Gå til innhold

Skal studere igjen til høsten

bollasnusk

Anbefalte innlegg

For snart to år siden mistet jeg noen i min nærmeste familie som sto meg veldig,veldig nært. Å miste denne personen knuste meg helt og det har tatt tid å bygge meg opp igjen og jeg er fortsatt i prosessen. Når denne personen døde, var jeg nettopp begynt å studere. Men etter en stund måtte jeg slutte, jeg klarte rett og slett ikke. Så jeg flytta hjem, til det trygge og kjente. Det smarteste valget jeg har tatt! Å være lamme det kjente og kjære har bygd meg opp, jeg har samlet krefter og jeg føler jeg snart er klar for verden igjen.

Til høsten flytter jeg til en by,ca 2 timer unna hjemstedet mitt med båt. Dette er en ok distanse, for en som er så hjemmekjær som meg. Jeg gleder meg så klart, men kjenner jeg gruer meg til noe og. Jeg blir sannsynligvis å flytte i en hybel/leilighet for meg selv og bo alene. Alene.. det gruer jeg meg veldig til. Å være alene,lage middag alene og kanskje kjenne på ensomheten? I de siste årene har jeg vært lite alene og det er godt. Når jeg flytter,blir jeg nok en del alene. Og så å bli kjent med nye mennesker. Jeg har etter disse to årene blitt litt mer innesluttet,litt mer stille og har vanskelighet med å åpne meg for folk. Så jeg er litt redd for å bli ensom og venneløs, selv om jeg er person som liker å treffe folk. Heldigvis har jeg en del interesser, som hund,fotografering,fotball,går på ski/slalom og trene. Selv om noe av dette ikke har vært prioritert de to siste årene. Også er jeg redd for å ikke klare studiene, at hodet mitt blir å være en annen plass. Er kanskje redd for å gape over mye. Vil gjerne finne min studieteknikk og finne noen jeg kan studere sammen med,slik at dette blir lettere. Heldigvis har Jeg har også en god venninne i denne byen,så dette gleder jeg meg til.

Kanskje noen har vært i denne situasjon, og vil gi litt råd og kanskje støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tips:

- bli med på fadderuka

- bli med i studentorganisasjoner innen det du er interessert i

- meld deg opp i kurs i studieteknikk. Mange skoler tilbyr det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts, jeg vil bare gi deg en :klemmer: og si at jeg synes det er kjempeflott at du våger deg ut i verden igjen etter en tøff periode :blomst:

Kanskje du kan prøve å lage et lite "prosjekt" av det å flytte og gjøre det om til noe positivt og spennende i stedet for noe du bare gruer deg til? I tillegg til å prøve å bli kjent med andre på det nye stedet kan du jo finne på noe hyggelig du kan gjøre på kveldene når du ikke har annet planlagt :) Prøv å tenk litt på at det å være alene i blant ikke nødvendigvis betyr det samme som at du er ensom - det kan også være godt å være i sitt eget selskap. Lag det koselig i leiligheten, lær deg å lage forskjellig matretter, driv med hobbyer, les, gå turer og utforsk og ta bilder av området du bor i, meld deg på kurs osv. osv.

Kanskje det er muligheter for at du kan få noe oppfølging på studieplassen via veileder mtp. det du gruer deg for?

Håper du finner ut av dette og at du får en fin studieopplevelse :klemmer:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...