Gå til innhold

Hvordan regne ut hvor mye man kan få i lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det riktig som mange sier: 3 ganger din faste inntekt + 8 ganger BSU- beløpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 ganger BSU-beløp har jeg aldri hørt om. Men det er lettere å få lån med en BSU-konto, uten tvil!

De fleste banker regner vel nå 2-2,5 ganger inntekt og ikke tre-gangen, pga større økonomisk usikkerhet rundtom. Men Sparebank 1 er ikke så vanskelige å ha med å gjøre, ikke her jeg bor, ihvertfall. Be om et møte med banken, still opp godt forberedt, med budsjettet klart som viser hva du har å betjene et lån med, så ordner det seg nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at man får låne 3 ganger inntekt + 8 ganger BSU-konto. De færreste banker låner ut 3 ganger inntekten, for som regel er det 2 og noen steder 2 1/2.

Har hørt om noen som fikk 3 ganger inntekten, da bankene omtrent hev lån etter folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri hørt om 8xBSU.

3xinntekt er ikke noe problem, i alle fall. DnB har en låneevnekalkulator her, og når jeg taster inn mine/våre tall får jeg låneevne langt over 3xinntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3x inntekten er en tommelfingerregler de brukte i "gamledager" og som merkelig nok finanstilsynet enda henger ved. Men dette brukes aldri i realiteten av bankene.

Det som teller er inntekter minus utgifter (bankene bruker standardsatser utarbeidet av SIFO på utgiftene). Har man bil, hus, forsørgeransvar, andre lån etc så tas dette med i beregningen. Det beste er å ta kontakt med en bank å høre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...