TheSgirl Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 DET er noe jeg kunne virkelig ha tenkt meg og gjort ved siden av evt. noe studier nå til høsten eller på nyåret. Men er det noe vanskeligere å få seg jobb på en bokhandel enn andre butikker? Forstår at og ha interesse for bøker og litteratur er vel en stor fordel,og det har jeg mer enn nok av,men vil de være på utkikk etter noe mere,noe spesiell utdanning eller div? Kanskje noen her inne som er så heldig å få jobbe i en bokhandel som vet?
Gjest O___o Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 det varierer VELDIG. små ikke-kjedebutikker stiller nok noe høyere krav til kunnskap om litteratur enn hva kjedebutikker gjør. for kjedebutikkene handler det som oftest om at du kan jobbe på de tidspunktene ingen andre ønsker å jobbe. ( kveld, helg, ferier, helligdager ol. )
Arlea Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 Jeg jobber i bokhandel ved siden av studiene. Det varierer nok veldig, både etter beliggenheten på butikken og hvordan daglig leder velger å drive den. Det er relativt vanlig i den bransjen å ikke utlyse deltidsstillinger i det hele tatt fordi en bekjent av en medarbeider får jobben istedet. Det er også relativt populært som deltidsjobb. Igjen så kommer det jo an på hvor butikken ligger, men min butikk i en studieby fikk over 200 søkere til en stilling. I utgangspunktet er det vel ikke så nødvendig med noen spesiell utdanning til en deltidsstilling uten spesielt ansvar, men er det flere søkere vil de med erfaring og evt. litteraturstudier eller fagbrev stille mye sterkere. Det har også litt med størrelsen på butikkene å gjøre. I enkelte bokhandlere blir man ansatt i èn avdeling, og da vil kunnskap om det være ekstra relevant. 1
TheSgirl Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2012 det varierer VELDIG. små ikke-kjedebutikker stiller nok noe høyere krav til kunnskap om litteratur enn hva kjedebutikker gjør. for kjedebutikkene handler det som oftest om at du kan jobbe på de tidspunktene ingen andre ønsker å jobbe. ( kveld, helg, ferier, helligdager ol. ) Sant nok. Dit jeg skal flytte er det vel stort sett bare kjedebutikker da,om det ikke finnes en bortgjemt perle ett sted
TheSgirl Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2012 Jeg jobber i bokhandel ved siden av studiene. Det varierer nok veldig, både etter beliggenheten på butikken og hvordan daglig leder velger å drive den. Det er relativt vanlig i den bransjen å ikke utlyse deltidsstillinger i det hele tatt fordi en bekjent av en medarbeider får jobben istedet. Det er også relativt populært som deltidsjobb. Igjen så kommer det jo an på hvor butikken ligger, men min butikk i en studieby fikk over 200 søkere til en stilling. I utgangspunktet er det vel ikke så nødvendig med noen spesiell utdanning til en deltidsstilling uten spesielt ansvar, men er det flere søkere vil de med erfaring og evt. litteraturstudier eller fagbrev stille mye sterkere. Det har også litt med størrelsen på butikkene å gjøre. I enkelte bokhandlere blir man ansatt i èn avdeling, og da vil kunnskap om det være ekstra relevant. Så da bør jeg vel få skrevet ut en litt generell søknad og ta med cven min og bare møte opp og spørre om noen skulle trenge meg da? Funket jo sist jeg skulle ha meg jobb,så kanskje det gjør det nå også For det er iallefall sinnsykt lite ledig stillinger utlyst når det kommer til bokhandlere,så der har du nok rett i at det er mye bekjentskaper som får seg jobber.. Som i mange andre yrker det da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå