Gå til innhold

Hun vil ha bunad, han vil ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kusine og fetter: har begge fått tilbud om bunad til konfirmasjon av bestemor. Jenta takket ja. Gutten takket nei. Jenta fikk bunad til 30 000 kr. Gutten fikk dress til 3000 kr. Det er 10 år til neste gang det dukker opp konfirmant blant barnebarna. Er det ikke urettferdig overfor gutten? Burde han ikke få 27000 kr inn på konto?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, han burde få ca.lik verdi.

Hadde han vært smart, hadde han takket ja til bunad, og deretter solgt den :lur:

• Liker 11
Skrevet

Nja, nei. Det er jo ikke penger de ville gi.. De ville gi en gave. Syns ikke da man kan takke nei og heller få 27000 kr..

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

nå har vel guttungen lært til neste gang han skal konfirmeres :)

• Liker 7
Gjest _La Femme
Skrevet

Nei? Hvorfor i all verden skal han få pengene? Her var det snakk om å gi bunad eller ei. Gutten takka nei! Verdien er vel ganske ubetydelig? Han fikk jo dress, så da trenger han jo ikke mer. Og kusina ville nok valgt pengene i stedet for bunad dersom det var valget - men det var det ikke.

• Liker 23
Skrevet

Nei det synes jeg ikke. Man kan ikke få tilbud om en gave, for deretter å takke nei, fordi man heller vil ha kontanter.

• Liker 14
Gjest Gjest
Skrevet

Hun fikk en bunad. Om han hadde fått 27tusen, og hun hadde solgt bunaden.. Det er vel å pisse giver i trynet.. Han fikk tilbudet og valgte dress. En bunad er dessuten et plagg man har resten av livet, han kommer til å slite en del dresser fremover... Og døtrene hennes kan arve den.

• Liker 3
Skrevet

Nei det synes jeg ikke. Han fikk selv tilbudet om bunad som han takket nei til. Det er jo ikke verdien av bunaden bestemoren ønsket å gi, men selve bunaden! Siden han fikk tilbudet, så er det ikke urettferdig i det hele tatt. :)

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg fikk bunad i gave fordi jeg ønsket det selv, og brødrene mine fikk dress og tilsvarende i penger for de ville ikke ha bunad.

Bunaden har jeg hele livet, og jeg ønsket meg den selv.

Brødrene min har kjøpt en del dresser etter at de ble konfirmert.

Det er uansett ikke noe gøy å få en bunad når man ikke har interesse av det.

Det blir som om noen skulle kjøpt en moped til meg, når jeg overhodet ikke var interessert i sånt.

En fetter av meg fikk moped, og det var noe han ønsket seg, men søstern hans fikk bunad. De fikk tilsvarende lik verdi, og dermed fikk den ene noen kr i itillegg.

Jeg kommer nok til å bli en sånn bestemor som behandler alle barnebarna mine likt, siden jeg hadde en bestemor som forskjellsbehandlet ...

Tror flere av dere får en annen låt i pipa om bestemor til deres barn kjøper bunad til 30 000 til datteren deres, og sønnen deres får en dress som han vokser ifra etter et par år.

Bunad er en investering, det er ikke en dress...

Endret av Bølle
Skrevet

Enda et bevis på at jenter er smartere.

• Liker 6
Skrevet

Kusine og fetter: har begge fått tilbud om bunad til konfirmasjon av bestemor. Jenta takket ja. Gutten takket nei. Jenta fikk bunad til 30 000 kr. Gutten fikk dress til 3000 kr. Det er 10 år til neste gang det dukker opp konfirmant blant barnebarna. Er det ikke urettferdig overfor gutten? Burde han ikke få 27000 kr inn på konto?

Jeg bare lurer på, hva om jenta også takket nei, ville gutten fått en dress til 3000, men jenta fikk en kjole på H&M til 500? Det ville vært gaven fra bestemor? :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det. Bestemor behandlet begge likt da hun tilbød begge samme gave. Man skal ikke kunne takke nei til en hyggelig gest med "jeg vil heller ha pengene".

Det blir litt som at hvis en ungdom velger å ikke konfirmere seg (kirkelig eller borgerlig) så skal ikke ungdommen få verdien av klær, selskap, og alle gavene likevel, for at det skal bli rettferdig overfor søsknene.

• Liker 4
Gjest Okusan
Skrevet

Er det ikke urettferdig overfor gutten? Burde han ikke få 27000 kr inn på konto?

Overhode ikke, og jeg ville skjemtes litt av min sønn dersom han ymtet frampå om noe sånt.

Bestemor tilbød en gave, og han takket nei. Man kan ikke kreve inn penger for en gave man ikke ville ha- bestemor ønsket jo ikke å gi begge 30000 cash, det var ikke det som var saken. En dress til 3000 kroner er heller ikke gnient tatt i betraktning av at gutten antagelig er i vokse-alder ennå.

Når så er sagt: hvis jeg var bestemor, ville jeg antagelig toppet dressen med en litt dyrere gave i tillegg, så forskjellen ikke ble så stor. Men jeg ville slett ikke følt noen forpliktelse til å sette 27000 inn på konto- og å forvente noe slikt er på grensen til smakløst.

• Liker 8
Gjest Gjest
Skrevet

Det er forskjell på en mindre gave og en stor gave. En bunad er en stor og kostbar gave. Da bør det utjevnes i forhold til resten av barneflokken/barnebarnsflokken, ellers er det helt klart urettferdig overfor denne gutten.

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg ser det er begge barnebarn heldige som har en generøs bestemor som spanderer bunad og dyr dress. Selv om differansen i pris er stor så fikk jo hver av barna det festplagget de ønsket seg, og det er jo tross alt det viktigste.

En bunad er et plagg som etter min mening har verdi ut over prisen man betaler for den: den er et identitetsmerke som forteller om hvor du kommer fra samt et plagg som kan arves nedover i familien etter henne.

Jeg sparer for eksempel til bunad for datteren min nå. Hun er jo bare seks år, så det er en stund til ennå, men jeg regner med at den kommer til å bli kostende i alle fall 30 000 + kanskje mer om prisene stige innen da. Jeg håper hun vil ha bunad, men om hun kommer som 14-åring og nekter så kommer ikke jeg til å gi henne 30 000 i pengegave. Enten får hun noe annet (og sannsynligvis billigere) eller en mindre pengegave.

Jeg synes det er en stor forskjell på å gi et spesielt plagg som for eksempel bunad og det å gi en så stor sum i cash. For noen er det kanskje pottet-pottit, men jeg skjønner bestemoren veldig godt. :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Koster bunader for jenter og gutter det samme?

Skrevet

Her var tilbudet "vil du ha bunad?", så svarer man enten ja eller nei.

Tilbudet var ikke "vil du ha bunad eller vil du ha verdien av bunaden rett inn på konto?".

To helt forskjellige tilbud.

• Liker 6
Skrevet

Jeg arvet bestemor sin bunad etter hennes død, dvs den var gratis for mine foreldre men foreldrene mine betalte ei dame for å sy den inn så den skulle passe meg, jeg vet ikke hva de betalte henne men iallefall ikke 30.000kr! Søstra mi fikk en ny bunad men jeg var så stolt over å ha arvet min så jeg har ikke tenkt på prisforskjellen før her og NÅ! Jaja, ikke så nøye, jeg kommer ikke til å kreve å få nesten 30.000kr på kontoen for dette.

At han ikke ønsket seg en bunad betyr ikke at han da fortjener å få de 27.000kr! Han takket nei, enkelt og greit.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig med flertallet. Bestemor tilbød seg å kjøpe bunad til begge, og gutten takket nei. Synd, trist, leit!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...