt som annerledes,redde folk lever ikke livet slik det burde leves. Dokumentaren det ble linket til, handler om organisasjonen "Det muslimske brorskap", og inneholder et intervju av organisasjonens leder. Det må være legitimt å stille seg kritisk til en organisasjon basert på holdninger som dens leder gir åpent uttrykk for i et intervju. Jeg fant ikke noe i dokumentaren som gjorde den fortjent til betegnelsen "skremselspropaganda". 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 Men,uff,du tråkker stygt feil i det siste avsnittet.Kan du Norgeshistorie? Jeg snakket om tiden etter reformasjonen, når kristendommen gradvis mistet sin kraft. I dag ser vi at de minst religiøse landene (Skandinavia, f.eks.) har den høyeste velstanden, mens de mest religiøse landene har lavere velstand. Dette er et universelt faktum, nesten uten unntak (USA er et unntak, men der kan også velstanden diskuteres). Jeg synes ikke det blir rett å sette noe skille mellom religion og kultur, for det er en veldig klar sammenheng mellom dem. Jeg har oppfattet det sånn at islam er veldig viktig for muslimer, at muslimer tar troen sin veldig alvorlig i forhold til kristne. Da er det jo klart at det blir en stor del av kulturen. Det religionen lærer vil dermed være folks holdninger og grunnverdier. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #10 Skrevet 4. mai 2012 Jeg snakket om tiden etter reformasjonen, når kristendommen gradvis mistet sin kraft. I dag ser vi at de minst religiøse landene (Skandinavia, f.eks.) har den høyeste velstanden, mens de mest religiøse landene har lavere velstand. Dette er et universelt faktum, nesten uten unntak (USA er et unntak, men der kan også velstanden diskuteres). Jeg synes ikke det blir rett å sette noe skille mellom religion og kultur, for det er en veldig klar sammenheng mellom dem. Jeg har oppfattet det sånn at islam er veldig viktig for muslimer, at muslimer tar troen sin veldig alvorlig i forhold til kristne. Da er det jo klart at det blir en stor del av kulturen. Det religionen lærer vil dermed være folks holdninger og grunnverdier. Muslimene anser Koranen for å være Allahs ufeilbarlige ord, og i denne ufeilbarlige boken sier Allah at de også skal følge profetens handlinger (Hadith). Disse bøkene er grusomme! De dikterer steinf av utro, pisking av ugifte som har sex (alle som bare er samboere skal altså ha 100 (!) piskeslag hver). Tyver skal kappes hånden av, osv. Kvinner skal helst ikke forlate huset, og får bare gjøre dette om de voktes av en mannlig slektning. Kvinner har i følge den hellige skriften bare halvparten så mye forstand som en mann, og må derfor alltid være under formynderi av sin far eller en ektemann. Her er en fin artikkel om kvinner i islam, med kommentarer om den vestlige, moderate utgaven av islam. 2
KR-øst Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 hehehehehehe....ohhhhh....dere er ikke over skremselpropagandaen enda?-Det er hva jeg mener med "bitch please"... Slutt å vær så redde for alt som annerledes,redde folk lever ikke livet slik det burde leves. Det er nettopp dette som er problemet for de fleste muslimer, de får ikke lov til å leve livet slik de vil og som de burde. De er underlagt maktsyke ledere. Jeg tror neppe en eneste muslim vil gå inn for sharialovene om de vet hva det innebærer, og de ikke får bli med i ledersjiktet. For hvem vil frivillig være slave? 3
KR-øst Skrevet 4. mai 2012 #12 Skrevet 4. mai 2012 Dokumentaren Det Muslimske Brorskap er skremmende og alt for virkelighetsnært. Denne burde sees av alle. Spesielt med tanke på at Oslo nå har fått sin første bydel med innvandrer-flertall, og at et flertall av Arbeiderpartiets bystyrerepresentanter i Oslo har innvandrerbakgrunn. Snik-islamisering er kanskje ikke helt feil uttrykk likevel? Det er dette jeg har hevdet hele tiden, at en må lytte til hva muslimene selv sier om sine planer for Europa. Men dessverre så vil både norske og europeiske politikere, samt de fleste debattantene her inne, heller lytte til deres falske propaganda om Israel. 2 1
Manolo Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 4. mai 2012 Hakuna Matata kompis.. Du må kunne skille religion og kultur.Og selvom en fra Somalia er muslim og en fra Marokko er muslim,så deler ikke de akkurat den samme kulturen. Akkurat som nordmenn og franskmenn ikke deler samme kultur. Så hvordan kulturen i "disse"landene er,varierer. Islam finner hovedsakelig i Afrika og Asia,men islam i enkelte av disse landene er mer streng og ekstrem. Men verken Marokko,Algerie,Tunisia,Libya eller Egypt er spesielt strenge,ikke heller nede ved gambia,guinea og senegal,her blander de mye av afrikansk folketro i religionen.Det er mer muslimske grupperinger i sentrale afrikanske land som er ekstreme. Og når det kommer til "midtøsten"eller asia som vi også kan kalle det,så er det strengt i land som signapore,afghanistan,iran(påtvunget prestedømme) og saudi arabia++,men vi har også Libanon,Syria og og Kuwait++ så de forskjellige kulturene spiller inn på forskjellig måte,Så man kan ikke se på "hovedsakelig nord afrikanere og folk fra midt østen". Men,uff,du tråkker stygt feil i det siste avsnittet.Kan du Norgeshistorie? Kort oppsummert: -vi var vikinger og hedninger,vi trodde på flere guder som tor odin++ -vi ble utsatt for korsfarelsen som kom over Europa,der de kristnet land etter land,med blod på sitt sverd(ref: stiklestad,1030)google det.. -vikingene dro i hevntokt på plyndring til Øst Europa og angrep kristne landsbyer. -etterhvert tok kristendommen over,og folk ble brent på bål for å drive med "trolldom". -samene kan vi feks trekke opp som et eksempel på en folkegruppe som opplevde mye skit fra de kristne før i tiden. -etterhvert ble kristendommen kjent som noe fredelig... Jeg har aldri sagt du er en ABB type,det der kom du på helt selv,men jeg mener du er paranoid fordi du ser for mye på TV. Kjenner du muslimer?Nei?Ok hvordan kan du vite hvordan muslimer er?Ja?Ok er noen av de muslimene du kjenner "slemme"? Jeg er så lei noen ganger av denne frykten,mistenkeliggjøringen etc. Men vi er ikke vikinger lenger er vi vel? Vi har kommet oss videre, blitt mer opplyste og kaller oss siviliserte mennesker. Hvorfor skal vi da la en ny ekstrem religion ta over landet? I moderne tid. Det gir ingen mening! Jeg har på følelsen at du ikke gadd å ta deg bryet med å faktisk se på videoen(som er i 4 deler btw.). Det var en del ting som kom fram om Islam som jeg ikke visste om, og som stiller religionen i et bedre lys(i den grad noen religion kan kalles opplyst). Kjenner jeg muslimer? Ja, det gjør jeg. Ellers hadde jeg ikke hatt noe grunnlag for å uttale meg. Jeg har muslimer i familien, jeg har bodd i muslimske områder både i Norge og i utlandet, og har sett på nært hold hva de står for. Aldri har jeg opplevd så mye diskriminering, vold, tyveri og rasisme som i disse miljøene. Barna lyver, stjeler, banner, spytter og slår, og du kan gi deg f... på at de skyller på noen andre hvis de blir tatt for det.
Alina X Skrevet 4. mai 2012 #14 Skrevet 4. mai 2012 velstanden vi har i Norge kommer av at vi har olje,ikke at kristendommen er religionen i landet... og manolo,du kan neppe ha kjent de samme muslimene som meg,for jeg har en helt annet oppfatning av hvordan de er,både innenfor venner,familie og når jeg reiser til marokko,som jeg gjør 1 gang i året sånn ca. 1
Manolo Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #15 Skrevet 4. mai 2012 velstanden vi har i Norge kommer av at vi har olje,ikke at kristendommen er religionen i landet... og manolo,du kan neppe ha kjent de samme muslimene som meg,for jeg har en helt annet oppfatning av hvordan de er,både innenfor venner,familie og når jeg reiser til marokko,som jeg gjør 1 gang i året sånn ca. Det er ikke så mye å si til det. Ulike erfaringer. Jeg vet ikke hvilken tilknytning du har til muslimer, eller hvorfor du drar til Marokko en gang i året. Det kan hende dine muslim venner er kjempehyggelige, og ikke har noen baktanker i det hele tatt. Det finnes tydeligvis noen av dem også, ref. dokumentaren. Når det gjelder besøk,dDet er slik de er, gjesten kommer alltid først. Ikke tro at det stikker så dypt, de er overstrømmende vennlig mot alle.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #16 Skrevet 4. mai 2012 velstanden vi har i Norge kommer av at vi har olje,ikke at kristendommen er religionen i landet... Poenget er at vi nå er et svært lite religiøst land, og at dette (statistisk sett) ser ut til å ha en sammenheng med vår velferd. Finnes det ikke nok av land i Midtøsten med tilgang til olje? Hva med resten av landene i Vest-Europa, dem som ikke har olje? De ser ut til å klare seg bra. Jeg ser selvfølgelig at det finnes tusen faktorer som spiller inn, men sammenhengen mellom lavere religiøsitet og større velferd er neppe helt tilfeldig. Det går nok også en del andre veien: At høy livskvalitet fører til mindre behov for den trøsten religion gir. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #17 Skrevet 4. mai 2012 Poenget er at vi nå er et svært lite religiøst land, og at dette (statistisk sett) ser ut til å ha en sammenheng med vår velferd. Finnes det ikke nok av land i Midtøsten med tilgang til olje? Hva med resten av landene i Vest-Europa, dem som ikke har olje? De ser ut til å klare seg bra. Jeg ser selvfølgelig at det finnes tusen faktorer som spiller inn, men sammenhengen mellom lavere religiøsitet og større velferd er neppe helt tilfeldig. Det går nok også en del andre veien: At høy livskvalitet fører til mindre behov for den trøsten religion gir. KILDER? Har du forresten noen ide om hvor mange nordmenn som er medlem i statskirken?
Alina X Skrevet 4. mai 2012 #18 Skrevet 4. mai 2012 ja,men å være medlem og å faktisk gå i kirken er to forskjellige ting. det finnes massevis,drøssevis av "liberale"muslimer,både her i Norge og i utlandet.Såklart er alle en forskjellig grad av liberal. i muslimske land er det også mange "liberale"eller helt vanlige som oss,de sitter ikke hjemme og planlegger terror bak lukkede dører,det finnes grupperinger som gjør det,og mange arabiske land har ledere som er slik,men det er ikke en enorm gruppe.,de fleste familier er HELT vanlige!Vi i Norge er kristne fordi vi ble født i et kristent land,muslimene er muslimer fordi de ble født i et muslimsk land. Jeg anbefaler dere heller til å bli kjent med en muslim,på arbeidsplassen,nabolaget osv,de er ikke fæle mennesker som vil drepe oss vantro....
Heart Skrevet 4. mai 2012 #19 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jeg anbefaler dere heller til å bli kjent med en muslim,på arbeidsplassen,nabolaget osv,de er ikke fæle mennesker som vil drepe oss vantro.... Jeg forstår ikke helt hvordan denne tråden ble til en "for eller mot muslimer"-tråd. Det er ikke det dokumentaren TS linket til, handler om i det hele tatt. I filmen advares det mot at organisasjonen "Det muslimske brorskap" har som agenda å "kuppe" den islamske tro ved å innføre salafisme/wahhabisme i moskéene og sharia i samfunnet ved hjelp av alle slags fordekte og uærlige metoder, inkludert å gi seg ut for å være menneskerettighetsforkjempere (som dog er for dødsstraff for annerledestenkende) og veldedighetsarbeidere (som knytter all veldedighet til brorskapets organisasjoner). Denne advarselen fremføres i dokumentaren utelukkende av muslimer, og rettes til både muslimer og ikke-muslimer. En av de som advarer sterkest er Gamal al-Banna; muslim, liberal forfatter og bror av Hassan al-Banna, grunnleggeren av Det muslimske brorskap. Det er ingen "muslimer er farlige"-stemning i den dokumentaren. Endret 4. mai 2012 av Heart 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #20 Skrevet 5. mai 2012 KILDER? Sammenlign for eksempel disse to statistikkene: http://en.wikipedia.org/wiki/Importance_of_religion_by_country http://en.wikipedia.org/wiki/Quality-of-life_Index Dette er seriøse tall, og det skal ikke et geni til for å se sammenhenger. Har du forresten noen ide om hvor mange nordmenn som er medlem i statskirken? Ja. Et synkende antall, forresten. Man blir automatisk innmeldt ved fødsel, og mange orker ikke å ta seg bryet med å melde seg ut (ettersom det ikke har noen store ulemper å være medlem). De fleste jeg kjenner er medlem i statskirken, men nesten ingen av dem er kristne. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå