Gå til innhold

Få førerkort betalt av NAV, for å ha mulighet til å jobbe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en jeg-vil-helst-snylte-på-NAV-tråd, bare så det er sagt.

Jeg har vært syk i 10 år, og nå er jeg endelig frisk nok til å jobbe. Jeg har for tiden AAP. Pga. sykdomen har jeg ikke hatt mulighet til å ta førerkort før, og nå er jeg alene med et barn i barnehagealder og vi bor i en veldig liten by. Jobbmulighetene er begrenset, spesielt fordi jeg er 27 og aldri har vært i jobb mer enn et halvt år for flere år tilbake.

Jeg søker på alt som finnes av jobber, men det er et veldig stort problem at jeg må levere sønnen min i barnehage og så sykle/gå til jobb, det gjør arbeidstidene og arbeidsstedene veldig begrenset. Jeg er fortvilet, for jeg ønsker så sterkt å jobbe, men det virker omtrent umulig.

Nå har jeg fått tilbud om assistentstilling på et sykehjem, men det ligger så langt utenfor byen at det blir umulig uten førerkort.

AAP'en min er ferdig i august og jeg er livredd for hva som skjer når den tiden kommer og jeg står uten jobb. Jeg har jo ikke grunnlag for forlengelse av AAP, nå er jeg jo frisk.

Er det noen som helst mulighet for at førerkort kan være et tiltak for å få noen i jobb? Med AAP og OS som eneste inntekt, er det umulig for meg å betale det selv, dessverre. Jeg har til og med søkt om kredittkort/spurt banken min om lån for å se om jeg kunne betalt med det, men ingen vil, forståelig nok, gi meg det. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt om at NAV støtter førerkort..

Er du alene med barnet? Ingen barnefar som kan kjøre?

Hva med å låne penger av familie til førerkort? Eller ta offentlig transport? Eller allier deg med noen naboer som skal samme vei om morgenen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med barnet, og faren bor 12 mil unna, så ingen hjelp å få der, nei.

Og alle de andre tingene du nevner har jeg selvsagt sjekket. Første buss om morgenen går slik at jeg hadde vært på jobb 10 dersom jeg tok den stillingen jeg har fått tilbud om nå.Det går selvsagt ikke, for jeg måtte dratt igjen klokken 14.30 for å rekke å hente 17 i barnehagen. Kollektivtilbudet er i praksis ikke-eksisterende i denne byen.

Jeg har heller ingen familie som kan låne meg penger nei, da hadde jeg selvsagt gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Den enkleste løsningen: FLYTT dit jobbene er!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Den enkleste løsningen: FLYTT dit jobbene er!

Jeg skjønner jo at dette virker som den enkleste løsningen, men det koster penger å flytte også. Jeg vet man kan få bidrag fra NAV om man må flytte for å jobbe, men da må det jo være bedre for alle parter å gjøre det enklere å få jobb her hvor vi bor? Det er ikke bare å pakke alt og flytte når man er alene med et barn, alt jeg har av nettverk og mulighet for avlastning er her. Bor jeg her kan jeg for eksempel jobbe kveld innimellom fordi jeg har barnevakter, men flytter jeg forsvinner den muligheten.

Men er det noe som vet om dette er mulig eller ei? Det er i grunnen bare det jeg spør om. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er UMULIG, for NAV betaler stadig vekk lastebilsertifikater dersom de mener mulighetene for å komme seg ut i jobb øker med et slikt et. Men da som lastebilsjåfør.

Jeg synes du skal snakke med saksbehandleren din og legge frem saken. Ofte er de veldig velvillig for å få deg ut av "statistikken"!

Meneeh....har du råd til å kjøpe bil da? Om ikke er du jo like langt.

Hvorfor finnes det forresten ikke barnehageskyssordning, i tillegg til skoleskyssordninger?

AnonymBruker
Skrevet

Meneeh....har du råd til å kjøpe bil da? Om ikke er du jo like langt.

Kjæresten min skal kjøpe seg ny, og har sagt at jeg kjøpe hans veldig billig og betale ned over veldig lang tid. Økonomien min vil jo bli mye bedre når jeg begynner å jobbe, jeg har minstesats på AAP nå, så jeg har mindre utbetalt enn da jeg jobbet 60%.

Skrevet

Det går ann å søke kommunen (sosialtjentesten) om lån til sertifikat når du har aap, men det er ikke alle kommuner som innvilger da sosialtjenesten er kommunal og ikke statlig. Du må også sannsynligvis ha en bekreftelse fra arbeidsgiver om at du får stillingen på så og så mye slik at du har mulighet til å betale ned lån.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner jo at dette virker som den enkleste løsningen, men det koster penger å flytte også. Jeg vet man kan få bidrag fra NAV om man må flytte for å jobbe, men da må det jo være bedre for alle parter å gjøre det enklere å få jobb her hvor vi bor? Det er ikke bare å pakke alt og flytte når man er alene med et barn, alt jeg har av nettverk og mulighet for avlastning er her. Bor jeg her kan jeg for eksempel jobbe kveld innimellom fordi jeg har barnevakter, men flytter jeg forsvinner den muligheten.

Men er det noe som vet om dette er mulig eller ei? Det er i grunnen bare det jeg spør om. :)

Er det ikke jobber så er det ikke jobber. Det er du som sier det er umulig å få jobb.

Fint at du kan jobbe kveld der du bor nå, men det gjør jo du ikke.....

Det er krevende og skremmende å flytte. Men det greier du!

I distriktene flyttet 16åringer ut for å ta videregående. Flertallet av blivende studenter (tidlig 20årene) flytter for å studere. Deretter flytter de igjen for å få arbeid. Dette er normalsituasjonen.

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror NAV vil heller hjelpe med barnevakt utover barnepike som kan hente og levere barnet enn å betale for førekort. Er det kanskje lurt å prøve det, kanskje får du til og med råd til det når du jobber?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke jobber så er det ikke jobber. Det er du som sier det er umulig å få jobb.

Fint at du kan jobbe kveld der du bor nå, men det gjør jo du ikke.....

Det er krevende og skremmende å flytte. Men det greier du!

I distriktene flyttet 16åringer ut for å ta videregående. Flertallet av blivende studenter (tidlig 20årene) flytter for å studere. Deretter flytter de igjen for å få arbeid. Dette er normalsituasjonen.

Jeg har bodd alene siden jeg var 16, og flyttet minst en gang i året, bodd mange steder i landet, så akkurat det vet jeg. Men ting er litt annerledes når man har et barn å ta hensyn til. Det er ikke umulig å få jobb, det er umulig å komme seg til dem. ;)

Kan NAV virkelig hjelpe meg med å få ungen min i barnehage? Det har jeg aldri hørt om før, men jeg får høre med dem.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er ting anderledes når du har barn. Men du har skrevet at faren bor 12 mil unna. Hva med å flytte nærmere han, så kan han avlaste eg?

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig at du pga din sykdom har rett på barnehageplass, snakk med barnehagekontoret i kommunen. NAV har ingen ting med barnehageplasser å gjøre, men kan hjelpe med regninga...

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig at du pga din sykdom har rett på barnehageplass, snakk med barnehagekontoret i kommunen. NAV har ingen ting med barnehageplasser å gjøre, men kan hjelpe med regninga...

Hun har barnahageplass. Problemet er å rekke å hente/levere.

Har du mulighet for å bytte til en barnehage med lengre åpningstid? Er barnehager som er åpne fra 7-17.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du får støtte til barnehage da frigir det kansje midler til å skaffe en barnevakt?

Du kunne jo f.eks finne en skoleelev/student som kunne hente barnet ditt i barnahagen og være med han/hun en time?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er ting anderledes når du har barn. Men du har skrevet at faren bor 12 mil unna. Hva med å flytte nærmere han, så kan han avlaste eg?

Han har ingen interesse av barnet sitt, så det hadde det ikke vært noe hjelp i dessverre. Han flytter uansett til andre siden av landet i løpet av sommeren.

Dersom du får støtte til barnehage da frigir det kansje midler til å skaffe en barnevakt?

Du kunne jo f.eks finne en skoleelev/student som kunne hente barnet ditt i barnahagen og være med han/hun en time?

Jeg får ikke stødnad til barnetilsyn fordi jeg var syk før vi fikk barnehageplass, og derfor regner NAV med at behovet for barnehageplass er fordi jeg er syk. Jeg var jo syk før jeg i det hele tatt ble gravid, men det spiller ingen rolle. Siden jeg ikke deltar i noe tiltak for tiden, får jeg heller ikke stødnad til barnetilsyn "via" AAP. Jeg kunne jo sagt opp barnehageplassen, men da får jeg i hvert fall ikke jobbet. Og om jeg sparer de 2300 jeg bruker på barnehageplass hver måned vil jeg fremdeles ikke rekke å ta førerkort innen august.

Jeg har prøvd det siste du foreslår, men ingen er villig til å gjøre det for mindre enn 200 kr dagen, og det har jeg ikke råd til. :tristbla:

Jeg må vel bare høre med NAV, men svarene deres virker ikke oppløftende. Er det noen som vet hva som skjer om jeg ikke har jobb når AAP'en "går ut"?

AnonymBruker
Skrevet

Det koster ikke all verdens å leie hente- og leveringspike til barnet. Heng opp en lapp på butikken eller spør noen tenåringsjenter i nærheten av der du bor.

Ellers sier jeg som andre her: Flytt dit jobbene og barnehage fins. Å flytte koster betydelig mindre enn et førerkort, om man gjør det på billigst mulig måte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om Home-start familiekontakten har frivillige i nærheten av deg. Eller kanskje du kan sjekke med nærmeste frivillighetsentral om det finnes noen som vil være reserve-besteforeldre?

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner har fått innvilget førerkort av nav, fordi han rett og slett ikke kan jobbe uten. Han er lærling og skal ta fagbrev som rørlegger om noen uker. Kommer seg ikke rundt uten førerkort. Denne karen er 50% sykemeldt ufør pga ryggen. Hvem vet, mye er mulig om du finner deg en grei, skikkelig rådgiver på NAV :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AB#6 her igjen.

Når AAP-perioden nærmer seg slutt, bør man få en ny legeerklæring og et møte med NAV.

Mine AAP har blitt forlenget flere ganger etter anbefaling fra legen.

Har du en aktivitetsplan dersom du går på AAP pga sykdom? Det må man ha-kom rett fra et slikt møte med saksbehandler selv nå der vi tidligere har diskutert utvidelse av sertifikatet mitt, noe NAV stilte seg velvillig til dersom det kan få meg tilbake i arbeid.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med NAV og legge frem saken for dem, og spørre dem hva/om de kan bidra med noe. Deres hovedmål er jo å få deg ut igjen i jobb, og dersom det er en "bagatell" mtp logistikken så burde de hjelpe deg med en løsning på det :)

Og siden du skrev du var alene, tenkte jeg ikke at du hadde tilgang på bil via kjæresten din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...