Gjest Muslingen Skrevet 26. januar 2004 #1 Skrevet 26. januar 2004 Jeg skal ikke flytte sammen med mannen min før vi er gift. Akkurat nå bor vi i forskjellige byer, pga skolegang og jobb. Men vi flytter sammen så snart ferien starter. Noen andre?
Gjest Tex Skrevet 26. januar 2004 #2 Skrevet 26. januar 2004 Har hørt om et par stykker, kommer bare på Popelka nå.... Vi har vært samboere i noen år :blunke:
tuji Skrevet 26. januar 2004 #3 Skrevet 26. januar 2004 vi var heller ikke samboere, og har nå vært gift i to og et halvt år. Det har gått helt strålende!
Pip Skrevet 26. januar 2004 #4 Skrevet 26. januar 2004 Me var det heller ikkje - og syntest det var kjempestas å bli gift og flytte saman samstundes!
Mistyen Skrevet 26. januar 2004 #5 Skrevet 26. januar 2004 Vi var heller ikke samboere før vi giftet oss, og har bare positive erfaringer med det. Men det er jo opp til hver enkelt :blunke:
Gjest Lompa Skrevet 27. januar 2004 #6 Skrevet 27. januar 2004 Vi bor heller ikke sammen ennå, jeg flytter inn hos ham når vi gifter oss. Og jeg gleder meg.....!Sovne i armkroken hans hver kveld, og våkne sammen med ham hver morgen....Mmmmmm!
Holly Hobbie Skrevet 27. januar 2004 #7 Skrevet 27. januar 2004 Det er mulig vi lytter sammen noen uker før bryllupet av praktsike grunner, men planen er å ikke flytte sammen før vi er gift. Nå har vi bodd nesten ett år i forskjellige land, men nå ser det ut som leiligheten vår er klar 20. februar - jippi! Så da flytter jeg inn der, og kjæresten min fortsetter å bo der han bor en liten stund. Men det er ikke særlig økonomisk....heldigvis leier han veldig billig! Jeg tror også dert skal gå bra å bo sammen selv om vi ikke har testet det ut først. Vi er klar over at å gifte seg betyr flere forandringer for oss enn for de fleste (som allerede bor sammen og har innarbeidet seg rutiner), så vi skal ikke ha for høye forventninger til hverandre og prøveå være så tolerante som mulig.
Gjest Bertine Skrevet 27. januar 2004 #8 Skrevet 27. januar 2004 Jeg tror også dert skal gå bra å bo sammen selv om vi ikke har testet det ut først. Vi er klar over at å gifte seg betyr flere forandringer for oss enn for de fleste (som allerede bor sammen og har innarbeidet seg rutiner), så vi skal ikke ha for høye forventninger til hverandre og prøveå være så tolerante som mulig. enig, popelka, vi skal heller ikke flytte sammen før bryllupet, og vi er instilt på at det kan bli litt uenigheter om små ting og tang når vi flytter ilag etter bryllupet, men det skal vi nok klare!!
smile Skrevet 27. januar 2004 #9 Skrevet 27. januar 2004 Jepp! Vi bodde ikke sammen før bryllupet. Det er en del uvaner som en lett blir irritert på, men er allikevel veldig glad vi ikke bodde sammen før!
zmurfette Skrevet 27. januar 2004 #10 Skrevet 27. januar 2004 Ble litt nyskjerrig nå... Er det religiøse eller andre grunner (praktiske?) som er årsaken til at dere ikke bor sammen før dere gifter dere? Eller er det bare at dere synes det er best sånn? Jeg ville aldri ha giftet meg med en jeg ikke hadde bodd sammen med først, derfor lurer jeg på hva som er "motivet" for å ikke bo sammen.
Lullu Skrevet 27. januar 2004 #11 Skrevet 27. januar 2004 Hei! Jeg ble også veldig nyskjerrig på hvorfor dere har valgt å gjøre det på denne måten. Syntes det var uvanlig mange som ikke har valgt å være samboere før de skal gifte seg. Syntes det høres spennende ut, det må jeg innrømme :D Har jo bodd sammen med min kjære i mange år nå, så hverdagen blir igjen "lik" etter at vi er gift. Men jeg kunne nok heller ikke gjort det på en annen måte. Men det er jo meg.
Holly Hobbie Skrevet 27. januar 2004 #12 Skrevet 27. januar 2004 Selv om vi er kristne, så har det ikke så mye med det å gjøre. Vi har rett og slett ikke hatt mulighet til å bo sammen før nå, og når vi først flytter sammen så tenkte vi at det er like geit å gifte seg først - etter 4 år kjenner vi hverandre godt nok til å vite at vi vil tilbringe resten av livet sammen. Pg.a studiene har jeg ikke kunnet bo der han har fått seg jobb før nå. I tillegg synes jeg det er ganske romatisk å skulle bli båret over dørstokken i vårt nye, felles hjem som vi skal bo sammen i for første gang som mann og kone.
Pip Skrevet 28. januar 2004 #13 Skrevet 28. januar 2004 Me er òg kristne, og det er nok ein viktig grunn til svært mange av våre val - både dette og andre - fordi det er ein stor del av oss, og pregar oss mykje. Men eg trur det er stor sjans for at eg ville valt det same om eg ikkje var kristen (heilt umogeleg å vite, men dog...). Eg ser nemleg på ekteskapet som starten på det 'formelle' i eit parforhold og for meg er det å bu saman ganske 'formelt'...(Vanskeleg formulert, men gjekk kanskje an å skjøne?)
coda Skrevet 29. januar 2004 #14 Skrevet 29. januar 2004 Samme erfaringer og samme bakgrunn for valget som Pip. Ser rett og slett ikke at vi har gått glipp av noe som helst ved ikke å bo sammen først.
Holly Hobbie Skrevet 29. januar 2004 #15 Skrevet 29. januar 2004 Eh....nå føler jeg meg litt dum. Forloveden min fortalte i går at han har sagt til husverten sin at han skal flytte ut 1. april...så da blir vi samboere i 3 måneder før bryllupet. Han har nettopp kjøpt en leilighet, og det er store beløp han skal ut med, så jeg skjønner godt at han vil slippe å betale dobbel husleie så lenge. Men han har noen kristne venner, og han har bedt meg om å ikke si til dem at vi skal bo sammen før vi gifter oss. Jeg ble først litt irritert på ham; de kommer vel ikke til å se ned på oss for det! Det er jo kun av praktiske årsaker, vi har jo ikke bodd sammen i årevis når vi gifter oss, akkurat! Synes litt synd på ham som føler at han ikke si slike ting fordi han er redd for hva andre sier. Pip og Coda, det er vel ikke i den kristne ånd å se ned på folk som ikke er "perfekte"?! Jeg tror vennene hans i såfall er på bærtur. Hilsen en litt oppgitt
Pip Skrevet 29. januar 2004 #16 Skrevet 29. januar 2004 Pip og Coda, det er vel ikke i den kristne ånd å se ned på folk som ikke er "perfekte"?! Jeg tror vennene hans i såfall er på bærtur. Nei, det er det ikkje. Men det er lett å skamme seg overfor andre, sjølv om desse ikkje nødvendigvis vil sjå ned på ein! Altså, viss desse venene meinar at ein ikkje bør bu saman før ein gifter seg, og mannen din veit dette, kan han oppleve det litt 'ekkelt' - dette kjem vel minst like mykje frå han sjølv som frå venene, viss du skjønar kva eg meinar. Har sjølv vener som er sambuarar, og trur ikkje dei har opplevd at eg ser ned på dei for det...
Holly Hobbie Skrevet 29. januar 2004 #17 Skrevet 29. januar 2004 Ja, det kommer litt fra ham selv også...men jeg tvang han jo ikke til det, han bare sa til meg igår at han hadde sagt opp rommet sitt der han bor med noen venner og at han flytter ut i slutten av mars! Han bor billig også, så det er ikke bare pengene det handler om. Men jeg skal ikke si noe, jeg komme rikke til å utbasunere dette til alle og enhver med mindre folk spør. Jeg synes ikke vi trenger å skamme oss over det, jeg er mer den typen som blåser i andres meninger når det gjelder hva jeg velger å gjøre (hvertfall inbiller jeg meg det - men vi har alle vårt!), mens han er mer var for andres synspunkter. Vi var jo enige om å ikke bo sammen før vi giftet oss, og for meg var det helt greit! Tror han er litt ambivalent i forhold til dette...men vil ikke at han skal skamme seg, da blir han bare stresset...
zmurfette Skrevet 29. januar 2004 #18 Skrevet 29. januar 2004 Men han har noen kristne venner' date=' og han har bedt meg om å ikke si til dem at vi skal bo sammen før vi gifter oss. Jeg ble først litt irritert på ham; de kommer vel ikke til å se ned på oss for det! Det er jo kun av praktiske årsaker, vi har jo ikke bodd sammen i årevis når vi gifter oss, akkurat! Synes litt synd på ham som føler at han ikke si slike ting fordi han er redd for hva andre sier. [/quote'] Ikke si til vennene sine at dere bor sammen?!?!? Trodde noe av det som var viktig for kristne var at man ikke skulle lyve, jeg, men så feil kan man altså ta... Må bare innrømme at jeg synes dette var en meget pussig problemstilling i utgangspunktet. Hva så om dere hadde bodd sammen i flere år? Hadde det vært en stor krise? Hadde de ikke vært venner med ham da? Vet ikke helt om jeg hadde hatt interesse av å "spare på" venner som hang seg opp i om man bor sammen før man er gift... Personlig skjønner jeg ikke helt at folk "tør" gifte seg med en de ikke har bodd sammen med eller hatt sex med, men jeg respekterer det fullt ut og ser ikke ned på de som gjør det. Pussig at det ikke er det samme "the other way around". Som du sier Popelka, det er vel ikke spesielt kristent å se ned på folk...
coda Skrevet 30. januar 2004 #19 Skrevet 30. januar 2004 Nei, det er ikke i den kristne ånd å se ned på andre, selv om det skjer (har fryktelig lyst til å komme med en digresjon, og tror jeg gjør det - jeg har opplevd det like mye andre veien, at folk ser ned på oss fordi vi ikke bodde sammen først. Hvor dumme og naive er det mulig å være, var holdningen). Jeg har bare lyst til å understreke at selv om noen gjør noe som jeg mener ikke er riktig overfor hva Gud har fortalt oss i Bibelen, betyr ikke det at de er mindre verdt som mennesker eller at jeg har noen som helst rett til å dømme dem - langt mindre se ned på dem. Jeg feller bare meg selv ved å gjøre det, for jeg har mine egne problemområder som jeg må svare for. En annen ting: Så langt jeg vet, sier ikke Bibelen noe om å ikke bo sammen, den sier at sex hører til innenfor ekteskapet. Problemet er ofte at det er vanskelig å unngå det siste dersom en starter med det første... Derfor har ingen noenting med om dere bor sammen eller ikke, det er deres ansvar og deres liv som ingen andre kjenner fullt ut. En siste ting: Zmurfette sier noe riktig, selv om jeg ikke ønsker å si om dette er lyving eller ikke. Vi mennesker gjør fryktelig mye galt, også kristne. Det er bare det at sex er en så "lett" ting å ta noen på, for det er så synlig... Lykke til Popelka!
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #20 Skrevet 30. januar 2004 Jeg anser meg selv for å være kristen, og tror Gud er mer opptatt av at vi skal være lykkelige og greie mennesker, før Han bekymrer seg for om vi bor sammen eller ikke. OK, klart Han ser helst at vi gifter oss før vi stifter familie, men jeg tror at Gud er mer interessert i at vi tar vare på hverandre fremfor å undergrave hverandre.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå