AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Heisann, Jeg har resept på et produkt som heter Pregnyl. Dette kommer i 5000 IU per ampull og er beregnet til engangsbruk, selv om produsenten anbefaler doseringer på 1000 IU flere ganger i uken. Fastlegen min anbefalte å dele det opp i flere doser slik pakningen sier, men han forklarte ikke hvordan. Jeg har gjort litt undersøkelser og funnet ut at det jeg trenger er bakteriostatisk vann og sterile glasshetter for å blande ut dette i passelige doser og for lagring i kjøleskap. Problemet er at apoteket ikke kunne hjelpe meg med sterile glasshetter og bakteriostatisk vann visste de ikke engang hva var. De har sterilt vann, men jeg tror ikke det passer til lagring. Noen som vet hvor jeg eventuelt kan få tak i disse produktene og om det i det hele tatt er mulig? Takk!
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Hm...tricky. Kommer ikke på noe annet tips enn at du kan spørre en farmasøyt på apoteket om de kan blande det ut til deg?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 Hm...tricky. Kommer ikke på noe annet tips enn at du kan spørre en farmasøyt på apoteket om de kan blande det ut til deg? Snakket med farmasøyt i dag og hun var ganske rådvill selv. Det er ikke noe problem for meg å blande det ut og jeg har alt tatt en dose som egentlig var litt for stor. For å blande ut 5000 IE i mindre doser, så trenger jeg et sterilt hetteglass og bakteriostatisk vann. Jeg kan greie meg kun med bakteriostatisk vann og lagre innholdet ferdig i sprøyter, men det beste er en steril glasshette. Det ser desverre ikke ut til at jeg får tak i det her til lands.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 Du trekker bare opp det du trenger hver gang, og lar resten oppbevares i pakningen. Verre er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Du trekker bare opp det du trenger hver gang, og lar resten oppbevares i pakningen. Verre er det ikke. Vet du hva du snakker om egentlig? For da vil jeg gjerne at du forklarer meg hvordan jeg gjør det. Å oppbevare det i "pakningen" som du kaller det er umulig ettersom det kommer i to glassampuller, en med sterilt vann og en med pulver. Disse må toppen knekkes av på og er ikke noe man kan lagre det i. Et alternativ er å fordele 5000 IU (hele dosen) på 5 ulike sprøyter og lagre de kjølig, men ettersom det ikke er bakteriostatisk vann, men sterilt vann, så er sannsynligheten veldig stor for at det utvikler seg bakterier og man risikerer at pregnylen taper seg og også øker risikoen for infeksjoner. Men om du vet noe jeg ikke vet, så setter jeg pris på om du forteller meg det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #6 Skrevet 4. mai 2012 Selvfølgelig vet jeg hva jeg snakker om, men det gjør ikke du. For sterilt vann er nemlig det, sterilt. Dvs at det ikke er bakterier i vannet, annet enn de du tilfører i blandeprosessen. Og med mindre du kan utføre en aseptisk blandeprosedyre, så skal egentlig ikke væsken gis annet enn umiddelbart, og derfor er ampullen du har fått beregnet på engangsbruk. Det er også forskjellig når det gis 5000 IE i en engangsdose og nå det gis 1000 IE, dette doserer legen. Men siden du har tenkt å forkaste legens anbefaling og føle en produsentanbefaling jeg ikke er sikker på om du forstår, uten å kjøpe korrekt antall ampuller, så blander du, og trekker ut det du trenger hver gang framfor å dele i ulike sprøyter. Men det er en dårlig ide, egentlig bør du trekke ut det du trenger og kaste resten. Jeg gjør dette på jobb hver dag, du er tydligvis clueless, så gi f i å være frekk når folk forteller deg hva du skal gjøre. 1
Loretta_85 Skrevet 4. mai 2012 #7 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Selvfølgelig vet jeg hva jeg snakker om, men det gjør ikke du. For sterilt vann er nemlig det, sterilt. Dvs at det ikke er bakterier i vannet, annet enn de du tilfører i blandeprosessen. Og med mindre du kan utføre en aseptisk blandeprosedyre, så skal egentlig ikke væsken gis annet enn umiddelbart, og derfor er ampullen du har fått beregnet på engangsbruk. Det er også forskjellig når det gis 5000 IE i en engangsdose og nå det gis 1000 IE, dette doserer legen. Men siden du har tenkt å forkaste legens anbefaling og føle en produsentanbefaling jeg ikke er sikker på om du forstår, uten å kjøpe korrekt antall ampuller, så blander du, og trekker ut det du trenger hver gang framfor å dele i ulike sprøyter. Men det er en dårlig ide, egentlig bør du trekke ut det du trenger og kaste resten. Jeg gjør dette på jobb hver dag, du er tydligvis clueless, så gi f i å være frekk når folk forteller deg hva du skal gjøre. Det er ikke nødvendig å svare så frekt! Hvis du vet hva TS bør gjøre kan du forklare det på en ordentlig måte, uten å angripe! Vet ikke hvordan det kan gjøres dessverre, TS. Hva er egentlig forskjellen på sterilt og bakteriostatisk vann? Begge typer er vel "rene", dvs uten bakterier, så lenge pakningen er ubrutt. Vil eventuelle bakterier dø i det bakteriostatiske vannet? Leser dessuten i felleskatalogen at pulveret blandes med sterilt saltvann. Er du sikker på at du kan bruke andre typer vann til utblanding? Edit: Leste på nett at bakteriostatisk vann kun fås på resept. Kanskje du må spørre legen din? Endret 4. mai 2012 av Loretta_85
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 Selvfølgelig vet jeg hva jeg snakker om, men det gjør ikke du. For sterilt vann er nemlig det, sterilt. Dvs at det ikke er bakterier i vannet, annet enn de du tilfører i blandeprosessen. Og med mindre du kan utføre en aseptisk blandeprosedyre, så skal egentlig ikke væsken gis annet enn umiddelbart, og derfor er ampullen du har fått beregnet på engangsbruk. Det er også forskjellig når det gis 5000 IE i en engangsdose og nå det gis 1000 IE, dette doserer legen. Men siden du har tenkt å forkaste legens anbefaling og føle en produsentanbefaling jeg ikke er sikker på om du forstår, uten å kjøpe korrekt antall ampuller, så blander du, og trekker ut det du trenger hver gang framfor å dele i ulike sprøyter. Men det er en dårlig ide, egentlig bør du trekke ut det du trenger og kaste resten. Jeg gjør dette på jobb hver dag, du er tydligvis clueless, så gi f i å være frekk når folk forteller deg hva du skal gjøre. Kjære deg, deg er tydeligvis du som er "clueless" når du sier at jeg kan lagre resten av blandingen i en knust ampull utblandet i sterilt vann uten alkohol i flere dager og trekke opp etter behov slik du sa i din første post. Og ja, jeg er kanskje "clueless" selv, men det var kanskje derfor jeg spurte om råd? Jeg skjønner ikke hva du snakker om å forkaste legens råd? Det var legen som anbefalte å dele det opp i 1000 IU doseringer slik pakningen foreskriver. Så vidt jeg vet kommer Pregnyl kun i 5000 IU. Om jeg har vært frekk så beklager jeg det, uten at jeg helt ser hvordan jeg har vært det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 Det er ikke nødvendig å svare så frekt! Hvis du vet hva TS bør gjøre kan du forklare det på en ordentlig måte, uten å angripe! Vet ikke hvordan det kan gjøres dessverre, TS. Hva er egentlig forskjellen på sterilt og bakteriostatisk vann? Begge typer er vel "rene", dvs uten bakterier, så lenge pakningen er ubrutt. Vil eventuelle bakterier dø i det bakteriostatiske vannet? Leser dessuten i felleskatalogen at pulveret blandes med sterilt saltvann. Er du sikker på at du kan bruke andre typer vann til utblanding? Edit: Leste på nett at bakteriostatisk vann kun fås på resept. Kanskje du må spørre legen din? Takk, kjære deg. Du er snill. Forskjellen er at bakteriostatisk vann inneholder litt alkohol slik at bakterier ikke kan utvikle seg og det forhinder også produktet i å forringes under lagring. Å blande det ut i sprøyter er ikke helt ideelt det heller, selv om det sikkert fungerer. Det beste er om man kan injisere og blande det i en steril glasshette (noe som apoteket har sluttet å selge). Har du en link til det du fant om bakteriostatisk vann? Det hadde jeg satt pris på. Må nok ta en prat med legen ja. Apoteket var ganske rådville også når jeg snakket med de i dag.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #10 Skrevet 4. mai 2012 Om du blander det i et sterilt hetteglass eller i fem forskjellige sprøyter blir jo det samme. Du har brutt forpakningen, risikoen for bakterier er der. Men du må gjøre det så antiseptisk som bare mulig, sprit av og ikke kom borti sprøytespissene. Om du ikke har gjort det før så kanskje apoteket eller et helsepersonell kan gjøre det? Og hør med apoteket om de i det hele tatt kan legges i kjøleskapet etter du har blandet det. Vanlig praksis er at legemidler som ikke inneholder konseveringsmidler kun kan holdes i 24 timer etter det er åpnet.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 Om du blander det i et sterilt hetteglass eller i fem forskjellige sprøyter blir jo det samme. Du har brutt forpakningen, risikoen for bakterier er der. Men du må gjøre det så antiseptisk som bare mulig, sprit av og ikke kom borti sprøytespissene. Om du ikke har gjort det før så kanskje apoteket eller et helsepersonell kan gjøre det? Og hør med apoteket om de i det hele tatt kan legges i kjøleskapet etter du har blandet det. Vanlig praksis er at legemidler som ikke inneholder konseveringsmidler kun kan holdes i 24 timer etter det er åpnet. Derfor trenger TS bakteriostatisk vann. Fordi det inneholder konserveringsmiddel... Jeg tror det er vanskelig å få gjort dette på en hygienisk forsvarlig måte. Så jeg vil anbefale deg å åpne en ny ampulle hver gang du skal sette dosen, og så heller kaste resten for hver gang. Siden dette er et hormon og siden det kommer i pulver som skal blandes ut (og ikke som en ferdig blandet løsning), vil jeg også tro at det er ustabilt i løsning, altså at det mister effekt. Et par dager i kjøleskap vil nok gå bra, men utover det vil det nok tape seg. Jeg foreslår egentlig at du ringer legen din, sier at du sliter med å finne ut av det og spør hvordan hadde tenkt at du skulle gjøre det. Sannsynligvis vet ikke han heller at dette er så komplisert
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #12 Skrevet 4. mai 2012 Derfor trenger TS bakteriostatisk vann. Fordi det inneholder konserveringsmiddel... Jeg tror det er vanskelig å få gjort dette på en hygienisk forsvarlig måte. Så jeg vil anbefale deg å åpne en ny ampulle hver gang du skal sette dosen, og så heller kaste resten for hver gang. Siden dette er et hormon og siden det kommer i pulver som skal blandes ut (og ikke som en ferdig blandet løsning), vil jeg også tro at det er ustabilt i løsning, altså at det mister effekt. Et par dager i kjøleskap vil nok gå bra, men utover det vil det nok tape seg. Jeg foreslår egentlig at du ringer legen din, sier at du sliter med å finne ut av det og spør hvordan hadde tenkt at du skulle gjøre det. Sannsynligvis vet ikke han heller at dette er så komplisert Skjønner det, men når det ikke finnes i Norge så kan det bli litt vanskelig. Enig med å kontakte legen, h*n er nok ikke klar over at det ikke er så lett nei.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #13 Skrevet 4. mai 2012 I følge Felleskatalogen så skal man bruke væsken umiddelbart etter blanding, så det er tydeligvis ikke anbefalt å lagre det. Regner med at du skal bruke det som støtte ved fertilitetsbehandling? Og at det er en gynekolog du går til? For de burde virkelig ha peiling på at dette ikke er så lett å få til...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #14 Skrevet 4. mai 2012 I følge Felleskatalogen så skal man bruke væsken umiddelbart etter blanding, så det er tydeligvis ikke anbefalt å lagre det. Regner med at du skal bruke det som støtte ved fertilitetsbehandling? Og at det er en gynekolog du går til? For de burde virkelig ha peiling på at dette ikke er så lett å få til... Jeg så det jeg også, men det er nok fordi væsken som følger med er sterilt vann og ikke bakteriostatisk vann. Altså hvis hun får tak i bakteriostatisk vann, kan det lagres lengre i løsning (hvis det er noenlunde stabilt kjemisk).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå