Gå til innhold

Er den virkelig gammel nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er en hund virkelig gammel?

Har en stor hund. 50 kilo. Den er 8 år. Rasen blir ca 10-12 år.

Den er litt stiv,og har vondt i hoft. Spes. i kulde. Ser øynene henger litt. Litt rufsete i pelsen.

Ikke så sprek lenger.

Føler hunden seg gammel selv? Hva kan jeg forvente meg av vanlig plager?

Er 8 år veldig gammelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8 år er ikke veldig gammelt, men det er mer for en stor hund enn for en mellomstor. Hunden virker til å ha tegn på alderdom, men det betyr ikke at den ikke kan ha det bra. Vanlige plager er vel forkalkning i ryggen, slitte tenner, og problemer med nyrene. La hunden få så mye vann den ønsker, ta den ut ofte (det er ikke alltid blæren holder like lenge), og gi den seniorfôr fra dyrlegen.

En generell sjekk hos dyrlegen kan også være lurt, de kan finne ting tidlig og starte behanding som kan gi hunden godt år eller to ekstra. Min gamle katt hadde forkalkning i ryggen, og fikk flere gode år ekstra når vi fant en smertestillende medisin hun kunne ha daglig. Uten den hadde vi vært nødt til å avlive henne to-tre år tidligere.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kommer helt an på rasen. For en Grand Danois er veldig gammelt. For min Basset Hound er 10 år veldig gammelt, men for de små myndene er ikke engang 12 år gammelt.

Det kommer også an på individet selvfølgelig.

Hunden merker jo at den ikke er like sprek lenger. Spesielt store og tunge raser kan få problemer med leddene så jeg bruker kosttilskudd og olje i tillegg. Alt henger litt mer som på oss mennesker.

Jeg synes det er bra at hunder får lov å bli naturlig gamle. De skal få lov å tusle rundt og fremdeles nyte livet og ha det godt. Gå turer som er tilpasset hunden og ikke forvent så mye som før.

Man kan få gamle hunder som blir litt surrete i hodet, og plutselig glemmer seg og tisser inne, og hørsel og synet kan bli nedsatt. Dette må vi huske på slik at vi ikke skjenner eller bebreider hunden for det.

Litt høyere utgifter KAN det i noen tilfeller bli pga plager den kan få, eller en ekstra tur til vet. Tenner må sjekkes og kanskje trekkes osv. Fòret kan også bli litt dyrere når man går over til seniorfòr.

Uansett - det er helt normalt for hunder å bli gamle og grå. La pensjonisttilværelsen dens bli det aller beste du kan gi den :-)

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på rasen. For en Grand Danois er veldig gammelt. For min Basset Hound er 10 år veldig gammelt, men for de små myndene er ikke engang 12 år gammelt.

Det kommer også an på individet selvfølgelig.

Hunden merker jo at den ikke er like sprek lenger. Spesielt store og tunge raser kan få problemer med leddene så jeg bruker kosttilskudd og olje i tillegg. Alt henger litt mer som på oss mennesker.

Jeg synes det er bra at hunder får lov å bli naturlig gamle. De skal få lov å tusle rundt og fremdeles nyte livet og ha det godt. Gå turer som er tilpasset hunden og ikke forvent så mye som før.

Man kan få gamle hunder som blir litt surrete i hodet, og plutselig glemmer seg og tisser inne, og hørsel og synet kan bli nedsatt. Dette må vi huske på slik at vi ikke skjenner eller bebreider hunden for det.

Litt høyere utgifter KAN det i noen tilfeller bli pga plager den kan få, eller en ekstra tur til vet. Tenner må sjekkes og kanskje trekkes osv. Fòret kan også bli litt dyrere når man går over til seniorfòr.

Uansett - det er helt normalt for hunder å bli gamle og grå. La pensjonisttilværelsen dens bli det aller beste du kan gi den :-)

Gjennomsnittsalder på en grand danois er faktisk 11 år... Tidligere ble de gjerne ikke så gamle pga magedreining. Folk var for dårlig informerte om hvordan man skulle ungå det. Jeg er på min 3 gd nå og samtlige har blitt over 10 år! Godfrøkna mi nå er 12 og still going strong :rodmer:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gjennomsnittsalder på en grand danois er faktisk 11 år... Tidligere ble de gjerne ikke så gamle pga magedreining. Folk var for dårlig informerte om hvordan man skulle ungå det. Jeg er på min 3 gd nå og samtlige har blitt over 10 år! Godfrøkna mi nå er 12 og still going strong :rodmer:

Da beklager jeg feilinformering :-). Jeg tok utgangspunkt i den dokumentasjonen gjort i Sverige av veterinærer og forsikringsselskap om jeg husker rett. Den ble gjort for noen år siden. Jeg har heller ikke hatt gleden av å møte så veldig mange GD dessverre, og særlig hvis gjennomsnittsalderen er hele 11 år så har jeg vært uheldig i møte med GD folk.

Men så hyggelig at de har en høyere gjennomsnittsalder da - ingenting er jo bedre. Når ble denne 11 år? Jeg har 3 venner som har GD og 2 som driver oppdrett, og de sier at 7 år er gjennomsnittsalderen, så nå blir jeg forvirret :-)Har det også forbedret seg i forhold til hjertet?

Men, mener du nå at en GD på 8 år ikke er å regne som en gammel hund? Bare nysgjerrig - opplys meg :-).

Endret av Portvinpiken
AnonymBruker
Skrevet

Er 8 år gammelt for en schafer? Dobbermann? Rottweiler?

Skrevet

Er 8 år gammelt for en schafer? Dobbermann? Rottweiler?

Man begynner å bli gammel, men disse rasene kan godt leve til de er 12 og enda eldre (forutsatt at de ikke har sterk HD eller andre arvelige sykdommer i stor grad).

Skrevet

Det er jo veldig individuelt. Noen hunder er veldig gamle ved seks-sju års alder, andre først når de er 14-15. Store hunder blir gjerne eldre før, men familien min hadde en golden som ble 14, og han viste ikke skikkelige aldringstegn før et halvt års tid før han døde.

AnonymBruker
Skrevet

Da beklager jeg feilinformering :-). Jeg tok utgangspunkt i den dokumentasjonen gjort i Sverige av veterinærer og forsikringsselskap om jeg husker rett. Den ble gjort for noen år siden. Jeg har heller ikke hatt gleden av å møte så veldig mange GD dessverre, og særlig hvis gjennomsnittsalderen er hele 11 år så har jeg vært uheldig i møte med GD folk.

Men så hyggelig at de har en høyere gjennomsnittsalder da - ingenting er jo bedre. Når ble denne 11 år? Jeg har 3 venner som har GD og 2 som driver oppdrett, og de sier at 7 år er gjennomsnittsalderen, så nå blir jeg forvirret :-)Har det også forbedret seg i forhold til hjertet?

Men, mener du nå at en GD på 8 år ikke er å regne som en gammel hund? Bare nysgjerrig - opplys meg :-).

Ang Gd så finnes det ikke så veldig mange i norge . ca 700 om jeg husker rett :)

Gigant raser får ofte problem med voksende hjerte når de begynner å bli gamle. Det er noe de kan leve med alt fra mnd til år. Det fordrer så klart hjertemedisin. For å unngå dette er det viktig at hunder er i god fysisk form. Og da prater jeg ikke om turer i band. Veldig mange trekker dekk med hundene sine , samt daglige lange turer på fjellet osv. Løs da vel og merke. En by grandis vil kanskje ikke ha samme forutsettning for å bli like gammel, da den ikke vil få samme type mosjon. Så kommer det jo ann på gener osv også da. En GD på 8 år vil jeg si er aldrende, ikke gammel.

For noen år siden var gjennomsnittsalderen på GD 5-6 år, ting forandrer seg ettersom avlen blir bedre, folk blir mer informert osv.

Hvorfor dine oppdrettervenner mener at gjennomsnittsalderen er 7 år kan jeg desverre ikke svare på, men vil anta at det har med magedreiningstatiskken. Noe som igjen lett kan ungås ved informering og opplæring fra oppdretter.

Det blir feil å si at en GD er gammel som 8 åring fordi at noen individer har eiere som ikke passer på at hunden holder seg i ro når den skal. Unngår en magedreining og holder hunden i fysisk god form er gjennomsnittsalderen 11 år!

Ang magedreining kan jeg ikke få si det nok: Hunden skal ha 1 times hvile etter tur, før den får mat. 3 timers hvile etter mat. Hunden skal spise i skulderhøyde!!!

Jo eldre hunden bli, jo større sjangs for magedreining.

Hunden bør få "godiser i form av griseører osv rett etter mat når hunden skal hvile uansett.

Vet om andre GD som mistet livet etter Godis i hagen!!!

Grandiser er ikke for alle....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...