Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er bedt i konfirmasjon.

Gleder meg til det. Jeg må reise et godt stykke med tog,og ta taxi det siste stykket,siden det ikke går buss uti huttiheiti når toget kommer inn.

Ordnet fint kort med penger til konfirmanten. Kjøpt med noe pent til dagen.

Det er ikke hotell på plassen der de bor,men vet det er sjøboder og få leid. Ringte faren for å be om navn på eier,så jeg kunne ringe.

Samtidig spurte jeg om når jeg måtte dra derfra om morgenen for å rekke kirken.

Fikk ikke noe svar,og han var unnvikende på alt.

Via masse omveier og telefoner fikk jeg høre: Det er ikke konfirmasjon i tradisjonell stil.

Ikke kirken,ikke humanistisk. De skal bare ha selskap for "konfirmanten"

Jeg er sint. Hadde det ikke vært for at jeg sa ja takk, så hadde jeg ikke reist

Ber man til konfirmasjon, sender ut kort med tidsfrist for svar om man ikke skal konfirmeres?

Syns det er stor forskjell på selskap og en konfirmasjon.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du føler deg lurt og er snurt fordi det er et selskap for konfirmanten, men ikke konfirmasjon i en kirke? :lete:

• Liker 5
Skrevet

Vil du ikke feire vedkommende uansett?

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet. Det var vel invitasjon til SELSKAP du fikk og takket ja til i utgangspunktet? :)

Jeg hadde ikke hatt noe i mot det. Hvis man ønsker å feire en konfirmant så er det vel nettopp fordi man også respekterer valg om sermoni/ikke sermoni. Du kan jo fortsatt ha dine meninger om valget, men jeg ser ingen grunn til å lage dårlig stemning, det blir barnslig.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet. Det var vel invitasjon til SELSKAP du fikk og takket ja til i utgangspunktet? :)

Jeg hadde ikke hatt noe i mot det. Hvis man ønsker å feire en konfirmant så er det vel nettopp fordi man også respekterer valg om sermoni/ikke sermoni. Du kan jo fortsatt ha dine meninger om valget, men jeg ser ingen grunn til å lage dårlig stemning, det blir barnslig.

Ingen er konfirmant uten at det er en konfirmasjon inne i bildet. Kirkelig eller humanetisk eller borgelig og hva nå enn man kan velge seg. Slik jeg forstår TS er det kun et selskap det er snakk om. Og kun det.

Det burde heller vert invitert til et selskap for ungdommen.

Om TS har grunn til å føle seg lurt kan jo diskuteres.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

konfirm|an't m1 person som skal konfirmeres

Ordbok

Det er ingen konfirmasjon, så dermed, så er det ingen konfirmant.

• Liker 3
Skrevet

Synes det er litt merkelig at de ikke bare informerte om dette i innbydelsen, så hadde folk sluppet å oppleve at de skjuler det.

Synes valget om å ikke ha noen sermoni er greit, hvis ungdommen ikke føler det naturlig å gå hverken i kirka eller til human-etisk forbund. Forstår også ønske om å ha fest til tross for dette, alle andre har jo. Men på den andre siden hadde jeg nok lagt mindre i gave til et sånt selskap, for andre ungdommer har jo gjort en innsats og deltatt på konfirmasjonsundervisning for å "fortjene" det. Kommer også ann på om ungdommen har valgt dette fordi det er enkelt, eller om det er et reflektert valg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo som å bli bedt i bryllup og så oppdage at paret ikke har giftet seg men bare ville ha en fest for å "feire kjærligheten". Jeg hadde også følt meg lurt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Her er det tatt et valg om at det ikke skal være konfirmasjon. Hverken borgelig eller kirkelig.

Ingen konfirmasjon.

De har bedt inn til selskap. Syns det utgjør en stor forskjell. De som velger å la seg konfirmere,har også tatt et standpunkt,de har hatt forbredelser osv.

Så hvofor de inviterer? For at det er hos alle andre? Dårlig argument.

De inviterer mange, på lik linje om det skulle vært konfirmant.

Syns faktisk sw burde informert gjestene om dette. Eks. xxxxxx har valgy å ikke la seg konfirrmere, men vi vil alikavel lage et selskap. Som et symbol på at xxx går inn i de "voksnes rekker.

Eller: xxx xxxxxx har valgt å ikke la seg konfirmere,men vil ha masse penger uansett,sååå vi inviterer til kake og kaffe.

Grunnen til at jeg skriver kake og kaffe, er at jeg tok en tlf etter førte innlegg. Da fikk jeg vite at det ble kaker og kaffe pga det ikke var konfirmasjon.

Svært få av gjester vet ikke om dette. Synd at togbilletten allerede er betalt.

Og det at jeg føler meg lurt....selskapet er jo etter konfirmasjonen. Syns det er stas med konfirmanter i kirken eller andre plasser.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner deg godt, TS. Det var snakk om at nevøen min skulle velge det samme, dvs ingen konfirmasjon, men et selskap likevel. I mine øyne blir det kunstig, og kun en unnskyldning for at ungdommen skal få de gavene han ellers ville gått glipp av. Konfirmasjon er en tradisjon, og i gamle dager sto man faktisk på egne ben etter denne. Så en "blir voksen"-fest passer strengt tatt senere, i det minste til myndighetsdagen. Svært få (heldigvis) 14-15-åringer som bli voksne.

• Liker 1
Skrevet

I min familie er det faktisk vanlig med slike fester. Skjønner ikke hva som er problemet med det. De feirer på samme måte som alle andre en overgang fra liten til stor.

Skrevet

I min familie er det faktisk vanlig med slike fester. Skjønner ikke hva som er problemet med det. De feirer på samme måte som alle andre en overgang fra liten til stor.

Jeg ser heller ikke problemet med en slik overgangsfest. Slik jeg ser det, så er det ikke der problemet ligger, men at de har blitt invitert til konfirmasjon, noe som ikke er det som ligger til grunn for arrangementet. Jeg hadde også følt meg lurt, selv om jeg hadde vært mer happy av en slik fest enn en konfirmasjon. Folk må lære seg å si ting som de er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er bedt dit for og feire vedkommende ikke tradisjoner. hvordan de velger er jo ikke noe du har noe med, du skal dit for og feire en person.

Snakk om egoisme.

Gjest Eurodice
Skrevet

Du er bedt dit for og feire vedkommende ikke tradisjoner. hvordan de velger er jo ikke noe du har noe med, du skal dit for og feire en person.

Snakk om egoisme.

Hva er det som skal feires? At den unge har fylt 15 år, hvis det skal være årsaken?

AnonymBruker
Skrevet

Eller: xxx xxxxxx har valgt å ikke la seg konfirmere,men vil ha masse penger uansett,sååå vi inviterer til kake og kaffe.

Synes du det er bedre med dette da:

xxx xxxx har valgt å konfirmere seg kirkelig, til tross for at han ikke tror på Gud eller bryr seg om kirken, men alle andre gjør det og han får mer penger av venner av familie på denne måten, såååå vi inviterer til selskap for å feire grådigheten likevel.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde faktisk følt meg ført bak lyset. Å invitere til en konfirmasjon som ikke er en konfirmasjon, blir som å invitere til et bryllup uten at noen har giftet seg.

Det er forsåvidt helt realt at man vil feire ungdommen(Selv om jeg ikke helt forstår hva man feirer. Det er jo hverken bursdag eller noe annet.)Men da får man være ærlige om det.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Synes du det er bedre med dette da:

xxx xxxx har valgt å konfirmere seg kirkelig, til tross for at han ikke tror på Gud eller bryr seg om kirken, men alle andre gjør det og han får mer penger av venner av familie på denne måten, såååå vi inviterer til selskap for å feire grådigheten likevel.

Det kan da like gjerne være den underliggende grunnen til borgerlige "konfirmanter".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan da like gjerne være den underliggende grunnen til borgerlige "konfirmanter".

Selvsagt, jeg valgte å bare vinkle det fra den ene siden, men kunne like gjerne brukt borgelig. Poenget var at TS synes å mislike denne festen fordi hun mistenker at det kun er pga pengene. En realitetssjekk burde si henne at det er motivasjonen til de aller fleste konfirmanter for å holde selskap.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt, jeg valgte å bare vinkle det fra den ene siden, men kunne like gjerne brukt borgelig. Poenget var at TS synes å mislike denne festen fordi hun mistenker at det kun er pga pengene. En realitetssjekk burde si henne at det er motivasjonen til de aller fleste konfirmanter for å holde selskap.

Det er det jo selvfølgelig for de fleste, men i motsetning til denne ungdommen, må kirke og humanetiker konfirmanter "jobbe" litt for pengene.

Her kommer både selskap og gaver trillende, uten at han har deltatt på så mye som et møte. :tristbla:

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Ts her.

Her er det tatt et valg om at det ikke skal være konfirmasjon. Hverken borgelig eller kirkelig.

Ingen konfirmasjon.

De har bedt inn til selskap. Syns det utgjør en stor forskjell. De som velger å la seg konfirmere,har også tatt et standpunkt,de har hatt forbredelser osv.

Så hvofor de inviterer? For at det er hos alle andre? Dårlig argument.

De inviterer mange, på lik linje om det skulle vært konfirmant.

Syns faktisk sw burde informert gjestene om dette. Eks. xxxxxx har valgy å ikke la seg konfirrmere, men vi vil alikavel lage et selskap. Som et symbol på at xxx går inn i de "voksnes rekker.

Grunnen til at jeg skriver kake og kaffe, er at jeg tok en tlf etter førte innlegg. Da fikk jeg vite at det ble kaker og kaffe pga det ikke var konfirmasjon.

Svært få av gjester vet ikke om dette. Synd at togbilletten allerede er betalt.

Og det at jeg føler meg lurt....selskapet er jo etter konfirmasjonen. Syns det er stas med konfirmanter i kirken eller andre plasser.

Herrefred bli voksen.. det er da for f... ikke for DIN skyld at de gjør dette! Om seremonisvadaet rundt er det viktigste for deg så er det vel i sannhet slik at du driter i ungen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...