AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Hallo! Noen her som studerer dette / kjenner noen som studerer / vet noe om studiet eller lignende fag? Jeg syns det virker spennende, men er usikker på hva man egentlig går til når man studerer et slikt fag. På UIOs hjemmesider står det blant annet: Med avlagt BA-grad med studieretning kulturhistorie, vil du ha ulike muligheter i arbeidslivet. Tidligere kandidater fra kulturhistoriefaget er i størst grad å finne i offentlig sektor, spesielt i kommunesektor samt i statsforvaltning og underliggende etater. Blant arbeidsoppgaver for kandidater som har vært ute i arbeidslivet noen få år, finner du kulturadministrasjon, arkivarbeid, undervisning/opplæring, service-/publikumsarbeid, saksbehandling og annet kontoradministrativt arbeid, journalistikk-/redaksjonsarbeid og informasjonsarbeid. I offentlig sektor brukes stillingsbetegnelser som førstesekretær, konsulent, førstekonsulent og rådgiver. Etter endt bachelorgrad kan du blant annet søke på stillinger med betegnelsen konsulent. Førstekonsulentstillinger krever ofte at du har en mastergrad. I privat sektor brukes det andre typer stillingsbetegnelser. Les gjerne stillingsannonser og relevante arbeidsgiveres nettsider for å finne ut hvilke stillingsbetegnelser de benytter og hvilken kompetanse de etterspør. Som ung og nyutdannet må du regne med at det kan ta tid før du finner ”din rette hylle”; din arbeidserfaring, personlige egenskaper og ambisjoner vil være like avgjørende som utdanningen. Jobbmuligheter kan også til en viss grad være styrt av hvilken hvilke fordypningsfag og støttefag du velger, siden ulike bransjer og yrker etterspør ulike kompetanser. Kravet til kompetansenivå varierer, og det kan være greit å kjenne til at arbeidsgivere innen f.eks. statsforvaltning og kunnskapsorganisasjoner primært ansetter kandidater med høyere grad. Det vil være til hjelp for deg ved overgangen til arbeidslivet om du før endt utdanning begynner å tenke på hva du ønsker å jobbe med, og forbereder deg på jobbsøkingsprosessen. Dette virker jo veldig diffust. Er det bare en "snill" måte å si til studentene at det er enormt vanskelig å få jobb, eller at man ikke kan få brukt sin kompetanse i jobben? Jeg reagerer spesielt på utsagnet om at det som ung nyutdannet kan ta tid før man "finner sin hylle" osv. Hjelp mottas med mange takk!
Lista Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Hallo! Noen her som studerer dette / kjenner noen som studerer / vet noe om studiet eller lignende fag? Jeg syns det virker spennende, men er usikker på hva man egentlig går til når man studerer et slikt fag. På UIOs hjemmesider står det blant annet: Dette virker jo veldig diffust. Er det bare en "snill" måte å si til studentene at det er enormt vanskelig å få jobb, eller at man ikke kan få brukt sin kompetanse i jobben? Jeg reagerer spesielt på utsagnet om at det som ung nyutdannet kan ta tid før man "finner sin hylle" osv. Hjelp mottas med mange takk! Tror du traff spikeren på hodet der, gitt. Spør du meg høres det ut som bortkasta tid og penger å ta en slik bachelor. Mange av de jobbene som blir lista opp i den beskrivelsen kan hvem som helst gjøre. 1
Ellsworth Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 Er det bare en "snill" måte å si til studentene at det er enormt vanskelig å få jobb Bingo. Bli heller lærer (språk og/eller realfag), ingeniør, sykepleier, tannlege eller siviløkonom.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #4 Skrevet 4. mai 2012 Ah, HF. Til TS; tror nok det blir vanskelig å få jobb, ja. Men studiet høres veldig spennende ut! Kan du tenke deg å jobbe som lærer på vgs i kunst og kulturhistorie, historie og filosofi e.l. og er innstilt på å ta litt pedagogikk i tillegg, hadde jeg gått for det!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #5 Skrevet 4. mai 2012 Takk for svar alle sammen Det var det jeg "fryktet", ja. Kunne godt tenke meg å jobbe som lærer både i språkfag og i kunsthistorie eller filosofi, så kanskje jeg skal utforske det litt nærmere. Studiet virker perfekt for meg, men jobb må man jo også ha!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå