AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Jeg steker ofte maten i olje på panna, smør er ikke et alternativ. Men har funnet ut at f.eks rapsolje har vel 900 ckal per 100 gram. Er ikke det ekstremt mye da? Vet ikke selv hvor mye olje jeg har i panna og har ikke noe å måke med, men jeg vil tru det er mer enn 100 ml, da det er et litt tykkt lag da det det jeg liker og er bare blitt en vane når jeg tømmer opp i. Men hvor mye har det å si? Mesteparten av oljen ligger jo i panna når jeg er ferdig, men noe må vel gå inn i maten? Men hvor mye er det? Er det så mye må at det er et problem om man vil litt ned i vekt?
Nevian Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 (endret) Har ikke satt meg inn i det, men tror fordelen med olje generelt at det ikke innebærer mettet fett, bare umettet. Også er vel rapsolje en av de bedre oljene ettersom det takler varmepåvirkningen under steking uten å miste sine gode egenskaper. Det som irriterer meg med steking i olje er at det spretter så jævlig... Endret 3. mai 2012 av Nevian 1
Gjest Marmot Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 (endret) 100 ml er ikke det samme som 100 gram for olje, det er bare vann og væsker med samme konsistens som vann du kan regne sånn. Men 1 ss rapsolje inneholde ca 120 kcal, så det blir jo en god del likevel om du har så mye som du beskriver. Om du teller kcal skal du regne den mengden olje du bruker som spist. Jeg hadde i hvert fall vært forsiktig med oljebruken om jeg var deg, høres ut som du bruker veldig mye. Endret 3. mai 2012 av Marmot
Gjest Armule Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 Har ikke satt meg inn i det, men tror fordelen med olje generelt at det ikke innebærer mettet fett, bare umettet. Også er vel rapsolje en av de bedre oljene ettersom det takler varmepåvirkningen under steking uten å miste sine gode egenskaper. Det som irriterer meg med steking i olje er at det spretter så jævlig... Sjelden jeg opplever spretting, men de gangene det skjer har det kommet litt vann i panna eller den ikke var godt nok tørka.
koffein Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Det kan fort bli noen ekstra hundre kalorier av olje i stekepannen, ja. Anbefaler deg og enten måle opp oljen på forhånd slik at du har oversikt (for eksempel en spiseskje, som er rundt 120 kcal), eller å kjøpe en boks Fry Light 1 cal, en olje som sprayes på stekepannen med 1 kalori per spray. Bruker den selv når jeg er på diett.
Gjest _La Femme Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Ikke tenk så mye over det. De fleste oljer er sunne oljer med fettsyrer som du trenger (olivenolje, rapsolje, solsikkeolje..). Som du sier selv ligger mestparten av olja igjen i panna etter steking - de færreste matretter trekker til seg massevis av olje. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå