El Chupacabra Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Var ute alene på ridetur her om dagen. Skulle besøke noen jeg kjenner. Disse bor innerst på en privat vei. På turen støtte jeg på naboen deres som nektet meg å ri der. Ser jo at lovverket sier at man ikke har lov til å ri over gårdstun, men når veien ligger gjennom gårdstunet til naboen (fastboende og besøkende kjører jo der) så er jo dette en vei som er åpen for alminnelig ferdsel. Noen som vet noe om dette? Kan naboen nekte en enslig rytter å ferdes der når de som bor innerst på veien sier det er greit at jeg rir dit på besøk. Itillegg fører denne veien videre til skogsveier jeg har lyst å ri på ved senere anledning.
Gjest IngvildSF Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Går veien gjennom gårdstunet til naboen, eller forbi?
El Chupacabra Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2012 Veien går vel egentlig gjennom gårdstunet. Kommer an på hvordan man ser det. Vil kanskje si at den går i utkanten av tunet. Synes det er veldig vanskelig å tolke lovverket. Veien er jo åpen for alminnelig ferdsel siden det foregår normal ferdsel av andre der, men den går gjennom gårdstun. Ergo har man lov å ri der, men samtidig ikke lov.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 hvis du er på vei til noen på den veien og er gjest hos de du skla til har ud lov til å bruke samme veien som de bruker når de skal hjem. du sier bare du skal til de og om du rir, kjører eller sykkler så går det under samme skala.
Gjest Quake Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Forskjellen på en hest og en sykkel er at sykkelen bæsjer ikke på veien da? Kanskje de helst ikke vil ha store hestebasjer på veien? 2
Rainbow Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Forskjellen på en hest og en sykkel er at sykkelen bæsjer ikke på veien da? Kanskje de helst ikke vil ha store hestebasjer på veien? Hester bæsjer ikke overalt, da. Min vandrer for eksempel langt uti terrenget når hun skal bæsje, så det blir aldri noe på vei, og det har kanskje skjedd 10 ganger på 15 år at hun har bæsja på tur i det hele tatt. Hun foretrekker å gå på do hjemme av en eller annen grunn! Og om de skulle gjøre det er det ikke noe i veien for at rytteren kan gå av og dytte det ut av veien med foten. Har ikke noe svar til ts. Her har jeg bare opplevd at folk som ikke har loven på sin side blir sinte. Som da jeg rei i skogen da det var snø, men ikke skiløyper (det er strengt forbudt å ri i løyper), og en mann gikk til fysisk angrep på hesten min. 3
El Chupacabra Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. mai 2012 Enig med Rainbow81. Hester gjør ikke fra seg over alt. Og de få gangene opp igjennom årene uhell har skjedd har jeg alltid sparket etterlatenskapene ut av veien. 1
Gjest Quake Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Folk her ser ikke ut til å dytte det ut av veien hvertfall..
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 3. mai 2012 #9 Skrevet 3. mai 2012 Folk her ser ikke ut til å dytte det ut av veien hvertfall.. Ikke her heller. De bidrar ikke til at folk blir mer positive til de som er ute og rir ihvertfall
Namine Skrevet 3. mai 2012 #10 Skrevet 3. mai 2012 (endret) Folk her ser ikke ut til å dytte det ut av veien hvertfall.. Nei, det er det heller desverre ikke alle som gjør, noe som ødelegger veldig for oss som gjør det. :-/ På samme måte som de som plukker opp etter hunden, og de som ikke gjør det. Man legger ikke merke til at folk faktisk har plukket opp, eller sparket til siden, men alle de som ikke gjør det. Når det kommer til spørsmålet ditt ts, syntes jeg denne var litt vrien å tolke. I loven om friluftslivet står det i paragraf 4: § 4. (Ferdsel med motorvogn og hestekjøretøy.) Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen. spørsmålet er jo hva rytteren blir tolket som her. Om du går av hesten, vil du jo i alle fall tolkes som en gående, å da kan de, så vidt jeg vet, ikke nekte deg så lenge andre gående kan gå der. Men jeg har ikke alle disse reglene i hodet akkurat nå, da vi kun rir på private veier åpnet for ridende, samt allmen skog og mark. Endret 3. mai 2012 av Namine
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 Jeg tror, uten å være for sikker, at det må merkes med skilter om det skal være forbudt og ri der. Ang hestebæsj - den forsvinner etter et par dager om den blir sparket litt utover, og regner det er den borte på timer. Det gjør ikke hundedrit. Så for all del ikke sammenlign dette. Men ja spark bort hestedriten om den driter der folk skal gå. Eller få hesten ut i grøfta når du merker den skal drite. 3
Gjest IngvildSF Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Altså, jeg er usikker på reglene rundt privat vei gjennom et gårdstun. Dersom man rir har man lov til å ferdes på privat vei, og ellers i marka, da regnes man som gående. Dersom man kjører med hest og vogn har man ikke lov til å ferdes der. Se paragrafen Namine har lagt ut. Som sagt så er jeg usikker i forhold til det å gå gjennom et gårdstun, men dersom andre får lov til å kjøre til venninnen dins eiendom, så vil jeg påstå at du fritt kan ri dit. Det er nok bare naboen som ikke liker hester.
El Chupacabra Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 9. mai 2012 Tusen takk for svar alle sammen! Jo veien ligger jo der den ligger. Skal man besøke venninen min ved hjelp av bil så kjører man der jeg må ri for å avlegge henne et besøk. Så jeg er enig med IngvildSF i at det nok er naboen som ikke liker hest. Tror jeg skal fortsette å ri der og dersom naboen krangler får jeg be han lese friluftsloven og allemannsretten.
Gjest Nuppdupp Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 dere vet forskjell på hundedritt og hestedritt? med tanke på innholdet og gifter. måtte bare spørre da jeg så svarene her. har ikke hest selv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #15 Skrevet 9. mai 2012 Mener at du har lov til å ri på privat vei dersom denne veien fører til utmark (du skriver noe om stier i innlegget ditt). Ellers så blir en hest regnet som kjøretøy, uansett om du rir eller leier, det er ikke slik at dere blir regnet som gående selv om du leier hesten (slik noen skriver lengre oppe her).
El Chupacabra Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #16 Skrevet 9. mai 2012 Forskjellen på hestedritt og hundedritt? Veeel... Hunder spiser alt den kommer over, mus,råttent elgavfall, dritten til nabokatta osv.... Hester spiser for det meste gress og litt kraftfor. Og min erfaring er at hestebæsj er mye mer lettoppløselig i regn en hundebæsj. Men det er klart at for fisefine byfrøkner er bæsj rett og slett bæsj. (Og da sikter jeg IKKE til deg Nuppdupp .) 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 9. mai 2012 #17 Skrevet 9. mai 2012 Forskjellen på hestedritt og hundedritt? Veeel... Hunder spiser alt den kommer over, mus,råttent elgavfall, dritten til nabokatta osv.... Hester spiser for det meste gress og litt kraftfor. Og min erfaring er at hestebæsj er mye mer lettoppløselig i regn en hundebæsj. Men det er klart at for fisefine byfrøkner er bæsj rett og slett bæsj. (Og da sikter jeg IKKE til deg Nuppdupp .) ja, pluss at hesten sin egner seg fint som gjørdsel og ikke er giftig som kjøttetere sitt avfall. med mindre hesten går på antibiotika 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå