Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har tenkt litt på å søke på ei stilling på skolefritidsordning, sfo,

og lurer litt på hvordan dagene er lagt opp der.

Jeg gikk aldri på sfo selv, og har ikke skolebarn ennå, så derfor er jeg ganske

blank på det området.

Noen som vil fortelle litt om jobb på sfo, fordeler/ulemper, trivsel o.l?

Takknemlig for alle innspill :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke jobbet på SFO selv, men som skoleassistent og lærervikar, og en venn av meg har jobbet på SFO.

Pluss for både vikar og SFO: Superkul jobb! Glade, søte unger som blir veldig glad i deg. Variert jobb, og også en jobb som er viktig for både skolen, foreldrene og i siste instans: samfunnet. Du merker at jobben din gjør en forskjell!

Minus: Ekstremt dårlig betalt i forhold til jobben, og i SFOs tilfelle: få arbeidstimer. Det kan være en fordel hvis du ikke ønsker å jobbe fullt, men ellers er det ille.

Det er likevel mulig å bruke erfaringen fra SFO som et springbrett til andre ufaglærte stillinger, som barnehageassistent, skoleassistent eller andre jobber som krever en viss pedagogisk erfaring.

Å mistrives ville i alle fall vært min siste bekymring- både barn, lærere og foreldre elsker SFO-ansatte :ler:

AnonymBruker
Skrevet

jeg har jobbet på SFO og likte det supergodt. jobben var som regel fra 1 til halv 5-5. Det vi gjorde først da vi kom på jobb var å lage mat fram til barna kom. De var så litt ute før vi spiste. etter mat var det utetid og ulike aktiviteter som de kunne velge mellom. bl.a leksehjelp, gymsal, forming osv. ca ved halv 4-4 gikk vi inn til de ble hentet eller skulle gå hjem selv.

Skrevet

Jeg jobbet på SFO i 1,5 år etter vgs, og har svært blandede følelser for det. Ungene var fantastiske, man blir veldig glad i dem etterhvert og jobber man på de laveste trinnene blir man oppriktig engasjert hver gang de lærer seg noe nytt (det ble hvertfall jeg :sjenert:). Jeg hadde også flotte kolleger, og vi gjorde mye morro både på jobb og etter.

Men, vi var konstant underbemannet (stadig tre eller to voksne på seksti andreklassinger), hadde en elendig sjef, vi ble prakket på oppgaver av ledelsen som ikke egentlig var vårt ansvar, fikk stadig nye ansvarsområder som vi ikke fikk vite om før vi fikk kjeft fordi vi ikke hadde gjort det.

I tillegg ble det mye overtidsarbeid ettersom vi hadde stoore problemer med at foreldre hentet for sent. Dessuten er det dette med lønnen da: ikke bra.

Selv om de fleste foreldre er normalt hyggelige mennesker, møter man også en del som er sure og vanskelige. Det gjør arbeidsdagen slitsom. (En kollega av meg fikk beskjed av en dritforbanna mor om at det var helt uakseptabelt å si til et barn at det var "slemt gjort" å slå, da man ikke kan si til barn at de gjør slemme ting, de er jo bare barn. Man fikk heller ikke røre de hvis de gikk helt amokk, da skulle ungen bare få "rase fra seg", til tross for at andre barn ble skadet.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...