Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er veldig mange jenter som får bunad til konfirmasjonen. I min familie hadde vi ikke råd til det, og jeg er heller ikke konfirmert, så jeg vet ikke helt hva som er vanlig og derfor spør jeg her.

De færreste guttene er i nærheten av utvokst i konfirmasjonsalder, og det er vel relativt få gutter som får bunad til sin konfirmasjon pga dette. Jeg kjenner relativt få menn som har bunad i voksen alder, så jeg antar at de ikke har fått det senere heller.

Dere som er vokst opp i søskenflokker med både gutter og jenter, og hvor jenta har fått bunad, hva har broren fått? Får de gaver til tilsvarende verdier, dvs flere titallstusen? På den ene siden synes jeg det er feil å gjøre forskjell, på den andre siden synes jeg det er veldig mye å bruke på andre gaver.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest loren
Skrevet

Jeg håper sønnen min vil ha bunad :) (Men ser den med at man børvente til de er utvokst.

Kjenner flere hvor de har leid bunad til konfirmasjonen, men ikke fått den før de var noen år eldre pga de som 14-15åringen ikke var ferdig utvokst.

Husker ogsåfra da jeg ble konfirmert at de fleste guttene fikk betydelig større pengesummer enn oss jentene, så det kan vel tyde på at de istedet da fikk penger.

Skrevet

Jeg fikk bunad da jeg ble konfirmert. Broren min fikk dress og noen tusen til sin konfirmasjon. Han fikk ikke på langt nær en sum tilsvarende min bunad, men han vet at dersom han skulle ønske seg bunad seinere i livet, så vil han få hjelp hjemmefra.

Når det gjelder min bunad hadde jeg spart alt sølvet selv gjennom mange år, og jeg hadde fått deler av bunaden, f.eks. stoffet til vesten og skjorta, ved tidligere anledninger.

Jeg har hørt at det har blitt litt mer vanlig å kjøpe en dyrere dress til gutta, f.eks. dress fra Moods.

Skrevet

Broren min fikk en drakt fra pappas hjembygd (vadmelsbukse med skinn på knærne og vest) som han valgte selv, og i tillegg noen tusen (siden den kostet mindre enn bunaden min).

Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg fikk bunad, og broren min fikk dress + en sum penger (rundt 10 000 tror jeg) os foreldrene mine. Men jeg hadde spart opp nesten alt sølvet fra før, i tilleg til at besteforeldrene mine betalte halve bunaden. Så jeg tror det ble omtrent det samme, eller mulig min ble litt dyrere. Men jeg tror ikke boren min hadde fått noe mer penger uansett. Han er ikke den mest fornuftige, og mye av pengene tror jeg er borte allerede (datautstyr). Ikke det verste å bruke penger på, men det er ikke like holdbart som en bunad, liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var det bare lillesøster som fikk bunad til konirmasjonen. Vet ikke helt hvorfor, kanskje de hadde bedre råd når hun var i den alderen. Jeg og min bror fikk moderate gaver (jeg fikk et par tusen pluss et tobindsverk av en dikter som jeg ønsket meg).

MEN nå, som jeg er i en alder av trettifem, har min mor sponset bunad til meg. Jeg har hittil fått låne en tantes bunad, men den henger ikke så godt på meg, vi er ulike i fasongen... Og hun har også gitt beskjed til min bror at hun vil kjøpe en til ham dersom han også er interessert.

Selv om jeg ikke brydde meg om at lillesøster fikk mye dyrere konfirmasjonsgave enn jeg der og da, er det fint å få denne gaven på etterskudd, og jeg vet hun satt pris på å kunne gi meg den av penger hun har spart opp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk bunad og en gave. Min bror fikk gave og dress, bunad fikk han i voksen alder.

Skrevet

Nei, sønnen min fikk gave til 5000, mens datteren min får bunad til 10000. Sønnen min fikk en dress som kostet noen tusen.

AnonymBruker
Skrevet

Broren min fikk bunad som ikke ble sydd til han før han gikk i 3. gym. Noe som har resultert i at han har bunad som passer som voksen, mens min er for liten, selv om den var sydd med bra sømmingsmonn.

Gjest imli
Skrevet

Du veit at det finnest mannsbunadar? ;)

Eg håpar gutane mine vil ha bunadar i alle fall :)

Skrevet

Nå har ikke jeg brødre, men husker fra da jeg selv ble konfirmert.

Alle jentene i klassen fikk bunad, sølv til bunaden, sølv (bestikk) og smykker som gave.

Guttene fikk penger.

Skrevet

Du veit at det finnest mannsbunadar? ;)

Eg håpar gutane mine vil ha bunadar i alle fall :)

Ja selvsagt vet jeg det. Men både der jeg kommer fra, og der jeg bor nå, og der jeg bodde før, så var/er det ikke vanlig at guttene fikk bunad i konfirmasjon. Dette er altså i 3 helt forskjellige steder i landet, fra helt sør til langt i nord. Jeg antar at det kommer av at guttene er mye senere utviklet enn jentene og derfor må forventes å vokse mye mer før de er utvokst. Det er dessuten sjelden jeg ser menn i bunad, så jeg antar at ikke så mange får bunad senere heller.

Jeg håper guttene mine vil ha bunad og, og jeg kommer til å spare sølv til dem nå som de er små og ikke bryr seg så mye om hva de får i gaver. Har og tenkt å melde meg på kurs i bunadsøm og prøve meg på å sy herrebunad til begge guttene mine selv.

Gjest Dorey
Skrevet

Jeg håper min sønn vil ha bunad, men i såfall får han den når han er ferdig utvokst og ikke til konfirmasjonen. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, sønnen min fikk gave til 5000, mens datteren min får bunad til 10000. Sønnen min fikk en dress som kostet noen tusen.

Bunad til 10.000?

Finnes det så "rimelige" bunader?

Eller boderer du og monterer selv?

Vi skal kjøpe drakt til datteren, og drakten og skjorten, ferdig brodert og montert, koster 25.000

Sølvet kommer i tillegg.

Synes det blir feil om sønnen skal få pengesum lik bunaden hennes. Vet ikke hva vi skal gi han. Bunad/drakt til mann vil han ikke ha.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er vokst opp i søskenflokker med både gutter og jenter, og hvor jenta har fått bunad, hva har broren fått?

Bunad.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad, broren min fikk ikke like dyr gave. Men da han skulle ta lappen, så fikk han en bidrag til det, noe jeg ikke fikk.

Skrevet

Bunad til 10.000?

Finnes det så "rimelige" bunader?

Eller boderer du og monterer selv?

Vi skal kjøpe drakt til datteren, og drakten og skjorten, ferdig brodert og montert, koster 25.000

Sølvet kommer i tillegg.

Synes det blir feil om sønnen skal få pengesum lik bunaden hennes. Vet ikke hva vi skal gi han. Bunad/drakt til mann vil han ikke ha.

Nei, jeg kjøpte en på finn.no Den var ca 10 år gammel, men brukt to ganger bare. Det fulgte med skjorte, sølv og jakke også. En bunad er lik om den er ny eller noen år gammel.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg kjøpte en på finn.no Den var ca 10 år gammel, men brukt to ganger bare. Det fulgte med skjorte, sølv og jakke også. En bunad er lik om den er ny eller noen år gammel.

Det er sant. Jeg har lett på finn.no men ingen har lagt ut drakten hun skal ha til salgs. Så da måtte vi ta den dyreste løsningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad, og broren min fikk dress, en sum penger og datamaskin (det var på den tiden slike ting kostet en halv forume... ;)).

Skrevet (endret)

Det er sant. Jeg har lett på finn.no men ingen har lagt ut drakten hun skal ha til salgs. Så da måtte vi ta den dyreste løsningen.

Ok, jeg var veldig heldig, for bunaden jeg kjøpte koster ca 22000 ny, 2000 for skjorta, 2000 for jakka og ca 2500 for sølvet. Dette betalte jeg 10000 for. Jeg er alenemamma og hadde ikke hatt råd til dette nytt, så syns jeg har vært veldig heldig.

Endret av Mamma1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...