Gå til innhold

jeg er 23 år trener aktivt og har 7.5 i kolesterol... hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg trener 3-4 ganger i uken, jeg går 2 turer med hundene hver dag.

jeg slitr VELDIG psykiskt med stress, angst og deprisjon og er varig ufør pga dette, så det er alvorlig.

legen sa det var en blanding av stresset og kjedespisinga mi som gjorde at jeg har fått så høyt kolesterol...

jeg orker ikke lese og lete på nettet, kjøper heller gjerne en bok om dette med middagstips osv osv.

jeg er super kresen, liker ikke nøtter, fisk, svinekjøtt, egg, ost, kaffe, røyk, alkohol, kjøttpålegg, veldig grove brød.

det jeg liker godt, er kylling, ris, sauser, kok i koppen nuddler, frukt og grønt, taco, fiskegrateng, poteter, enchilladas, kebab, hjemmelaget pitsa..

hva må jeg kutte ut og hva må jeg spise mer av?

hjelp!!

anbefaling av bok?

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Sunt er vel nøkkelordet her. Og jeg har lest om idrettsutdøvere som har høyt kolesterol uten at det var arvelig, så det går ann ved galt kosthold. Du må spise mer sunt fett og mindre usunt fett. Enkelt og greit. Fete sauser er ikke akkurat gunstig. Og ikke dressingen på kebaben heller.

Skrevet

Pitsa? :huh:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pitsa? :huh:

pizza!

kan jeg spise rett i koppen nuddler?

åhr jeg har ikke peiling på hva som er sunt og hva som er "usunt"

er så redd, trodde jeg var sunn i å med at jeg ser bra ut å trener masse :S

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Du bør begrense mengden mettet fett (fete meieriprodukter, fast-food, rødt kjøtt) og heller spise sunt fett fra for eksempel avokado, fisk, olivenolje, nøtter (valnøtter, paranøtter, hasselnøtter, macadamianøtter, mandler) osv. Raske karbohydrater (poteter, ris, hvitt mel, godteri) bør du ikke spise, bytt dette gjerne ut med grønnsaker, grove kornprodukter og fullkornsprodukter. Du bør spise proteiner fra fisk og kylling.

Av det du liker å spise bør du fortsette med å spise kylling/kalkun, frukt og grønt.

Tacosalat uten lefser, med hjemmelaget tacokrydder (spisskummen, paprikapulver, chilipulver, løk- og hvitløkskrydder, salt og pepper), og med mager kesam i stedet for rømme er et sunnere alternativ. I det hele tatt er det veldig lurt å ikke kjøpe ferdige krydderblandinger/sausblandinger da disse inneholder mye salt og sukker, og mye usunne tilsetningsstoffer.

Ris, sauser, nudler, poteter, kebab, pizza, lyst brød, godteri, brus og andre varer med mye sukker og raske karbohydrater bør bare spises i veldig begrensede mengder. Prøv å erstatte ris med fullkornsris/byggris, og spis heller fullkornspasta i stedet for potet. Dersom du skal lage pizza, bruk grove meltyper i bunnen, og hjemmelaget pizzasaus for å begrense sukkermengden. Her kan du jo også bruke kylling som topping i stedet for kjøttdeig, da kjøttdeig inneholder mer fett. Karbonadedeig er også et bedre alternativ til kjøttdeig.

Av det du ikke liker er jo fisk, grove brød og nøtter sunne matvarer. Er du sikker på at du ikke liker alle typer fisk? Laks, ørret, sei, torsk, makrell, tunfisk osv.? Stekt, kokt eller bakt i ovnen? Grove knekkebrød kan kanskje være et alternativ til brød dersom du liker dette? Dersom du liker havregryn/havregrynsgrøt kan dette være fint å spise til frokost sammen med skummet melk. Hjemmelaget kornblanding kan kanskje være en ide?

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Forøvrig veldig bra at du trener så mye! :)

Gjest RompeRusk
Skrevet

Hei

jeg trener 3-4 ganger i uken, jeg går 2 turer med hundene hver dag.

jeg slitr VELDIG psykiskt med stress, angst og deprisjon og er varig ufør pga dette, så det er alvorlig.

legen sa det var en blanding av stresset og kjedespisinga mi som gjorde at jeg har fått så høyt kolesterol...

jeg orker ikke lese og lete på nettet, kjøper heller gjerne en bok om dette med middagstips osv osv.

jeg er super kresen, liker ikke nøtter, fisk, svinekjøtt, egg, ost, kaffe, røyk, alkohol, kjøttpålegg, veldig grove brød.

det jeg liker godt, er kylling, ris, sauser, kok i koppen nuddler, frukt og grønt, taco, fiskegrateng, poteter, enchilladas, kebab, hjemmelaget pitsa..

hva må jeg kutte ut og hva må jeg spise mer av?

hjelp!!

anbefaling av bok?

Sett bort ifra treninga, hadde jeg trodd du var bestevenninnen min..

Lurer bare på hva som gjør at folk blir SÅ kresne??

AnonymBruker
Skrevet

tusen takk for svar alle sammen, jeg virkelig liker ikke smaken av fisk :S det eneste fiskelignende jeg klarer å spise er fiskegrateng og fiskepuddudding..jeg klarer å spise laks og ørret hvis det er DYNKET i en god saus..

er fullkornspitabrød med karnonkjøtdeig, salat og løs med litt dressing usunt?

er kylling kjøttdeig bad eller bra?

fra nå av blir det ihvertfall snope\chips stopp!!

bare frukt og grønt og smootie som mellom måltider.

men hva kan jeg ha på skjeva da, liker ikke smør, leverpostei, kjøttpålegger, salatr, agurk, tomat, makrell i tomat, ost...

men elsker eggerøre på skjeva :D kan jeg lage eggerøre av bare det hvite i egget?

jeg liker heller ikke melk så sånn sunne frokosyt blandinger er heller ikke noe alternativ :S

jeg spiser mye jeg ikke liker da men melkeprodukter blir jeg kvalmen av

tusen takk for al hjelp, skal trene mer og prøve å spise sunnere, prøve å lese meg opp men har så konsentrasjons vansker, så må skrive liste over hva jeg får lov til å spise og ha med når jeg handler så kom med forlag :D

AnonymBruker
Skrevet

Sett bort ifra treninga, hadde jeg trodd du var bestevenninnen min..

Lurer bare på hva som gjør at folk blir SÅ kresne??

jeg er oppvokst i en familie hvor hjemmelaget mat ble servert max 2 ganger i uka og jeg har laget min egen mat siden jeg kunne smøre en skive...

AnonymBruker
Skrevet

tusen takk for svar alle sammen, jeg virkelig liker ikke smaken av fisk :S det eneste fiskelignende jeg klarer å spise er fiskegrateng og fiskepuddudding..jeg klarer å spise laks og ørret hvis det er DYNKET i en god saus..

er fullkornspitabrød med karnonkjøtdeig, salat og løs med litt dressing usunt?

er kylling kjøttdeig bad eller bra?

fra nå av blir det ihvertfall snope\chips stopp!!

bare frukt og grønt og smootie som mellom måltider.

men hva kan jeg ha på skjeva da, liker ikke smør, leverpostei, kjøttpålegger, salatr, agurk, tomat, makrell i tomat, ost...

men elsker eggerøre på skjeva :D kan jeg lage eggerøre av bare det hvite i egget?

jeg liker heller ikke melk så sånn sunne frokosyt blandinger er heller ikke noe alternativ :S

jeg spiser mye jeg ikke liker da men melkeprodukter blir jeg kvalmen av

tusen takk for al hjelp, skal trene mer og prøve å spise sunnere, prøve å lese meg opp men har så konsentrasjons vansker, så må skrive liste over hva jeg får lov til å spise og ha med når jeg handler så kom med forlag :D

Tja, du utelater jo egentlig alt :klo:

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Du kan jo prøve å lage din egen versjon av fiskegrateng, slik at den blir litt sunnere? Med grov pasta og magre melkeprodukter, tilsatt litt grønnsaker som gulrot/brokkoli/blomkål for eksempel?

Fullkornspitabrød med karbonadekjøttdeig og masse salat er en fin helgemiddag, og det går helt fint å spise. Prøv bare å begrense antallet pitabrød og mengden dressing :)

Både karbonadekjøttdeig og kyllingkjøttdeig er sunnere å spise enn vanlig kjøttdeig med tanke på innholdet av fett :)

Eggerøre av eggehvitten er flott! Liker du kylling- eller kalkunpålegg da? Tunfisk? Du kan jo også bruke vanlig kyllingfilet skjært i skiver som pålegg. Liker du cottage cheese? Dette kan være godt på skiva med litt syltetøy uten sukker oppå.

Skrevet (endret)

hva trener du da?

Endret av Crazyparrotwoman
AnonymBruker
Skrevet

jeg trener vekter, tredemølle, tur og litt svømming.

er supper farlig? type sånne supper med melk? kan jeg bruke ekstra lett melt i de? fks fiskesuppe eller blomkålsuppe...

er løk dårlig?

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at egg likevel ikke er farlig for kolesterolet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at egg likevel ikke er farlig for kolesterolet?

legen skrev opp kaffe, røyk, sjokolage og egg og så satte e stort rødt kryss over det :P

fyfy sa han :fnise:

nå spiser jeg meg mett på bananer, epler og svisker (nam), føler meg som flink pike :)

også trent 1 time i dag :D

Skrevet

Bananer, epler og svisker er bare fulle av sukker :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Bananer, epler og svisker er bare fulle av sukker :gjeiper:

hva? leste på nettet at jeg kunne spise dette trygt :O

da får jeg gå tilbake til anoreksien da, hvis det ikke er noe å spise :S

hatt det før å da hadde jeg ikke høyt kolesterol...

Gjest Daenerys
Skrevet

Maks ett egg i uka, kun lettprodukter (ikke mye ost), lite smør, vekk med sauser, kutt ut kjøttdeigen og rødt kjøtt, inn med kylling, fisk, fiber, masse grønnsaker. Har selv hatt høyt kolesterol, og livsstilsendring kombinert med trening ordnet det på et par mnd.

Prøv å slutte med halvfabrikata, lag alt fra bunnen av.

Drit i det folk sier om bananer og epler er fullt av sukker, det er fettet du skal holde deg unna en stund, og spesielt mettet fett. Men du må spise deg mett på mer enn det.

AnonymBruker
Skrevet

Maks ett egg i uka, kun lettprodukter (ikke mye ost), lite smør, vekk med sauser, kutt ut kjøttdeigen og rødt kjøtt, inn med kylling, fisk, fiber, masse grønnsaker. Har selv hatt høyt kolesterol, og livsstilsendring kombinert med trening ordnet det på et par mnd.

Prøv å slutte med halvfabrikata, lag alt fra bunnen av.

Drit i det folk sier om bananer og epler er fullt av sukker, det er fettet du skal holde deg unna en stund, og spesielt mettet fett. Men du må spise deg mett på mer enn det.

takk for god svar dette var itl mye hjelp.

jeg eier ikke tallent i matlagin :S og de gangene jeg prøver så smakr det ikke noe i det hele tatt, rett å slett vondt å spise så da hover jeg det, er ufør så har ikke råd til å lage mat og hive det :s

Gjest Daenerys
Skrevet

takk for god svar dette var itl mye hjelp.

jeg eier ikke tallent i matlagin :S og de gangene jeg prøver så smakr det ikke noe i det hele tatt, rett å slett vondt å spise så da hover jeg det, er ufør så har ikke råd til å lage mat og hive det :s

Start med noe lett, f.eks pizza :) gjærdeig, tomatpurre, fyll du viø ha. Her kan du ha kylling i stedet for kjøttdeig, mindre ost enn vanlig, løk, hvitløk... Og krydder! Basilikum og oregano f.eks. Er bare å prøve, du må rett og slett spise sunnere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...