Gå til innhold

Har du gått Besseggen? Hva syntes du?

Anbefalte innlegg

Gjest Aria.
Skrevet

Det er lenge siden jeg har gått den, men husker at det var en fin tur og at det var helt forferdelig bratt på det bratteste.

Ville du ha gått den igjen? Jeg vurderer å ta turen til sommeren, men tja.. det var litt bratt da :sjenert:

Jeg tok båten og gikk sånn at jeg gikk/klatret opp det bratte. Denne ganger tenker jeg å prøve å gå andre veien. Noen som har prøvd begge veier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 16 år, på skoletur og læreren som var med hadde kjent elevene kanskje 2 måneder. Jeg aaante ikke hvordan det så ut der oppe. Vi ble ikke forberedt på noen ting, og da vi kom fram til der det begynte å bli bratt fikk vi beskjed om å passe oss, fordi "to jenter datt ned her på 80-tallet en gang. Det er 200 meter ned på ene siden, og 400 meter på andre siden". Så ble vi delt opp i grupper, jeg havna i ei gruppe som gikk fra meg, og neste gruppe gikk sakte og kom ikke på ca 3 kvarter. Jeg ble alene i det bratteste partiet. Det endte med at jeg fant høydeskrekken min der oppe og hyperventilerte meg oppover mens jeg oppriktig trodde jeg muligens ville dø. Jeg kom meg endelig opp og satt og klamra meg fast i en stein.

Kall meg gjerne pyse, men jeg måtte fått ganske så godt betalt for å gå der igjen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk over Besseggen for mange år siden. Da var jeg i god form og syns det var en spektakulær tur. Morsomt også med alle turistene i lakksko og diverse ubrukelig utstyr. Men litt bratt og skummelt et stykke.

Tok også båten innover og gikk fra den siden. Syns det var veldig langt nedover på andre siden, husker jeg.

Idag setter helsa en stopp for slike turer, så jeg er veldig glad at jeg har vært der.

Gjest Aria.
Skrevet

Stakkars Dragonfly, det hørtes ut som en forferdelig opplevelse. Veldig dårlig planlagt av lærer, syntes uansett ikke den turen passer seg som klassetur.

Jeg syntes alt var fint utenom det bratte. Jeg kunne ikke tro det da vi kom frem til det bratte, tenkte at det måtte være feil. Dette er jo den turen så mange turister går årlig. Trodde jeg skulle dette ned et par ganger, da det kom noen ned mot meg og jeg måtte flytte meg litt ut til siden. Men det var utrolig deilig å komme opp da. Da vi begynte å gå videre etter den bratte delen møtte vi flere turister uten noe tur sekk og med buffalo sko .... :sjokkert:

Skrevet

Jeg har gått Besseggen flere ganger, både privat og som guide for turister. Selv synes jeg det er en flott tur med fantastisk utsikt. For mange er det bratt enkelte steder oppover eggen og jeg har flere ganger måtte leie folk oppover og vise steg for steg hvor de skal ta tak med hender og hvor de skal sette føtter.Hadde en turist som stod og gråt på parkeringsplassen nede ved Gjendesheim fordi hun var så glad for at hun hadde overlevd! Selv synes jeg det er "vanskeligere" å gå ned fra veslefjell mot gjendesheim. (foretrekker å gå oppover fremfor nedover...) Personlig ville jeg aldri gått motsatt vei, dvs fra gjendesheim og nedover besseggen til memurubu, fordi jeg synes det er vanskeligere å gå nedover enn oppover, tror heller ikke jeg ville anbefalt noen å gå nedover hvis de ikke liker eller er vant til å gå i bratte partier.

Forøvrig er stien langs vannet også en flott tur, som anbefales de som ønsker en litt mindre krevende tur, men med nesten like fine naturopplevelser. :)

• Liker 1
Gjest Aria.
Skrevet (endret)

Takk for utfyllende svar frkharepus :) Tror nok ikke jeg skal satse på å gå nedover det bratte partiet nei.

Tenker det er flere turister som har vært glade for å overleve den turen ;)

Jeg har ikke hørt om stien som går rundt vannet. Mener du det krystallblå vannet som kommer før det bratte partiet? Og så går man bare ned igjen samme vei man kom da? Altså ned tilbake til Memurubu og tar båten tilbake?

Edit; det krystallkaret vannet før det bratte er kanskje umulig å gå rundt siden det bratte partiet stuper ned i det vannet. Er vel et annet vann du mener? :klo:

Endret av nora
Skrevet

Det var helt grusomt! Jeg fikk et skikkelig angst anfall og trodde jeg skulle dette ned!

Men nå skal det sies at jeg har ekstrem høydeskrekk også :P

Jeg hadde nok aldri gått der igjen ^^

Gjest Aria.
Skrevet

Det var helt grusomt! Jeg fikk et skikkelig angst anfall og trodde jeg skulle dette ned!

Men nå skal det sies at jeg har ekstrem høydeskrekk også :P

Jeg hadde nok aldri gått der igjen ^^

Ja.. det var veldig bratt :( Ser på bilder av det bratte nå og får litt vondt i magen. Men resten av turen er jo flott. Er noen venner jeg skal på hyttetur med i sommer som skal gå den, vet ikke om jeg blir med enda, men er jo så kjedelig å sitte igjen alene på hytta.

Skrevet

Jeg har gått Besseggen to ganger og syns det er en kjempefin tur! Variert og vakker. Skal helt klart gå turen igjen om ikke lenge :)

Skrevet

Stien følger Gjendevatn (det grønne vannet) fra memurubu (der båten legger til ved brygga) og frem til gjendesheim. Tar ca 3 timer å gå. Noen steder går stien helt nede ved vannkanten, og andre steder går den litt mer i høyden.

Kosemose; Hvis du ikke har vært på Surtningsui, så anbefaler jeg deg den turen! Starter fra Memurubu den også. Gå gjennom memurudalen begge veier (flott og enkelt terreng å gå i). Oppgitt gangtid er 5 timer opp og 4 timer ned igjen. Fantastisk utsikt fra toppen! :)

Skrevet

Takk for tips, kanskje prøve den turen neste gang? :)

Gjest Aria.
Skrevet

Jeg vil definitivt ta den turen ved vannet. Vet ikke om det blir i tilegg til eller i stedet for selve besseggen. Det hørtes uansett ut som en koselig tur :) takk for tipset.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å gå Besseggen med ei venninne i sommer, men vet ikke om jeg er "fit" nok! Hva tror dere?

Det er vel en 7-8 timers tur, er det ikke? Jeg er vel i gjennomsnittlig form vil jeg si, trener aerobic 1-2 dager i uka, og går turer med hunden, men sjelden mer enn 2-3 timer maks hver gang. Og tenker at da blir det kanskje for heavy å begi seg ut på en slik langtur...? Selv om min (sprekere) venninne har lovet at vi skal ta mange pauser.

I tillegg har jeg lett høydeskrekk. Tar alt som er av karuseller uten problem og har hoppet i fallskjerm (da jeg var litt yngre, var visst litt tøffere da!) - MEN dersom jeg står på toppen av en skyskraper og ser ned, blir jeg lettere uvel.

I tillegg har jeg epilepsi. Har veldig sjelden anfall (en gang i året maks), og det er veldig liten sjanse for at det skal skje. Men dersom det i verste fall hadde skjedd på det bratteste, er det da fare for å falle ned?

Hvor sprek bør man være og hvor skummelt er det synes dere, sånn i forhold til høyder?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk denne turen når jeg var 14 år gammel. Var i god form, og klarte det veldig fint. Hadde null problemer med høyden, og det var pent vær, så utsikten var fantastisk! Tror egentlig ikke du bør bekymre deg så veldig for høydeskrekk, stien er ikke så smal, og du kan klamre deg fast til steinene :fnise: Når jeg gikk den møtte vi mange andre, blandt annet eldre og en jente som var et par år yngre enn meg. Tviler på at du er i dårligere form/vil klare det dårligere enn henne. Go for it! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...