Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst å bli kontordame. Type sånn som fikser posten, sender ut brev, innakallelser, legetimer, ulike registreringer, administrasjon.. hva mer gjør kontordamer? Hva gjør du? Og hvor mye tjener du? Har du utdannelse?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du ønsker å bli er en sekretær. Du må også tenke over om du vil bli administrasjonssekretær, helsesekretær eller advokatsekretær. Selv går jeg nå på Handelsinstituttet i Bergen og tar administrasjonssekretær. Gjennom denne utdannelsen vil jeg få f.eks. det å ordne posten, sende ut brev og innkallelser som noen av mine arbeidsoppgaver. Andre oppgaver kan være å ordne med lønning, ordne i stand til møter, arrangere turer for de ansatte, kjøpe inn varer, markedsføring osv.

Akkurat nå virker det som det er stort behov for helsesekretærer, på finn.no i allefall. Studiet jeg tar, er bare på et år og da er du ferdig sekretær. Vet ikke hvor mye en sekretær tjener.

Ellers kan det jo hende at f.eks. kontormedarbeider eller resepsjonist også er noe for deg. Men dette vet jeg mindre om.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Takk:) Jeg har ikke utdannelse innen dette, jeg har en bachelorgrad i noe helt annet.. Men jeg vil egentlig bare bli kontordame :P

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "kontordame", og har ingen utdannelse i den retningen i det hele tatt. Men har til sammen seks års universitetsutdannelse, så jeg føler meg ikke akkurat underkvalifisert.

I tillegg til rene kontoroppgaver, driver jeg med medlemsservice og kursvirksomhet, samt tilrettelegging og publisering for ledergruppa og politiske organer. Masse å gjøre, med andre ord, og til tider er det irriterende å være "kontordame" i den forstand at alle synes det er greit å be deg sette på kaffen når du egentlig holder på med noe viktig ;) Men det hører litt med til stillingen.

Tjener 430000 pluss overtid, så kan ikke klage i det hele tatt. Men jeg skal innrømme at jeg av og til føler meg for smart til dette (er det lov å si sånt?) og jeg synes jeg drukner i sjokoladeskåler og flybillettbestillinger, hehe. Skulle gjerne hatt en mer interessant jobb- eller eventuelt en helt ren kontorstilling som ikke innebar så mye ansvar og stress. Det hadde også vært greit. En blanding er ikke optimalt.

Skrevet

Jeg har vært "kontordame" tidligere. Det er både en veldig koselig, og til tider utakknemlig oppgave. Jeg hadde ingen utdannelse innenfor dette, og det har heller ikke venninnen min som jobber som dette nå. Tittlene mine har vært resepsjonist og administrasjonsmedarbieder, og i tillegg til å ta imot besøk og sette over telefoner har jeg laget kaffe, bestilt rekvisita, booket og satt i stand møterom, booket reiser, holdt orden på kontoret, registrert fravær, oppdatert kundedatabaser og generelt vært litt hønemamma for alle ansatte. Venninnen min som er administrasjonsekretær bruker mye av tiden sin på å organisere reiser og konferanser. Jeg synes det er koselig å være den som passer på og kan hjelpe til, men mange kan ta deg litt for gitt og se litt ned på deg. Det er ikke mye karrierestige å prate om heller (som er hvorfor jeg ikke jobber som dette lenger).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) Håper det dukker opp en kontordamejobb for meg snart ;-)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som sekretær (det du kaller kontordame) i perioder. Det blir faktisk ganske kjedelig i lengden. Man føler litt at man er "mamman" på jobben. Tar vare på alle - kjøper det de trenger, sender brev for dem, springer hit og dit med beskjeder, tar telefonen og snakker med kunder. Det er lite givende, egentlig. Hver dag er veldig lik. Det er likevel lett å trives, hvis man jobber på en fin arbeidsplass. I mange bedrifter er jo sekretæren "limet" som limer bedriften sammen, så viktig jobb er det, men fortsatt ikke særlig anerkjent eller satt pris på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

OK :-) Nei, det er vel ikke akkurat en karrierejobb. Men jeg/familien er ikke avhengig av at jeg tjener mye, og jeg har ikke store ambisjoner om jobb, så å gjøre noe jeg trives med og mestrer er godt nok for meg i første omgang. Kan alltids skifte jobb senere.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...