ingmaeg Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Hei. Vi planlegger bryllup til neste sommer, og skal etter planen, dersom alt går som vi håper, vies av min far. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med dette selv, eller har sett andre, hvordan har de i så fall gjort det når bruden skal gå opp til alteret? Tenker at det kan se rart ut om presten "drar meg med" til alters, men har samtidig lyst at faren min skal følge meg. Alternativt tenker jeg at mamma kan gjøre dette, da faren min allerede på en måte "gir meg bort" i vielsen.
Papilio Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 wow, det hørtes skikkelig flott ut. Hvorfor ikke spørre din far hva han har lyst til? Dersom det også for ham er veldig viktig å følge deg til alters så synes jeg dere skal gjøre dette. Men dersom dette viser seg å være upraktisk så synes jeg det høres veldig flott ut at du blir fulgt av din mor =D Men husk: uansett hva du velger så ta hensyn til hva du, din kommende mann og foreldre ønsker og så driter du i hvordan det eventuelt vil seg ut, for det er dere det handler om!!!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 Hei. Vi planlegger bryllup til neste sommer, og skal etter planen, dersom alt går som vi håper, vies av min far. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med dette selv, eller har sett andre, hvordan har de i så fall gjort det når bruden skal gå opp til alteret? Tenker at det kan se rart ut om presten "drar meg med" til alters, men har samtidig lyst at faren min skal følge meg. Alternativt tenker jeg at mamma kan gjøre dette, da faren min allerede på en måte "gir meg bort" i vielsen. Jeg synes ikke det er riktig av foreldre å vie barna sine. Den som vier har et helt annet ansvar og et ansvar overfor både brud og brudgom, og det er ikke riktig å blande rollene her. 2
Grønt blad Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Jeg har vært gjest i et bryllup der brudens far er prest og viet brudeparet. De gikk opp sammen på vanlig måte og han gikk deretter opp til plassen der presten står. Jeg tenkte ikke over at det var rart. Alle vet vel at brudens far er prest. Jeg synes også at forholdet far-datter var tydelig da de gikk opp sammen, og presterollen/-utstrålingen var da i bakgrunnen. Da han gikk over i presterollen ble den private relasjonen/utstrålingen mindre tydlige. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Jeg synes ikke det er riktig av foreldre å vie barna sine. Den som vier har et helt annet ansvar og et ansvar overfor både brud og brudgom, og det er ikke riktig å blande rollene her. I Norske kirke idag er det såpass mange "liksom"-kristne at dette skal ikke du bekymre deg for. Jeg er sikker på at TS sin far, som prest, er klar over ansvaret sitt. Syns det hørtes veldig koselig ut TS Tenker også at det gjør ingenting om han følger deg opp og så går og stiller seg opp, men det er også en fin tanke å la moren din ta del.
Gjest Mildrid Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Jeg synes det høres flott ut at han først følger deg opp og så går opp dit han skal. 1
ingmaeg Skrevet 5. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2012 Skjønner godt tankegangen din, AB, det er nok flere som vil tenke at det på en måte blir en slags inhabilitet. Dette er imidlertid noe både jeg og forloveden min har blitt enige om, og dersom han ikke hadde ønsket at min far skulle vie oss, ville jeg ikke hatt noe problem med å bruke en annen prest. Min far har et nært og godt forhold til både meg og sin kommende svigersønn, og jeg er derfor ikke redd for at det skal bli noen problemer. Vil også komme til å følge standardliturgi, og selv om han har frie tøyler iforhold til tale og slike ting, så vet både han og vi at under vielsen er han prest, far er han før og etter vielsen. Etter å ha vært prest i så mange år, så har han nok profesjonaliteten med seg 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 Jeg synes ikke det er riktig av foreldre å vie barna sine. Den som vier har et helt annet ansvar og et ansvar overfor både brud og brudgom, og det er ikke riktig å blande rollene her. Hva slags ansvar er det vigseleren har, som ikke kan følges opp av en forelder? 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #9 Skrevet 5. mai 2012 Hva slags ansvar er det vigseleren har, som ikke kan følges opp av en forelder? Det er ingenting ulovlig ved at en forelder vier brudeparet, men prestens ansvar er å ta opp teamer knyttet til forventninger til ekteskapet, og en har rett til å nekte å vie brudeparet hvis h*n mener at grunnlaget for ekteskapet ikke er tilstede. Prester kan for eksempel nekte fraskilte og homofile å gifte seg - uten at jeg synes det er særlig ok. Problemet med en forelder i denne rollen er at h*n ikke er like uhildet som en annen prest og muligens ikke er i stand til å stille kritiske spørsmål hvis det trengs. 2
ingmaeg Skrevet 15. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 15. mai 2012 Som AB skrev her oppe.. I tillegg skal en prest være upartisk i forholdet, og det vil ikke et familiemedlem være, rett og slett fordi det er slektsbånd til den ene parten. Det vil imidlertid ikke være noe problem for oss, og det er en avgjørelse vi tar i fellesskap, ikke jeg og min far som bestemmer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå