Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,jeg lurer på en liten ting.

Jeg vurderer å velge VG3 studieforberedende til neste år, og jeg lurer da på om dette året dekker alle fagene jeg trenger for å komme inn på et medisin studie? Det er ikke 100% sikkert at jeg vil bli lege, men det kan godt hende. Er det noen ekstra fag jeg må ta for å komme inn på noen spesielle linjer?

På vitnemålet som jeg søker med, får jeg da bare fagene fra studieforberedende, eller får jeg fagene fra eventuelt 1. eller 2. året også?

Takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Stronger
Skrevet

Hva har du tatt fra før av da? Mener du Vg3 påbygg? :)

Gjest Stronger
Skrevet

Det du trenger for å komme inn på medisinstudie er:

Generell studiekompetanse

R1-matte (eller S1-matte + S2-matte)

Kjemi 1 og Kjemi 2

Fysikk 1

Dersom du allerede går studieforberedende bør du altså ha tatt matte og kjemi i 2.klasse før du begynner vg3. Dersom du mener påbygg så er du nødt til å ta disse valgfagene (lurt å sjekke hva de tilbyr, ikke alle som tilbyr disse fagene i påbygg og vet ikke om det går ann å ta alle heller mtp antall timer..) sannsynligvis må du ta noen av fagene som privatist :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg har gått to år på yrkesfaglig linje, og hadde et lite håp om at jeg kunne være klar til å søke medisinstudiet eller noen andre studier etter VG3 påbygg UTEN å måtte sløse bort masse tid på å ta fag som privatist osv.

Skrevet (endret)

TS her:

Jeg har gått to år på yrkesfaglig linje, og hadde et lite håp om at jeg kunne være klar til å søke medisinstudiet eller noen andre studier etter VG3 påbygg UTEN å måtte sløse bort masse tid på å ta fag som privatist osv.

Medisinstudiet har som nevnt over her en del realfagskrav, disse må du da ta i tillegg. Det kan bli hardt mtp at du skal ta andre ganske tunge fag i tillegg, som norsk og historie, men det er ikke uoppnåelig. Hvis du jobber myye med alle fag, (medisin krever jo også toppkarakterer), så skal det nok gå, men du må være motivert til 1000. Det blir 10-11 fag å ta på ett år. Hvis du bestemmer deg for dette, vil jeg kanskje råde deg å lese til kjemi 1 i sommer selv, og ta eksamen til høsten, av den enkle grunn at kjemi 2 er greiere å gjøre det bra i med litt grunnlag.

Hvis du bestemmer deg for å begynne på noe annet enn medisin, vil det bli et enklere år å gjennomføre, men drømmer er vel viktigere enn prestasjonskrav. Ønsker deg masse lykke til med det du velger! :)

- Det går jo også an å ta medisinstudiet i utlandet, de fleste land har lavere opptakskrav enn i Norge karaktermessig, og flere er ikke så strenge på realfagskravene, så lenge en har litt kunnskaper. Kjenner et par som droppet å ta kje2 og R1, leste litt på dette selv og kom inn.

Endret av FrøkenDetektiv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...