Brukernavn Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Vi skal til Bergen om noen uker og i den forbindelse lurte jeg på et par ting. Hvilket kjøpesenter er det beste/største i Bergensområdet? (Og gjerne hvordan jeg kommer dit fra sentrum..) Hvilke ting er morsomme for en 10-åring i Bergensområdet?
sjøhest Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Inni selve sentrum har du et par senter, Galleriet, Xhibition og Sundt for eks. De ligger attmed hverandre sånn ca. Hvis du vil kjøre litt kan du gå på Lagunen, det er vel det største senteret. Hvor det er finner du på kart, orker ikke forklare Aktiviteter for 10-åringen kan jo være å gå på Vil-Vite senteret, Akvariet eller på kino? Anbefaler å se en stilig film i 3d i KP1, det er den største og fineste salen:)
Silfen Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 Uhm, ingen? Eller muligens Lagunen. Kommer dit med bybane og bytte til buss fra sentrum. Ellers er det to kjøpesentre i sentrum; galleriet midt i byn og bystasjonen, der bussene går fra. I tillegg er det Åsane senter/Arken, også en kort busstur fra sentrum. Gøyt for en tiåring, hmm. Vilvite vitenskapssenter. Akvariet kanskje. Fløien, de har pleid å hatt rebusløyper der oppe innimellom, du finner evt. info på hjemmesiden deres. Vannkanten/Iskanten: bading, bowling og skøyter. Bergen er egentlig ikke så vanvittig barnevennlig.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 Lagunen og Åsane storsenter er vel de største. De ligger utenfor sentrum, men greit tilgjengelige. Vestkanten er vel også stort, men litt lenger unna. Men du har flere i sentrum også, om ikke så store: Galleriet(på torgalmenningen), ikke så altfor imponerende, men greit nok. Exhibition, ligger like ved Galleriet, en del butikker som ikke er å finne på alle andre senter. Sundt, På Torgalmenningen, ikke så stort, men noen greie butikker. Kløverhuset, i Strandgaten, har en del merkebutikker. Bergen Storsenter, ved tog/bussstasjonen.
TheHairyToothfairy Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Lagunen er største handlesenteret og ligger i Fana. Det går buss dit fra sentrum/Bystasjonen. Men jeg vil tro at du fint kan greie deg med Sundt, Galleriet og Bergen Storsenter. En tiåring vil nok finne masse glede i Akvariet, dette finner du på Nordnes-spissen i Bergen Sentrum. Jeg vil også anbefale teknisk museum på Gyldenpris, kidsa elsker det. Masse gamle biler, maskiner og trikker. Noen barn vil nok også like både naturhistorisk museum og sjøfartsmuseet, disse finner du på Høyden. Kjapp gange sentralt i sentrum. Ta for all del en tur ut til Gamle Bergen og vandre litt mellom bebyggelsen der med kamera, er været pent er dette en flott plass å ta med seg noe lett å spise på.
sauen87 Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Hadde holdt meg til kjøpesentrene i sentrum. Lagunen er stort, men det er også overfylt med folk der, og litt kronglete å komme seg der uten bil, spesielt nå når det er så mye ombygging og graving på veiene opp der. I sentrum bør du sjekke ut Galleriet (Torgallmenningen), Bystasjonen (På andre siden av lille lungegårdsvannet), Exhibition (Torgallmenningen) og muligens Kløverhuset (Strandkaien) . De ligger alle innen gåavstand fra hverandre. For en tiåring kan man jo anbefale: -VilVite-senteret - ligger på Møhlenpris, ca 10 min å gå fra sentrum, evt et par minutter med bybanen -Vannkanten/Iskanten - badeland, skøytehall og bowling. Ligger i Loddefjord, ca 10-15 min med buss fra sentrum. -Fløyen - hvis det er fint vær bør man absolutt ta fløibanen opp og se på utsikten! Ligger i sentrum, banen går rett ved bryggen. -Akvariet - ligger i gangavstand fra sentrum. Har bl.a. haier, masse typer fisk, seler, pingviner, krokodiller, aper osv. Bergen er egentlig ganske greit, siden sentrum er lite, komprimert og lett å finne frem i. Ville unngått å kjøre bil i sentrum da, det er et mareritt, og kjører man feil et sted må man omtrent kjøre Hordaland rundt for å komme tilbake... Om det blir fint vær MÅ man ta en utepils eller en is på bryggen
Brukernavn Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2012 Takk for mange og gode svar!! Så noen nevnte på bowling - hvor kan jeg finne det nærmest sentrum? Ser det er et senter i Loddefjord. Er det langt fra sentrum? Vi har ikke bil, så vi må klare oss med kollektivt hvor enn vi skal dersom det er av betydning. Ellers har jeg planlagt både det ene og det andre ut fra deres anbefalinger. Takk!
sauen87 Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 Takk for mange og gode svar!! Så noen nevnte på bowling - hvor kan jeg finne det nærmest sentrum? Ser det er et senter i Loddefjord. Er det langt fra sentrum? Vi har ikke bil, så vi må klare oss med kollektivt hvor enn vi skal dersom det er av betydning. Ellers har jeg planlagt både det ene og det andre ut fra deres anbefalinger. Takk! Det ligger vel en bowling i sentrum også, hvis den ikke er lagt ned. Ligger i Lars Hilles Gate tror jeg, der med Sats. Bowlingen i Loddefjord ligger på Vestkanten (kjøpesenter, badeland, skøytehall...). Det tar vel 10-15 minutter med buss dertil. Ta 5-bussen (Står vel Vadmyra på den tror jeg) og gå av når du kommer til en bussterminal ved et kjøpesenter Bussen går hvert 10. minutt på dagtid, oftere i rushtiden.
Silfen Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Det tar 10 minutter med buss fra sentrum (utenfor Fridays/Hotell Norge) og til Vannkanten, som ligger i Loddefjord. Det går busser hele tiden og er veldig enkelt å ta seg dit. 5-bussen går forøvrig ikke utenfor Hotell Norge (men flere andre gjør det, den går lengre oppe i gaten, like nedenfor Galleriet. Endret 4. mai 2012 av Silfen
sauen87 Skrevet 4. mai 2012 #10 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Det tar 10 minutter med buss fra sentrum (utenfor Fridays/Hotell Norge) og til Vannkanten, som ligger i Loddefjord. Det går busser hele tiden og er veldig enkelt å ta seg dit. 5-bussen går forøvrig ikke utenfor Hotell Norge (men flere andre gjør det, den går lengre oppe i gaten, like nedenfor Galleriet. Etter ruteendringene til Tide går ikke Olsvikbussene innom Loddefjord lenger. Ingen av Sotra- eller Askøybussene heller, tror jeg. Kan vel ta bussene som går til Mathopen, Haakonsvern og den veien, men tror egentlig det enkleste er å ta 5-bussen altså... Vet ikke om det er noe særlig annet som går innom vestkanten lenger? Den går ihvertfall fra perrong C i Olav Kyrres gate, mellom Galleriet og Exhibition Endret 4. mai 2012 av sauen87
Silfen Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 Ah, godt å vite. Jeg bor langs femmeren selv, så vi tar ikke annet lenger.
Hariette Skrevet 4. mai 2012 #12 Skrevet 4. mai 2012 Akvariet var en stor nedtur når vi var der i hvert fall.
Silfen Skrevet 4. mai 2012 #13 Skrevet 4. mai 2012 Ja, Akvariet i Bergen er dessverre ingen stor opplevelse. Men det er liksom en del av greien. Taubanen opp på Ulriken kan jo være artig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå