Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei.

På søndag var vi på legevakten fordi det plutselig kom blod ut av munnen på sønnen vår. Legen mente det var halsbetennelse som var årsaken til blodet. Men han lyttet jo på lunger, hjerte osv. Og da sa han at han hørte en billyd på hjerte, men at det ikke trengte å bety noe, og at det ikke hadde med blodet å gjøre.

Likevell kjenner jeg at jeg blir litt småurolig. Er det vanlig å ha billyd på hjertet, men likevell være helt frisk? Har hørt at hos noen tar det en stund før man oppdager denne lyden.

Noen som har opplevd det samme, uten at det var noe feil med hjertet?

Han er 5,5 mnd nå, så 31 mai skal han på seksmånederskontroll med lege, så får jo sjekket det mer da, men..

Kan jo nevnes at han til tider virker litt tungpustet også. Kan dette ka med at hjertekapasiteten hans ikke er opptimal? :klo:

Det er sikkert ikke noe, men tenker likevell på det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er bi-lyd, ikke bil-lyd :)

Veldig mange er født med bi-lyd på hjertet, og som regel retter det seg av seg selv. Når gutten er såpass stor og i tillegg innimellom virker tungpustet, er det noe jeg ville tatt opp på kontroll og pushet på å få videre utredning for - for sikkerhets skyld.

• Liker 2
Skrevet

Det er bi-lyd, ikke bil-lyd :)

Veldig mange er født med bi-lyd på hjertet, og som regel retter det seg av seg selv. Når gutten er såpass stor og i tillegg innimellom virker tungpustet, er det noe jeg ville tatt opp på kontroll og pushet på å få videre utredning for - for sikkerhets skyld.

Haha, takk for oppklaringen. Jeg har alltid trodd det var BIL-lyd.. :sjenert:

Ja jeg stusser jo litt på dette, så..Men han har fin farge i huden, da. Men det skal også sies at han var på intensiven pga dårlig oksygenmetning da han ble født. Mener å huske at dette rettet seg opp mens han var der da, men..Så det er jo også noe som gjør meg mer rolig, for siden han var på intensiven, så ble han sjekket mye mer nøye enn de som bare er på barsel.

Men jeg skal aboslutt få det fulgt opp, men regner med det ikke er noen hast da? Så jeg kan vente til den 31 mai?

Skrevet

Det å ha bilyd på hjertet er vel mer vanlig enn man tror. Ja, mange vet ikke engang at de har det. De fleste lever helt normalt.

Gutten min fikk påvist bilyd på hjertet på 6 mnd kontroll, vi ble henvist til sykehus for nærmere undersøkelse med ultralyd. Det viste seg at han hadde en lekkasje på en hjerteklaff, men liten og bortimot ubetydelig. Mest trolig noe han ville vokse av seg.

På ny kontrol i 2 årsalderen viste det seg at lekkasjen var enda mindre og at han var i ferd med å vokse det av seg. Så han ble "friskmeldt" allerede før lekkasjen var helt borte.

Vi har ikke merket noe som helst på vår gutt, han har vært og er høyt og lavt dagen lang, lekkasjen har ikke satt noen begrensninger på hans aktivitetsnivå.

Så bilyd på hjertet betyr sjelden noe alvorlig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig med bilyd hos så små barn. Hos noen kan den også bare bli hørbar under forhold som øker hjertets arbeid, f.eks. feber, anemi, anstrengelse osv.

Avgjørelsen om man skal undersøke bilyden videre, kommer litt an på hvor den er hørbar (altså hvilken hjerteklaff som lager lyden eller om man har mistanke om hull i hjertet), og en rekke andre faktorer, f.eks. om barnet har noen andre symptomer på hjerteproblemer. Tungpustethet kan være et symptom på hjerteproblemer, men det skyldes som regel andre ting, f.eks. luftveisinfeksjon. Det er altså mye mer sannsynlig at bilyden er et tilfeldig funn hos et tungpustet barn, enn at det har en sammenheng, siden bilyd er så vanlig også hos friske.

Men du bør spørre spesifikt på neste kontroll om bilyden er hørbar også da.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde bilyd på hjertet da jeg var liten. Er ikke sikker på når de oppdaget det, men da jeg var ca. 15 år, var jeg på kontroll og da var bilyden borte :) Mener det er to forskjellige bilyder, er ikke helt sikker, men den typen jeg hadde, var i allefall helt ufarlig. Det vil jeg tro gutten din sin bilyd er også. Jeg vil jo tro at legen hadde gjort noe mer om ikke den var ufarlig. Men hør nå om det på 6 - mnd kontroll, så blir du iallefall beroliget :)

Skrevet

Takk for svar, da skal jeg gjøre det. :)

Skrevet
:fnise: Billyd... :) Men ja, jeg vet om flere som hadde bilyd på hjertet ved fødsel, men det har gått over og de er helt friske nå. Så det er nok mest sannsynlig ufarlig!
Skrevet

Jeg har selv en helt ufarlig bi-lyd på hjertet, og det oppdaget de på datteren min også når hun lå på sykehuset som 2,5 åring. Hun har nok arvet min bi-lyd regnet de med. Det ble tatt UL av hjertet og de fant ikke noe farlig. Hos meg så er det en vene som er litt tykkere enn vanlig som lager denne lyden, MEN det er ikke farlig. Det samme er også tilfelle hos datteren min.

Har barnet feber hører de ofte bilyder uten dette betyr noe som helst.

Spør legen neste gang du er der om han kan sjekke ut om lyden fortsatt er der. Mest sannsynlig er den borte.

Skrevet

:fnise: Billyd... :) Men ja, jeg vet om flere som hadde bilyd på hjertet ved fødsel, men det har gått over og de er helt friske nå. Så det er nok mest sannsynlig ufarlig!

Hehe, meg i et nøtteskall å missforstå et ord på den måten.. :flau::ler:

Ja det er det sikkert.. :jepp:

Jeg har selv en helt ufarlig bi-lyd på hjertet, og det oppdaget de på datteren min også når hun lå på sykehuset som 2,5 åring. Hun har nok arvet min bi-lyd regnet de med. Det ble tatt UL av hjertet og de fant ikke noe farlig. Hos meg så er det en vene som er litt tykkere enn vanlig som lager denne lyden, MEN det er ikke farlig. Det samme er også tilfelle hos datteren min.

Har barnet feber hører de ofte bilyder uten dette betyr noe som helst.

Spør legen neste gang du er der om han kan sjekke ut om lyden fortsatt er der. Mest sannsynlig er den borte.

Det er sikkert ikke noe farlig da, men da skal jeg spørre i alle fall. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...