Gå til innhold

Jeg skal være dagmamma for to gutter på ett år

Anbefalte innlegg

Gjest Trøffel
Skrevet

Jeg skal være dagmamma en dag per uke for to gutter som akkurat har fylt ett år. Min egen sønn, + gutten til ei venninne. Disse to er veldig ulike utviklingsmessig; den ene går masse, er enkel i matveien og sovner som oftest på egenhånd. Den andre kryper/krabber ennå, er langt mer kresen i matveien, og må vugges/rugges i søvn.

I dag har jeg hatt begge gutta alene for første gang, og det er ganske utfordrende. Gutt 1 har ganske fastlagte dupper, mens Gutt 2 av og til sløyfer første duppen, evt sovner litt senere. Og det var plent umulig å få Gutt 2 til å sovne mens Gutt 1 raste rundt i rommet.. Og om jeg tar med Gutt 2 på soverommet for å bygge ham i søvn der, så begynner Gutt 1 å hyle etter mammaen sin..

Når det er tid for måltider så må Gutt 1 ALLTID få noe å spise om Gutt 2 spiser, siden Gutt 1 er "matvrak" (<3) og Gutt 2 ikke klarer klumper, og kan ha problemer med gulping/brekninger. Dette fører dermed til veldig hyppige måltider på Gutt 1, som allerede er i veeldig godt hold..

Det jeg nok selv ønsker å foreslå, er at guttene må stå opp til samme tid hver morgen og samkjøres til duppene, så godt det går an.. For da kan jeg vugge Gutt 2 i søvn når Gutt 1 har sovna på rommet sitt.. Og at mammaen til Gutt 2 må prøve å lære gutten sin å sovne selv.. Uff, ikke lett det her!

Noen erfarne mødre, eller bare noen utenforstående med klare øyne/briller, som kan komme med tips? :) Det er altså søvn og måltider som er utfordringene her; lek og moro er lett å variere og finne på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Letteste er jo som du selv er inne på, dette med å avtale med moren til det andre barnet at dere samkjøre sovingen deres.

Å med spisingen er det vel det samme som gjelder. Samkjøre når og hva de skal spise.

Hvorfor er de ikke i barnehage da?

Skrevet

Du bør gjøre som de gjør i barnehagen, samkjøre ungene og lage faste rammer. Der er det faste måltider og faste duppetider. De har fleksibilitet spesielt i starten, mens ungene venner seg til rutinene. Men der er det ingen unger som bysses i søvn, alle legges i vogn ute og sovner selv. Det krever samarbeid mellom foreldre og barnehage. Det blir jo litt som å ha tvillinger også, der anbefales det også å samkjøre ungene på samme rutiner.

Ellers er de i vår barnehage flinke til å ha rolige fine dager tett på ungene, de sitter mye på gulvet og lar ungene leke rundt seg, ungene får styre om de vil pusle med noe eller finne et fang.

Skrevet

Det virker som to gutter med svært ulike behov og da er det ikke nødvendigvis så enkelt å samkjøre. Når det i tillegg er bare for en dag i uka og kanskje kun en periode tror jeg nok det er mindre stress å bare følge rytmen og se det an. Måltidene er jo enkelt å få en viss orden på siden du kan prøve å fordele maten til den som spiser sjeldnest på flere mindre måltider den dagen. Det gjør jo ingenting om han da spiser oftere så lenge den totale mengden blir det samme. Søvn er verre, noen ganger må man bare finne seg i at man til enhver tid vil ha et våkent barn. EN løsning er å gå trilleturer når det skal soves, da gjør det ingenting om de ikke sover samtidig.

Gjest Trøffel
Skrevet

Takk for gode svar :) De er ikke i bhg fordi vi personlig mener de er for små til det - men dette er det jo mange delte meninger om :) Jeg var på besøk i bhg her i området og fikk et svært negativt inntrykk. 16 små ettåringer stuet inn på ett rom sammen med 4 halvapatiske jenter i midten av 20-årene, alle ungene fikk mariekjeks like før lunsj, de sjekka ikke om ungene var våte på beina etter at de hadde vært ute (jeg tok en unge på fanget for å kose og han var iskald og klissvåt på beina selv om det var 15 min siden de tok ham inn fra lekeplassen), de tilrettela ikke for søvnen til dem som sov utenom hovedduppen (de ble da lagt i vogn midt på den bråkete ekeplassen for å sove for at personalet skulle se når de våknet), osv osv. Har også gått forbi der og sett 3-4 ett-åringer sitte i huskene, og når jeg gikk tilbake samme vei 15 min senere satt de fremdeles rett opp og ned i huskene sine.. Men tror jo ikke at alle bhg har så liten oppfølging og hjertevarme som den bhg her selvfølgelig, vet om mange som er fornøyde med sine bhg! :)

Onyx: det er mammaen til den andre gutten som har dem de andre 4 dagene, så her må vi virkelig samkjøre ja :) Det skal nok gå bra, bare fikk litt panikk etter første dagen her kjente jeg! Hehe :)

Gjest Trøffel
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag forøvrig også; som dere sier så må vi prøve så godt vi kan å samkjøre dem :) Trilletur er et kjempegodt alternativ; der sovner begge to godt! Vi har kjøpt tvillingvogn og greier, hehe! Og ja, kan jo bare gi storspiseren litt mindre mat hver gang, så jevner det seg forhåpentligvis ut. Ikke så lett å se når man er helt oppe i det selv. Ble bare litt paff når jeg faktisk så hvor forskjellige disse to gutta er, og hvor forskjellige behov de har men slik er de jo tydeligvis i den alderen - veeldig ulike :)

Skrevet

Det går nok greit. Det er i stor grad en vanesak og om de ikke lar seg samkjøre sp går det an å leve med det også. ;) Hadde to som sov på skift på dagtid i månedsvis i høst/vinter... Jeg anbefaler å begynne forsiktig og prøve å lirke de inn i takt med trilleturer ved sovetid og tilpasse matmengder og spiseintervallene.

Utover det får man bare trekke pusten dypt og huske de er to ulike individer og ikke tillatte seg å bli frustrert over småting... Du vil også oppdage at hverdag med to krever en helt annen planlegging og logistikk enn med bare en baby! Bare det å komme seg ut døra vil være et styr uten like de første gangene, men det blir bedre. :fnise:

Gjest gjest
Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage (absolutt ikke en slik barnehage som du beskriver!!) Der jobber vi for å få alle barna innkjørt i de samme rutinene. Det kan ta fra en uke til ca en måned før alle sover til samme tid, men gradvis kommer vi inn i en rutine.

Bestem dere for når dere ønsker at duppen(e)skal være, og over tid så venner barna seg til å legge seg da, det går ikke ann å holde barnet som er vant til å sove kl 10 oppe til 12 den første dagen, men kanskje til 10.15, neste dag kanskje 10.30 osv...

Maten ser jeg ikke helt problemet med. Hver 3 time ca blir barna tilbudt mat, dersom noen spiser lite til frokost så spiser de gjerne mere til lunsj. Svært sjeldent at noen må ha mat mellom de faste måltidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...