Måndagsbarn Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Hei! Jeg har per idag to valg for å ta VGS; å gå tre fulle år her i Sverige..ved siden av heltidsjobb - noe som jeg vet blir veldig tøft med fulltidsstudier ved siden av en svært krevende jobb som har masse deadlines rundt eksamenstider både til jul og sommer - eller å dra hjem til Norge og ta generell studiekompetanse via 23/5-regelen. I alle fall ønsker jeg å studere ved universitetet her i Stockholm, eller ved Karolinska som tilbyr et studie jeg kunne ønske meg. Er det noen som vet hvordan det praktiseres i Sverige/Stockholms universitet mtp 23/5? Kommer man inn? Må man ta högskoleprov? Er man med i en (veldig liten?) kvote? Jeg er så lei meg nå, for tanken på å gå 3 hele år med jobb ved siden av, høres svært tungt ut. Det ene året på Bjørknes frister mye mer, men da sitter jeg kanskje igjen med "ingenting" og ender opp med å ikke kunne studere der/det jeg vil. Alle erfaringer tas imot med takk!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 23/5 er en særnorsk greie, så jeg tror ikke det går i sverige. Du må nesten høre med skolen.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #4 Skrevet 4. mai 2012 23/5 er som sagt over en særnorsk greie for opptak til studier via Samordna Opptak. 1
Måndagsbarn Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2012 (endret) På nettsiden til Universitetet i Stockholm står det at de godkjenner alle nordiske søkere som har studiekompetanse som er godkjent i sitt eget land for høyere studier. 23/5 er jo godkjent i Norge for høyere studier, og de legger til at dersom det er tvil kan man ta högskoleprov og komme inn på denne kvoten (34%). Det jeg lurer på her er jo ikke om det er en særnorsk greie eller ikke, dette vet jeg (det er jo derfor jeg er i tvil om hva som lønner seg her ), men jeg lurer på OM det er noen der ute som HAR kommet inn i utlandet med sin 23/5 siden VISSE skoler praktiserer dette som godkjent studiekompetanse på grunnlag av at det er bestått VGS i Norge. Endret 4. mai 2012 av frøkenfryd
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #6 Skrevet 4. mai 2012 23/5 er ikke studiekompetanse, det er erstatning for studiekompetanse, brukt som virkemiddel for å få flere i utdanning og arbeid. Hvis du tas opp etter 23/5 i norge tas du opp på særskilt grunnlag med fastsatte krev, du får ikke studiekompetanse slik det kreves og godkjennes i utlandet. Derfor må du høre med skolen der du ønsker å gå. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #7 Skrevet 4. mai 2012 23/5 er ikke studiekompetanse, det er erstatning for studiekompetanse, brukt som virkemiddel for å få flere i utdanning og arbeid. Hvis du tas opp etter 23/5 i norge tas du opp på særskilt grunnlag med fastsatte krev, du får ikke studiekompetanse slik det kreves og godkjennes i utlandet. Derfor må du høre med skolen der du ønsker å gå. Men du skjønner også at når 23/5 i Norge er en funksjonell studiekompetanse, vil det være mennesker som lurer på om de kan bruke denne i utlandet. Det heter "generell studiekompetanse" selv når det går under 23/5. Det er ikke begrepet TS spør etter, det er om noen har erfaring med hvordan det fungerer i utlandet. Å mase om hvorvidt 23/5/generell studiekompetanse etter 23/5 heter 23/5 eller studiekompetanse a'la Norge er jo helt uinteressant, så jeg skjønner ikke hvorfor dere fortsetter å svare dette i tråden? TS spør ikke om det går an, for det er helt tydelig at det går an på visse skoler, TS spør altså om noen har erfaring med dette. Vedkommende har helt tydelig kontaktet skolen som er aktuell, så da er det bare å ønske lykke til. Det er dessuten ikke en "erstatning" for studiekompetanse, det er en samlet vurdering av kompetanse til å gå videre til høyskole/universitet. Det er ikke slik at de som har 23/5 ikke har gjort noenting for å få studiekompetanse, de har både jobbet/tatt utdannelse i 5 år og tatt opp fag. Det stemmer at det er på særskilt grunnlag man kommer inn i Norge, men det stemmer ikke at dette er særnorsk. Frem til for få år siden praktiserte f.eks Sverige noe av det samme som 23/5 og er akkurat nå iferd med å gjennomgå en ny skolereform med nye karakterfastsettelser osv. der de gjør det vanskeligere å komme tilbake i skolesystemet etter å ha hoppet av. Jeg ville rådet deg til å høre med tilsvarende samordnet opptak i landet du vil studere og høre om det kreves (i ditt tilfelle høgskoleprov) for å komme inn med 23/5. Såvidt jeg vet er dette fullt mulig:) 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 Hvofor tar du ikke bare Högskoleprov? Mindre jobb enn å måtte ta en haug fag som privatist for å oppnå 23/5...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 AB#7. Jeg svarer ut fra erfaring,ikke med Sverige, men med land utenfor Norden. Der er 23/5-opptak ikke mulig fordi det ikke innebærer å ha studiekompetanse, men er en erstatningskompetanse for denne. Eneste måte å få studere i utlandet på er dermed gjennom studieutveksling fra høyskoler/universitet i Norge. Når du får studierett etter 23/5 får du studierett etter regelverk knyttet til dette, du har ikke og får heller ikke generell studiekompetanse, men mulighet for høyere utdanning gjennom en særegen regel. Ved universitet i utlandet (utenfor Norden som stadfestet over) er ikke dette mulig da de krever vanlig generell studiekompetanse slik man får ved å gjennomføre vanlig, studiespesialiserende/allennfaglig linje, evt fagbrev med påbygg. Når TS i sitt innlegg skriver at skolen godkjenner de som ahr studiekompetanse i eget land, så svarte jeg på det. Det er forskjell på å komme inn etter særskilt regel og etter vanlig studiekompetanse. Derfor har jeg også bedt ts ta kontakt med skolen, fordi kun de kan løse hennes sak. Min erfaring er at 23/5 ikke er godt nok ute. 1
Måndagsbarn Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 4. mai 2012 Hvofor tar du ikke bare Högskoleprov? Mindre jobb enn å måtte ta en haug fag som privatist for å oppnå 23/5... Mindre jobb er det ikke, man må lese både svensk, matte og engelsk på avansert nivå. Tar jeg seksfagspakken ferdig, har jeg studiekompetanse og kan i det minste søke i Norge. Hvis jeg da i tillegg tar et kurs i svensk, har jeg det jeg trenger for å SÅ ta högskoleprov, så jeg tar det heller i den rekkefølgen:)
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #11 Skrevet 5. mai 2012 23/5 er som sagt over en særnorsk greie for opptak til studier via Samordna Opptak. Særnorsk ja, men ikke bare gjennom Samordna opptak. BI og mange andre skoler tar også opp studenter etter 23/5-regelen.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #12 Skrevet 5. mai 2012 23/5 er ikke studiekompetanse, det er erstatning for studiekompetanse, brukt som virkemiddel for å få flere i utdanning og arbeid. Hvis du tas opp etter 23/5 i norge tas du opp på særskilt grunnlag med fastsatte krev, du får ikke studiekompetanse slik det kreves og godkjennes i utlandet. Derfor må du høre med skolen der du ønsker å gå. FEIL. 23/5-regelen gir generell studiekompetanse. Fra Samordna opptaks sider: "For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du:" Les gjerne setningen flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #13 Skrevet 5. mai 2012 FEIL. 23/5-regelen gir generell studiekompetanse. Fra Samordna opptaks sider: "For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du:" Les gjerne setningen flere ganger. Nå må du faktisk lese det jeg skriver! Det er en særegen regel i Norge, det gir ikke generell studiekompetanse som kan brukes i utlandet! Det eneste som kan redde ts er at universitetet hun ønsker å gå på godkjenner de som har tilgang til høyere utdanning innen eget land i Norden. Du kan jo forsøke å komme inn med 23/5 i Usa, England eller Frankrike, det går ikke. Det gir kun studierett i Norge, det er ikke generell studiekompetanse som skal brukes i utlandet. Siste gang forsøkt forklart, du kom tyedligvis ikke inn på nok skoler til å lære å lese skikkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå