AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Leste sak om noen studenter som hadde hacket en bygning for å spille tetris på den http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10073475 Spørsmålet mitt er; hva vil det si å hacke en bygning? Hvordan gjør man noe sånt? Lurer ikke fordi jeg har tenkt å gjøre det altså, jeg bare lurer på hvordan det går an.
Gjest Høymann Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 (endret) Store bygg idag kjører lys systeme sine via buss systemer over helebygget for å spare miljøet og dimme lys, sensorer, nødlys osv. Eksempel på sånt system er KNX/EiB-anleggg KNX/EiB anlegget kan kobles opp mot internett om kunden vil ha fjernhjelp av systemet med tanke på programering.(Noe de folka utnytta)eller så blir det stort sett brukt for nødlysanlegget i bygget. (Sjekk om batteripakken fortsatt lever hvert år) Hilsen elektriker Endret 3. mai 2012 av Høymann 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 Med "hacke" menes i dette tilfellet den klassiske versjonen av ordet, som er å få til noe smart, gjerne ved å bruke noe på en måte som det ikke var tiltenkt. De har neppe brutt seg inn i noen systemer for å gjøre det. Bygningen har som Høymann sier sannsynligvis allerede mulighet til å fjernstyre lyset, og så har de laget et program som kobler seg til dette og slår av og på lysene på samme måte som et vanlig spill slår av og på pixlene på en skjerm og dermed lager bilder vi skjønner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå